Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten nukutatte vauvan päiväunille-ja minne?

18.10.2006 |

Meillä nyt hieman yli 4 kk vauva, joka nukkuu kaikki päiväunensa vaunuissa parvekkeella, yöt minun vieressäni sängyssä. Päivällä nukkumaanmeno on lähes aina meillä yhtä huutoa, vaikka näen että vauva on selvsti väsynyt hän ei millään tunnu ' haluavan' mennä nukkumaan, vaunuihin laskiessa alkaa lähes aina hirvittävä huuto. Tutilla rauhoittuu yleensä ja nukahtaa lopulta. Usein joudun kuitenkin nostelemaan syliin vauvaa vaunuista kun en halua häntä huudattaa eikä hän sillä tavalla kyllä nukahtaisikaan. Eli vaunuihin-hillitöntä huutoa

jolloin pidän kättä pään tai rinnan päällä päällä tms. laitan tuttia suuhun ja rauhoittelen-jos ei auta niin syliin, jossa itku loppuu melkein aina, rauhoittelua ja sitten takaisin vaunuihin ja sama juttu uudestaan. Joskus ei tarvitse nostaa syliin kun rauhoittuu helpohkosti vaunujen heilutukseen ja tuttiin. Joskus taas olen jopa joutunut nukuttamaan syliin, mutta sitä en oikein jaksa kun siihen menee 10-15 minuuttia ja on aika raskasta tuota 7-kiloista niin kauan heijata. Mutta siis koskaan ei ole vielä käynyt niin että olisin laittanut vaunuihin ja olisi jäänyt sinne ' itsekseen' nukahtamaan, sitäkin on kyllä kokeiltu.

Illalla vauva nukahtaa lähes aina tissille minun viereeni sänkyyn. Joskus olemme yrittäneet tehdä niin, että olen imettänyt vauvan ja sitten mies on tullut hänen viereensä ja nukuttanut hänet tutilla. Tämä siksi että osaisi nukahtaa myös ilman tissiä.

Onko muita, joilla nukkumaan meno on yhtä taistelua? Viime viikolla nukutin vauvan kerran omaan pinnasänkyyn päiväunille, kun ajattelin että sielläkin pitäisi joskus tottua nukkumaan ja aina en voi vaunuihin nukuttaa. Pinnasänkyyn nukuttamiseen meni n. tunti (yleensä nukahtaa päiväunille kuitenkin 5-10 minuutissa) joten en ole jaksanut sitä tehdä kovin monta kertaa. Eilen yritin nukuttaa pinnikseen, mutta tunnin silittelyn ym. jälkeen laitoin ainvan yliväsyneen vauvan parvekeelle jonne simahti heti. Eli ilmeisesti on jotenkin niin tottunut parvekkeella nukkumiseen että muu on vaikeaa.

Kannattaisikohan sinnikkäästi totuttaa esim pinniksessä nukkumiseen? Olen kyllä pitänyt poikaa pinnasängyssä joskus pieniä hetkiä esim mobilea katselemassa kun olen esim käynyt vessassa, että tottuisi siihen paikkana. Ihan hyvin viihtyy mutta pian haluaa taas pois ja syliin.

Miten teillä muilla nukahdetaan päiväunille ja onko muilla samaa tilannetta? Meillä tilanteen rasittavuutta lisää se, että poika nukkuu 3-4 n. tunnin mittaiset päiväunet joten välillä tuntuu että saa yhtenään olla vauvaa laittamassa nukkumaan. Onneksi viileät ilmat ovat pidentäneet yhdet unet nyt .n kahteen tuntiin...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä poika viihtyy kuitenkin suht hyvin myös yksikseen, välillä saattaa makoilla puuhamatolla kymmenenkin minuuttia itsekseen niin, että minä esim tiskaan, joten mitenkään kovin vaativa vauva ei muuten ole kyseessä. Viihtyy kyllä sylissä mutta mikäs siinä. Ei itke paljoa tms. ainoastaan nukumaan meno takkuaa...

