On tämäkin - vuoden nettotulot tähän mennessä lähes 30 000€ eivätkä rahat riitä velkojen takia mihinkään
Ja tätä on jatkunut jo 4,5 vuotta.
Ihan kauhea kokemus, miten tuolloin diagnosoimattoman kaksisuuntaisen mielialahäiriön maanisen jakson aikana meni kaikki järki päästä. (Oireiluani oli hoidettu masennuksena ja ahdistuksena). Tuhlailu oli kirjaimellisesti järjetöntä. Säästöt menivät ja otin aivan holtittomasti kaikki pahimmatkin lainat, nekin joissa oli korko sellainen 300% (silloin niitä ei vielä ollut kielletty lailla). Tämä siis alle viiden kuukauden aikana 2017.
Kun taustalla oli vakituinen, hyväpalkkainen työ ja hyvin hoidetut raha-asiat, niin sitä lainaahan sitten myönnettiin kaikkialta niin paljon kuin vain hain. Mutta maanisessa järjettömyydessä perinteisten pankkien kulutusluoton myöntäminen tuntui liian hitaalta, kun siinä järjettömyydessä piti saada ne tonnit heti samalla sekunnilla kun keksi ostaa design-huonekaluja ja antiikkia ja ties mitä järjetöntä, niin kun ne sai netistä parilla klikkauksella parissa minuutissa, niin ei siinä vain ollut mitään väliä sillä, että se oli järjetöntä.
Se oli myös todella pelottava kokemus menettää järkensä täysin viideksi kuukaudeksi. Koska sitten kun maaninen jakso meni ohi ja tajusin, mitä olin tehnyt, niin normaalissa tilassa en voinut käsittää, miten olin voinut tehdä mitään niin täydellisen hullua. Katsoin kauhuissani niitä lainapapereita joissa korot olivat pääomaan verrattuna moninkertaisia enkä voinut tajuta, miten olin yksinkertaisesti voinut ottaa jotain noin järjetöntä.
Ja nyt niitä lainoja - ja varsinkin niitä korkoja - on tullut maksettua jo 4,5 vuotta. Kaikki rahat menevät edelleen siihen, mitään muuta elämässä ei ole kuin työnteko, velkojen maksu ja edes ruokakauppaan ei meinaa rahaa riittää velkojen jälkeen. Tämän vuoden loppuun mennessä tilanne on onneksi pääosin hoidettu. Design-huonekalut ja kallis antiikki on aikoja sitten myyty pois velkojen hoitamiseksi.
Ja ei, kenenkään ei kannata ryhtyä haukkumaan, että yhteiskunta olisi velkojani joutunut maksamaan tai minua elättämään. Olen välttänyt ulosoton ja joka centin maksanut ihan omalla työnteollani. Ja tietenkään mitään sosiaalitukia ei tule kun vuositulot ovat siellä 60 000€ - 200 000€ tasolla. Mihin olen päässyt tekemällä freelance-hommia palkkahommien ohella. Ja ei, tulot eivät olleet tuolla tasolla aiemmin, vaan tein vain palkkatöitä jolloin elämässä oli muutakin kuin työnteko. Freelance-hommat oli pakko aloittaa jotta pystyin nostamaan tulotasoani voidakseni maksaa velkani, joten työntekoa on aamusta iltaan, viikonloput, lomat ...
Enpä tiedä mikä tämän avautumisen pointti oli. Katsoin vain taas vuosibudjettia juuri nyt aamulla ja tuli sellainen epäuskoinen turhautuneisuus, että miten hitossa yksi viiden kuukauden hulluuskausi sai minut tähän jamaan, että taaskin teen vain kesän töitä eikä ole varaa mennä minnekään tai tehdä mitään vaikka tulot ovat viimeisen kuuden kuukauden aikana olleet 30 000€ nettona.
Mutta ei todellakaan enää koskaan, onneksi sairaus on nyt diagnosoitu, minulla on luotettava hoitosuhde ja osaan nyt varoa jos tulee pieniäkään merkkejä maniasta, sillä en koskaan enää halua tällaista 5 vuoden velkahelvettiä. Tärkeintä on tietää tämä heikkoutensa ja osata varoa sitä.
Ja olisi tietysti hienoa kuulla, jos jollain on samanlaista bipolaarista oireilua. En ole päässyt mihinkään julkisen sektorin ryhmiin (käsittääkseni siellä on sellaisia, joten ihmiset kuulevat toisten tarinoita eivätkä jää niin yksin), sillä minun katsotaan pärjäävän liian hyvin että saisin asiakassuhteen psykiatrian poliklinikalle sen resurssipulan takia, vaan joudun käyttämään rahaa yksityisen puolen psykiatriin.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käytännössä sairastanut kaksisuuntaista ikäni ja nyt olen 48v. 45v piti jäädä pois työelämästä eli olen eläkkeellä, mutta juuri nyt menossa työhaastatteluun jos vielä ammattitaitoni kelpaa ja jaksaisin tehdä edes vähän töitä. Itse olen kohta talon maksanut eli vielä 4v. Bipo näyttäytyy elämässäni innostuksella ostaa kaikkea harrastetavaraa paljon. Nyt olen kyllä karsinut tavaraa isolla kädellä. Velkaa pankin käyttöluottoa on noin 3200€ joten enköhän siitä selviä. Löytyy esim. Harraste auto joka kympin luokkaa hinta. Suurin ongelma on hoitosuhteen puuttuminen ja lääkitys mitä ei ole. En tiedä jatkosta oikeastaan mitään, mutta sinnittelen.
Samoin huomaan, että siivoan välillä kavereita elämästäni pois isolla huiskalla. Useampi pitkäaikainen hyvä kaverini on minut paitsioon laittanut. Usein en tosiaan tiedä mistä johtuu. Mitään rahallista tai ilkeyttä en ole tehnyt.
Pakko kommentoida kaksisuuntaisia lähipiirissä seuranneena, että kyllä siihen välien katkaisuun on ihan todella painavat syyt. Ennemminkin niin, että sairauden varjolla bipon annetaan rellestää ja tuhota aivan liikaa. Sitten he ovat hoomoilasena että miksi kaikki hylkää kaltaisensa loistotyypin.
Ei, en puhunut taloudellisesti vaatimattomasta elämästä vaan siitä, ettei ole mitään järkeä tuhlata rahoja turhaan tavaraan koska silloin se raha jää käytettäviksi tärkeisiin asioihin.