Sairaalat pahoin ruuhkautuneita, Tampereella vuorokauden jonotus ensiapuun
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008917773.html
Tampereella ja Oulussa pahimmillaan jonotettu ensiavussa yli vuorokausi!
Hankalaa vaikka lapsille ja iäkkäille ja pahiten vammautuneille.
Oireet saattavat paheta ja vaikka sellainen jalka joka oltaisiin voitu kipsata voidaankin joutua amputoimaan koska menee niin kauan ennenkuin ehtii lääkäriin!
Ja siis tuo vuorokausi menee jonottaessa ensimmäiselle lääkärikäynnille, sen jälkeen jonotetaan hoitajalle, röntgeniin ja verikokeisiin; samanlaiset jonot joka kohteessa!
Harva enää työssäkäyvistä mennee ensiapuun; useimmilla kattava työterveyshuolto- julkisella puolella työttömille ei voida aivan samantapaisia hoitopalveluita tarjota.
Työttömillä toki aikaa jonottaa eritavalla kuin työssäkäyvillä mutta melko alas on tarjonta vajonnut, niin valtavasti tullut työttömiä ettei hoitoa enää riitä kaikille.
Myöskään tutkimuksia ei enää tehdä julkisella puolella, mikäli taudin katsotaan olevan vakava niin hoitoa ei voida antaa. Monet lääkkeet jopa tuhansien eurojen hintaisia niin joudutaan tarkoin miettimään kenelle noita kalliita lääkkeitä voidaan antaa että lopputulema olisi paras kaikkien kannalta.
Olisipa kiva kuulla ihan siellä jonotusalissa olevalta että millaiset ovat fiilikset ja mihin vaivaan olet apua anomassa (ja saatko hoitoa, oletko työtön/ työssäkäyvä?).
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä silmiä avaava kokemus kun katkaisin käteni ja menin ensiapuun.
Siellä istuin jonottamassa tuntikausia käsi mutkalla ennenkuin pääsin hoidon arvioon. Sitten taas tuntikausia odottelua röntgeniin.
Röntgenin jälkeen tuntikausien odotus kipsaukseen jne.
Joka vaiheessa kesti ja kesti, tuntikausia..
Minulla sama umpisuolen tulehduksessa. Istuin käytävällä 9 tuntia, välillä labrat ja röntgen. Lopulta keskiyöllä leikkaukseen.
No, miten kävi, kuolitteko?? Samaan aikaan on ehkä hoidettu kolaripotilasta, sydäninfarktia tms. oikeasti kiireellistä henkeä uhkaavaa tilannetta. Tätä ei potilaat ymmärrä. Se on vain minä minä ensin.
Umpparin puhkeamiseenkin voi kuolla.
No tämän kirjoittaja ei kuollut. Eli jos oikeasti on henkeä uhkaava tilanne olisi hoitoon päässyt aiemmin. Vaikka joutuu odottamaan niin potilaan sen hetkinen tilanne on koko ajan henkilökunnan tiedossa. Jos ko. vaivaan kuolee niin syynä on se, että potilas on hakeutunut hoitoon liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä istuin jonottamassa tuntikausia käsi mutkalla ennenkuin pääsin hoidon arvioon. Sitten taas tuntikausia odottelua röntgeniin.
Minulla sama umpisuolen tulehduksessa. Istuin käytävällä 9 tuntia, välillä labrat ja röntgen. Lopulta keskiyöllä leikkaukseen.
No, miten kävi, kuolitteko?? Samaan aikaan on ehkä hoidettu kolaripotilasta, sydäninfarktia tms. oikeasti kiireellistä henkeä uhkaavaa tilannetta. Tätä ei potilaat ymmärrä. Se on vain minä minä ensin.
olisiko pitänyt kuolla, sitäkö toivot? Minä puolestani toivon, että saat oikein kunnolla turpaasi, kun seuraavan kerran erehdyt nälvimään asiakastasi. Niin monta hoitajaa on jo hakattu, mutta niin monta on vielä hakkaamatta.