Vierailija
2/12 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei ole suostunut nukkumaan vaunuissa ja sai raivarin kun näkikin vaunut. Välillä taisteltiin nukkumista sängyssäkin vastaan. Jossain vaiheessa kun huudot oli pahimmillaan, venytin nukkumaan menoa niin pitkään että oli niin väsynyt että nukahti saman tien. Eli vaikka minusta näytti että oli väsynyt, niin ei kuitenkaan kai ollut niin väsynyt että olisi malttanut käydä nukkumaan. Neiti on aina ollut todella aktiivinen ja koliikki vauvakin että muutamat taistelut nukkumisen käytiin. Nyt ikää 11 kk ja on jo muutaman kuukauden käynyt itse nukkumaan kun vie sänkyyn. Eli sitkeys joskus palkitaan, jos yhtään lohduttaa... =) En oikeastaan neuvoja osaa antaa, on jo unohtunutkin ne pahimmat ajat. Mutta jaksuja kuitenkin!=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä reilu 4 kk ikäinen vaaveli, jonka nukuttaminen on välillä koetellut todella paljon äidin hermoja ja tietty isänkin. Unet myös olleet tähän asti 45 minsaa 4 kertaa päivässä, mutta onneksi nyt ulkona jopa kahetkin pitemmät unet.

Poika nukkuu yhdet päikkärit ulkona vaunuissa. Nukuttaminen sinne oli välillä todella työlästä, sai heilutella pitkiäkin aikoja ja 45 min päästä kävin heiluttamasta uudelleen, kun oli silloin vielä ihan selvästi väsynyt, mutta ei osannut itse nukahtaa uudelleen syvään uneen.

Sisälle nukuttaminen on ollut aina hankalaa. Rinnalle kyllä nukahtaa, mutta kun välillä yritin siitä tavasta eroon, ei tullut mitään. Tutin kanssa koetin sänkyyn nukuttaa, mutta kun ei oikein tutia huoli niin ihan tosi harvoin siten nukahti. En todellakaan enää jaksa sinnilläkään yrittää totuttaa itsekseen nukahtamiseen kun on tuo esikoinenkin hoidettavana.

Nykyisin olen yksinkertaisesti nukuttanut vauvan rinnalle kun nukkuu sisällä ja jättänyt meidän sängylle nukkumaan, joskus nostanut omaan sänkyyn. Se on niin helppoa ja vaivatonta, että ei jaksa alkaa hirveitä nukutusrunbia omaan sänkyyn.

Yöunille samaten nukahtaa rinnalle, iltayöstä on nyt heräilly muutaman kerran uudestaan rinnalle, mutta sitten nukkuu lopun yön parilla syötöllä.

Esikoinen oli helppo nukutettava, päätin alusta asti etten anna nukahtaa rinnalle vaan laitan aina omaan sänkyyn nukkumaan ja sinne nukahtaa vielä tänäkin päivänä (1 1/2 vuotta).

Tämän nykyisen vauvelin kanssa en jaksanut pitää kiinni ihan pienenä siitä, etten antaisi nukahtaa rinnalle ja niinpä oppi sen tavan äkkiä.

Tsemppiä sulle nukutteluihin, en ehkä oikeen osannut auttaa ongelmissasi, mutta tässä kuitenkin meidän tarina.

Mirduiska

Vierailija
4/12 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöt nukkui hyvin ja omassa sängyssä, mutta päivällä sisälle oli turha edes yrittää. Nukkui siis kovilla pakkasillakin suojaisassa paikassa vaunuissa ulkona. Yritin sisälle monesti, mutta ei. Vasta kun siirtyi yksiin uniin vuoden iässä alkoi nukkua sisällä.

Tämä toinen nyt 5kk nukkuu missä vaan. Aamulla ulkona vaunussa nytpäivällä sisällä sängyssä ja illan tirsat yleensä vaunussa. Nukahtaa kyllä kaupassa, autossa, missä vaan. Meidän isompi ei IKINÄ nukahtanut kaupassa edes omiin rattaisiin.

Välillä tällä pienellä on sitä " en halua nukkua" kitinää/huutoa, mutta kyllä sitten nukahtaa ja posottaa sikeää unta.

Vierailija
5/12 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pyrin nukuttamaan ulkona vaunuissa, mutta joskus alka " pilkkimään" sylissä niin saatan laittaa omaan sänkyyn... jonne yleensä nukahtaa saman tien jos vain uniriepu on paikalla ja tutti suussa.

Vaunuihin sitten joudutaan yleensä " nukuttamaan" , koska yleensä olen pättänyt että nyt nukutaan... ja ilmeisesti ei ole vielä tarpeeksi väsynyt. Vaunujen pitää olla liikkeessä, joten pakko on ensin lähteä pienelle lenkille... (onneksi koiran pissatus sujuu samalla). Joitakin kertoja on kylä nukahtanut saman tien joten lykkään vaan partsille... se kyllä usein vaatiin sen, että puuhastelen jotakin esim. lakasen parveketta samalla niin että vauva tietää että olen paikalla kunnes nukahtaa.. tai puhun puhelimessa.

