Nykyisellä akkujen kehitysvauhdilla 5 vuoden päästä jo yleisesti myynnissä sähköautoja joiden kantama on yli 1000km
Tähän ei tarvita edes mitään ihmeempää kehitysloikkaa, vaan ihan vain jos kehitys jatkuu tasaisella vauhdilla nykyvauhtia....
Vuonna 2024-2025 VW:ltäkin tulee sähköautoja joiden kantama yhdellä latauksella on 700-800km.
Todennäköisesti 2027 tulee yleisesti yli 1000km:n automalleja myyntiin. Tuosta kun ottaai vaikka puolet pois, niin talvellakin varmaan 500km ajelee yhdellä latauksella.
Polttomoottoreilla ei taida olla paljon tulevaisuutta, ainakaan uusissa autoissa.
Kommentit (11)
Monia lupaavia akkuteknologioita on kehitteillä. Kylmä-kuuma ongelma on valitettavasti vielä ratkaisematta. Kuten AP. Aion minäkin odotella sinne 2035 paikkeille ennen kuin harkitsen sähköautoa.
Mersullahan on jo, mutta ei siihen tavallisella pulliasella eikä toimarillakaan ole varaa.
Mikä tahansa auto kulkee yli 1000 kilometriä kunhan pakataan vain tarpeeksi iso akku mukaan. Onko järkeä, on sitten toinen juttu.
Kun saa auton, jolla pääsee täydellä akulla 500km olosuhteissa kuin olosuhteissa <100km/h nopeudella, niin kelpaa. Ongelmahan on se, että katuparkissa akku ei ole aina täynnä, kuten ei tankkikaan, ja vielä alle 50% akulla pitäisi pystyä äkilliset lyhyemmät matkat hoitamaan.
Tietenkin kelpaa myös se, jos äärimmäisen nopeita (<10 min per 200km) latureita olisi vähintään yhtä tiheässä kuin polttoainepumppuja nykyään.
Ei se kantama vaan se kesto. Ei hyödytä lisätä kantomatkaa, jos teknologia tilttaa 5-10v iässä.
Kun tuollainen auto jolla talvella ajaa 300+ km maksaa noin 25000 niin ostan.
Vierailija kirjoitti:
Kun saa auton, jolla pääsee täydellä akulla 500km olosuhteissa kuin olosuhteissa <100km/h nopeudella, niin kelpaa. Ongelmahan on se, että katuparkissa akku ei ole aina täynnä, kuten ei tankkikaan, ja vielä alle 50% akulla pitäisi pystyä äkilliset lyhyemmät matkat hoitamaan.
Tietenkin kelpaa myös se, jos äärimmäisen nopeita (<10 min per 200km) latureita olisi vähintään yhtä tiheässä kuin polttoainepumppuja nykyään.
Onko sun polttomoottoriauton tankki aina täynnä vai tankkaatko kahdella kympillä kerrallaan?
USA:ssa tulee markkinoille sähköauto, jonka toimintamatka on jopa 1600 kilometriä. Auto myös lataa itseään Kalifornian auringosta päivässä 40 mailin runsaan 60 kilometrin ajomatkaan riittävän määrän virtaa. Ei tarvitse siis edes seinästä ladata, jos tuo riittää. Hakusanalla aptera löytyy.
Suomessa aurinkoa ei riitä noin paljon. Eli seinävirralla mennään täällä.
Tavispolttomoottoriautolla pääsee tankillisella n. 4-500 km. Miksi sähköllä pitäisi päästä tuplamatka?
Suomen pitäisi vaatia EU:lta tukia sähköautoihin mikäli meidän on pakko sellaisiin siirtyä. Talvella täällä pääsee samalla sähköllä vain puolet siitä mitä euroopassa. Ei voi olla niin että suomalaisten kustannukset on kaksinkertaiset.
Vierailija kirjoitti:
Suomen pitäisi vaatia EU:lta tukia sähköautoihin mikäli meidän on pakko sellaisiin siirtyä. Talvella täällä pääsee samalla sähköllä vain puolet siitä mitä euroopassa. Ei voi olla niin että suomalaisten kustannukset on kaksinkertaiset.
Eikös tuleva sosiaalinen tukipaketti sellaisen mahdollista? Sama se, koska Suomi on nettomaksaja.
Mulle riittäis 200km kantama kunhan se auto olisi HALPA.