Yleisesti ottaen kannattaa ihmisten varata kotiinsa riittävät ensiaputarvikkeet ja lääkkeet. Särkylääkettä, allergialääkettä, kyypakkaus, hydrocortisonia, bepanthenia tai bacibactia on oltava ainakin. Sidetarpeet ja laastarit, haavanpuhdistusaineet ja kylmäpakkaus samaten. Ja yleinen varovaisuus toimissaan. Kännissä ei hilluta, tulen kanssa varovaisuus kuten myös vesillä. Noudatetaan ohjeita mm trampoliinien kanssa ja pyöräillessä kypärä päähän. Metsään saappaat jalassa jos käärmeistä pelkoa tai pitkät puntit housuissa. Yllättävän pitkälle pääsee elämässä ilman päivystykseen menoa, kun vain elää asiallisesti ja varautuu ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
}
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisiko pitänyt kuolla, sitäkö toivot? Minä puolestani toivon, että saat oikein kunnolla turpaasi, kun seuraavan kerran erehdyt nälvimään asiakastasi. Niin monta hoitajaa on jo hakattu, mutta niin monta on vielä hakkaamatta.
Tätä juuri yritin sanoa. Itsekkäitä, minä ensin asenteella olevat potilaat ovat pahimpia. Lääkärit/hoitajat priorisoivat missä järjestyksessä potilaat hoidetaan. Jos samaan aikaan on ollut esim. pieni lapsi akuuttitilanteessa niin hänetkö olisi pitänyt jättää hoitamatta ja hoitaa sinut ensin? Katso peiliin ja mieti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu olevan lääkärivajausta muuallakin. Sukulaiselta napsahti leikattu lonkka sijoiltaan ja makasi 10 tuntia Tyksissä kivuissa odottamassa lääkäriä vetämään jalan paikalleen. Outoa ettei niin suuressa sairaalassa ole kuin yksi lääkäri. Tapahtui viikko sitten.
Oisko ortopedi-tiimi ollut leikkaamassa auto-onnettomuuteen joutunutta monivammapotilasta, jonka eloonjäämisen vuoksi taisteltiin.
Vaikea sanoa. Jalan vetämiseen paikalleen ei tarvita kuin voimaa.
Ja sen jalan paikalleen vetäminen on toissijaista, kun hoidetaan monivammapotilasta ja leikkauksella pelastetaan potilaan henkeä. Silloin jonkun jalan paikalleen vetäminen saa vähän odottaakin.
Ymmärrän. Muista tämä kun itse makaat 10 tuntia jalka vyötäröllä ilman lääkitystä. Tai muu läheisesi. Jalan voisi vetää paikalleen vaikka vaksi tarpeen vaatiessa, koska se ei tosiaankaan vaadi muuta kuin voimaa.
No miksette vetäneet sitä sukulaisporukalla paikalleen, jos se ei kerran vaadi yhtään mitään osaamista? Turhaan annoitte toisen odottaa tuntikausia päivystyksessä, kun olisitte ilmiselvästi näiden kommenttien perusteella voineet itsekin hoitaa homman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu olevan lääkärivajausta muuallakin. Sukulaiselta napsahti leikattu lonkka sijoiltaan ja makasi 10 tuntia Tyksissä kivuissa odottamassa lääkäriä vetämään jalan paikalleen. Outoa ettei niin suuressa sairaalassa ole kuin yksi lääkäri. Tapahtui viikko sitten.
Oisko ortopedi-tiimi ollut leikkaamassa auto-onnettomuuteen joutunutta monivammapotilasta, jonka eloonjäämisen vuoksi taisteltiin.
Vaikea sanoa. Jalan vetämiseen paikalleen ei tarvita kuin voimaa.