NInni ja jesse 4 kk

Vierailija
6/12 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut laitokselta lähtien käytössä uniliina-kapalo. Vauveli vetää veltoksi kun kapaloon laittaa ja menee hetki ja nukkuu tyytyväisenä. Se on ollut oiva apu kun vauva on täytynyt saada nukkumaan tai rauhoittumaan.

Meillä on nyt kolmas lapsi ja ensi kertaa vasta kapaloin. Aikaisemmin ei kapaloimisesta tullut mitään taidon puutteen takia. Uniliina onkin ollut taidottomalle oikein hyvä ja todellakin toiminut, vaikka meillä onkin hyvin rauhallinen lapsi. Olen tykännyt todella käyttää sitä. Vähänkin kun on hankalampi ilta/ päivä tai kitinä päällä vauvelelilla, olen hänet kapaloinut ja heti on elämä kulkenut taas joutuisasti.

Aikaisempien lasten kanssa kitinä yltyi kyllä huudoksi ja epätoivoksi. Keskimmäisen elämän pelasti unipussi ja sen kanssa hän onkin nukkunut siitä lähtien, mutta se me löydettiin vasta kun lapsi oli 6 kk. Tätä pienintä aion kyllä kapaloida ja sitten myöhemmin, varmaan joskus puolen vuoden iässä siirtää unipussiin.

Suosittelen kokeilemaan kapaloimista ja sitten kapalopaketti syliin ja unten maille! Uniliinassa lapsi on myös helppo nostaa vaunuihin tai pinnasänkyyn nukkumaan ja silti hän kokee olevansa turvassa ja jatkaa helposti uniaan, jos edes herääkään nostettaessa.

uniliinoja löytyy www.beboliina.fi siellä taitaa olla sivuilla vain yhtä kokoa, mutta tiedän että isompiakin kapaloita saa heiltä tarvittaessa.

Vierailija
7/12 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunuihin en saanut ollenkaan ja sänkyyn nukuttamisessa meni pitempään kuin mitä poika sitten suostui nukkumaan. *huoh*

Nyt on helpottanut ihan ajan myötä. Poika 8kk ja nukahtaa usein 15 min nukuttamisella tai joskus 1/2h. Mutta itsekseen ei osaa nukahtaa vaikka kuinka on yritetty.

Vierailija
8/12 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toimi todella hyvin. Tosin en tiedä mitä olisi ollut elämä ilman sitä, kun aina laitokselta asti kapaloin poitsun yöksi siihen. Rauhoittui heti omaan sänkyyn vaikka valveilla sinne laittoikin, jos oli vaan kapalossa. Muuten ei suostunut jäämään sänkyyn vaan aloitti heti huutamaan.

Meillä poitsu nukkui kapalossa 3 kuiseksi saakka, jonka jälkeen lopulta en enää huomannut eroa nukkuiko kapalossa vai ilman. Ja alkoi nukahtamaankin ilman kapaloa omaan sänkyynsä. Nykyisin meillä on käytössä vain fleece-kapalo ulkoiluun... esim. jos mennään naapuriin kahville, tai kusettamaan koiraa pihalle kun on helpompi kietasta tyyppi kapaloon kun pujottaa haalaripukua päälle... ja on muuten veikeen näkönen ilmestys pikku-toukka myssy päässä :)

Vierailija
9/12 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tavalliseen vauvan lakanaan kiedottiin poika silloin kun oli pahimmat iltaitkut menossa. Yleensä rauhoitti pojan kyllä. Päiväunilla en olekaan sitä kyllä kokeillut, ehkä voisi yrittää. Tosin vauva alkaa kohta olla jo hieman liian iso kapaloon, tai siis ei mikään ihan pikkun vauva enää...

' Mukava' kuulla että muillakin on ollut ongelmia nukuttamisen kanssa. Toivotaan että tämä muuttuisi ajan myötä helpommaksi. Yksi raivostuttava asia on se, että poika menee ekoille päiväunille aina aamulla n. tunti heräämisen jälkeen, ja äsken yritinkin sitä, että aamuheräämisen jälkeen vaihdan vaan vapian ja seurustelen hetken ja menen sitten itsekkin sänkyyn pojan kanssa ekoille päikkäreille. No eihän siitä mitään tullut vaan poika vaan itki sängyssä vaikka mitä yritin, ja oli sitten pakko vaan nukuttaa hänet taas parvekkeelle jonne nukahti heti...