Ja sen jalan paikalleen vetäminen on toissijaista, kun hoidetaan monivammapotilasta ja leikkauksella pelastetaan potilaan henkeä. Silloin jonkun jalan paikalleen vetäminen saa vähän odottaakin.
Ymmärrän. Muista tämä kun itse makaat 10 tuntia jalka vyötäröllä ilman lääkitystä. Tai muu läheisesi. Jalan voisi vetää paikalleen vaikka vaksi tarpeen vaatiessa, koska se ei tosiaankaan vaadi muuta kuin voimaa.
Tuota tuskin muistan, mutta sen muistan ikuisesti, kun poikaani leikattiin 32 tuntia monivammapotilaana autokolarin jälkeen. Hän todellakin makasi jalat "vyötäröllä" eli laajoissa murskavammoissa, jalat käytännössä rakennettiin uudelleen. Tämän jälkeen hän oli 1,5 kuukautta teho-osastolla. Olen ikuisesti kiitollinen Tyksin henkilökunnalle niin päivystyksessä, leikkaussalissa kuin teho-osastollakin.
Asiat katsos priorisoidaan ja jos mielestäsi jalan veto paikalleen vaatii vaan voimaa niin mikset tehnyt sitä itse?
Vierailija kirjoitti:
itse asiassa ei ole parempi vaan turpoaa ja punoittaa koko ajan lisää. oi kertokaa te fiksummat mitä mä seuraavaksi teen etten tuki taas päivystystä huomenna. puremasta 1.5vrk eikä lakkaa turpoomasta.
Siinä tapauksessa soitto 112 jos kaulaa ja kurkkua alkaa turvottaa!
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Tämäkin asia ratkeaisi, jos päivystykseen menisivät vain ne ketkä sinne kuuluvat.
Päivystys on hätätapauksia varten, eikä mikään terveyskeskus joka on auki silloin kun sinä haluat sinne töiden jälkeen mennä...
Huvikseenhan ne ihmiset sinne päivystykseen menevät kun siellä on niin pirun kivaa.
Kyllä siellä on niitäkin. Liioittelevat todellista kipua ja oireita tai valehtelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Tämäkin asia ratkeaisi, jos päivystykseen menisivät vain ne ketkä sinne kuuluvat.
Päivystys on hätätapauksia varten, eikä mikään terveyskeskus joka on auki silloin kun sinä haluat sinne töiden jälkeen mennä...
Huvikseenhan ne ihmiset sinne päivystykseen menevät kun siellä on niin pirun kivaa.
Kyllä siellä on niitäkin. Liioittelevat todellista kipua ja oireita tai valehtelevat.
Kuule, on sitä ihmisillä ihannoikeasri muutakinntekemistä, kuin vapasehtoisesti suunnata kämäsellä vapaa-ajallaann päivystykseen, vai luuuletko että porukka herättyään miettii koko päivän että hmmm... minkähän syyn keksisin, että pääsen Sanni sairaanhoitajan kiusaksi 16 tunkiksi hikiseen päivystykseen? Et sinäkään sentään niin suosittu ja haluttu ole, eikä kukaan hakeudu norsun vittua tuijottelemaan muutenkaan, ellei tosiaan ole ihan pakko. Jotennkaristelepa nuo harhat päästäsi saman tien, ja keskity siihen työntekoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Kuule, on sitä ihmisillä ihannoikeasri muutakinntekemistä, kuin vapasehtoisesti suunnata kämäsellä vapaa-ajallaann päivystykseen, vai luuuletko että porukka herättyään miettii koko päivän että hmmm... minkähän syyn keksisin, että pääsen Sanni sairaanhoitajan kiusaksi 16 tunkiksi hikiseen päivystykseen? Et sinäkään sentään niin suosittu ja haluttu ole, eikä kukaan hakeudu norsun vittua tuijottelemaan muutenkaan, ellei tosiaan ole ihan pakko. Jotennkaristelepa nuo harhat päästäsi saman tien, ja keskity siihen työntekoosi.