Vierailija
10/12 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkuu päiväunensa rattaissa ulkona. Sisälle ei osaa nukahtaa. Oikeastaan tuo rattaisiin " ehdollistuminen" tapahtui aivan vahingossa, kun kesällä olimme paljon tytön kanssa ulkona. Nykyisin tyttö torkahtaa jo siinä vaiheessa, kun alan pukea hänelle ulkovaatteita. On ehdollistunut siihen, että kun myssy laitetaan päähän, on aika mennä nukkumaan.

Vähän harmittaa, etten ole lainkaan opettanut tyttöä nukkumaan sisällä. Esikoinen aikoinaan nukkui päiväunet sisällä tai sitten ulkona liikkuvissa rattaissa. Minusta tämä oli parempi juttu.

Vierailija
11/12 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaapi olla Ninni naapurintätimme, niin osuvasti oli kirjoittanut :)

Meillekin on tulossa fleece kapalo kyläreissuja varten. Taitaapi toimia niin kauan käytössä kunnes lapsi on vielä sen n.6kk

Niin ja tuli vielä mieleeni se että unipussihan on kapalon luonnollinen jatke. Kun unipussin ottaa esiin niin lapsi yleensä jo siinä vaiheessa alkaa ymmärtämään että nyt nukkumaan. Toisekseen unipussihan tekee unista rauhallisemmat. Niin ja ainakin alussa meilllä uni piteni paljon. Meillä lapsi myös nukahtaa nopeammin kun hänet laittaa unipussiin. Unipussia käytin joka ikisillä unilla. Otimme sen jopa kyläreissuillekin mukaan. Niin riippuvaiseksi tulin siitä, sillä se ihan oikeasti toimi. Toki siihen ei varmaankaan kannata tulla yhtä riippuvaiseksi kuin me olimme :)

Olen myös huomannut sen, että vauva vaihtaa välillä rytmiä ja silloin saattaa laittaa lasta väärään aikaan nukkumaan. Tästä johtuen lapsi hermostuu, sillä eihän hän olekaan silloin vielä väsynyt. Silloin kun vauva ei halua nukkumaan ja minä olen päättänyt että nyt on uni aika, niin ei hommasta tule mitään, minä hermostun asiaan ja sitten se nukkumaan meneminen on vielä vaikeampaa seuraavalla kerralla. minulla on jo hermostus etukäteen asiaa kohti ja vauva vaistoaa sen. Olenkin lasten myötä oppinut olemaan ottamatta paniikkia nukkumaan menosta. Olen antanut lapsen nukahtaa syliin tai muualle. Kun hän pilkkii niin sitten vasta olen vienyt hänet nukkumaan sänkyyn tai vaunuihin päiväunille. Yöunille olemme kuitenkin lähteneet aina säännöllisesti kello yhdeksän aikoihin. Niistä olen saanut ajan saatossa pysyvän rutiinin, niin lapsi vaistoaa että nyt tulee uniaika. Eli iltapala muille lapsille, pesut/ kylpy kaikille, vaipan vaihto vauvalle, yöpuku, muut lapset sänkyyn ja lopuksi vielä vauva omaan kainoloon syömään iltamaito ja unten maille.

Niin ja meillä lapsi ei halua nukkumaan vaakatasoon jos masu on pipi. Eli voisiko vauva olla jollekin allerginen? Silloin meillä ainakin lapsi haluaa nukkua sylissä... niin ja voihan ne korvatkin vaivata. no ylipäätäänkin jos masu vaivaa niin suurimmat kitinät meillä on käyty nukkumaan mentäessä, tosin silloinhan vauvat yleensä ovat myös juuri syöneet.

Vierailija
12/12 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että tuttuihin törmätään :) No onhan tällä palstalla varmaan melkein kaikki tuoreet vauvojen äidit, joten varmaan ollaan monen kanssa tuttuja ties mistä piireistä :)

Voin yhtyä Sallan mielipieteeseen, siitä ettei kannata ottaa stressiä... joskus kun siihen itsekin sorrun. .. varsinkin iltaisin, jos hommat odottaa tekijäänsä ja yritän saada vauva-raukan aikaisin nukkumaan, että pääsen rauhassa puuhastelemaan.

Meillä odottaa Uni-pussi käyttöä, ostin sen mutta suoraan sanottuna jotenkaan en osaa siirtyä käyttämään sitä. Muutamana yönä kokeilin, mutta ilmeisesti vauvalla oli liian kuuma. Ja toisaalta vauva nukkuu muutenin rauhallisesti yönsä. Ei hosu tai potki nukkuesaan (kaipa oppinut olemaan hosumatta kapalossa) joten meillä pysyy ainakin peitto paikoillaan, niin en ole viitsinyt sitä uudestaan vielä kokeilla kun ei oikeastaan ole tarvetta.