Paljon typoja, sori siitä. Noin harvinainen tyhmyys vaan pisti vituttamaan.
"Kiitos " k-piikit, jotka niittää nyt väkeä vasemmalta ja oikealta
Ja se, että fiksut hoitajat ajettiin töistä pois koska eivät suostuneet ottamaan kyseistä sontaa itseensä.
Niin älytöntä ja sairasta.
Hoitajat taas somessa työajalla.
Vierailija kirjoitti:
"Kiitos " k-piikit, jotka niittää nyt väkeä vasemmalta ja oikealta
Ja se, että fiksut hoitajat ajettiin töistä pois koska eivät suostuneet ottamaan kyseistä sontaa itseensä.
Niin älytöntä ja sairasta.
👍
Kyllä siellä riittää niitä "varulta tulin vointia tarkistuttaan" "olkapää jomottanu nyt pari kuukautta niin nyt sitte päätin että hoidetaanpa tää" , jopa nuoria aikuisia kun vähä lämpöä ollu ja yskittäny.
Ja uusavuttomista pienten lasten vanhemmista en jaksa ees alottaa, loppuu kirjaimet ja viimesetki hermot aivoissa kesken jos yrittäs.
T. se pska hoitsu joka pistää jonottaan jos ei ole kiireellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kehtaat??? Kerro mitä tuossa tilanteessa pitäisi tehdä? Jättää kesken sen kolari-/sydäninfarkti potilaan hoito? Tottakai jokainen tietää että umpparikin on puhjetessaan vaarallinen, mutta kun kaikkea ei voi tehdä samanaikaisesti on pakko priorisoida! Ihmisillä on käsittämättömät odotukset hoitajia ja lääkäreitä kohtaan! Ei riitä vaikka miten tuli hännän alla tekisivät töitä, pitäisi olla yli-ihminen joka pystyy hoitamaan vaikka 10 akuuttia tilannetta samanaikaisesti! Jo ei onnistu, niin hoitajat ja lääkärit on huonoja! Ja heitä voi vaikka vetää turpaan? Ja sitten vielä kritisoidaan ja ihmetellään kun kukaan ei enää halua alalle, ja siellä olevatkin lähtee!? Täytyisi olla ihan umpihullu jos haluaisi työskennellä tuollaisissa olosuhteissa!
Luin tämän ketjun läpi, ja tuli tunne, että täällä puhutaan sekaisin terveyskeskusten arkisin toimivasta päivystyksestä sekä ympärivuorokautisesta päivystyksestä, johon mennään, kun on henkeä vaarantava sairaskohtaus tai vakava liikenneonnettomuus.
Olisi kiva tietää, mihin tämä hyttysenpiston saanut lapsi vietiin, oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Luin tämän ketjun läpi, ja tuli tunne, että täällä puhutaan sekaisin terveyskeskusten arkisin toimivasta päivystyksestä sekä ympärivuorokautisesta päivystyksestä, johon mennään, kun on henkeä vaarantava sairaskohtaus tai vakava liikenneonnettomuus.
Olisi kiva tietää, mihin tämä hyttysenpiston saanut lapsi vietiin, oikeasti.
hyttysenpiston saaneen lapsen äiti vastaa vieneensä lapsen tk.n klo 7-20 auki olevaan päivystykseen. ei täällä suoraan acutaan taysin 24/7 edes ole asiaa.
turvotus näyttää pysähtyneen mutta punoitus jatkaa matkaansa ylöspäin. itsellä hyttysenallergia mutta tää on kyllä jo ihan omissa laajuuksissan.
Ei se ole huolenpitoa. Se on toimenpide, joka vakuutaa ulospäin, että meilläpä se väestövastuu pelittää. Hieno fasadi. Vintunkaan väliä sillä ihmisten kannalta ei ole.