Kunnan kotihoito aamutoimia tekemään iäkkäälle klo 11.00
Mielenkiintoista touhua, äitini veljelle tarjotaan kotona asumisen tueksi.... Ei ole hoitajia eikä tarjolla ole kuulemma muutakaan...
Kommentit (276)
No minkäs sille mahtaa. Harmi että hoitajia ei ole tarpeeksi.
Taas yksi silmät ummessa kulkija, joka havahtuu kun omalle kohdalle tai tarpeeksi lähelle osuu..
Herätys!
Eihän edes vanhainkodissa tai sairaalan vuodeosastolla ehditä tekemään kaikkien aamutoimia heti aamusta vaan on aivan tavallista, että kaikkien aamutoimet on hoidettu viimeistään lounaaseen mennessä.
Niin? Mikä tässä mielestäsi oli se yllättävä asia, josta nyt pitäisi keskustella?
Olen oman vanhempani omaishoitaja. Ei tarvitse odotella ketään.
Ihan normaalimeno. Olen töissä vammaisten palveluasumisyksikössä ja käytännössä koskaan emme ehdi tekemään kaikkien aamutoimia ennen puolta päivää. Pahimmillaan asukas on joutunut olemaan yön jäljiltä sängyssä klo 14 asti. Ei vaan pysty alimitoitetulla henkilöstöllä venymään ihan kaikkeen ja tietyn kiireellisemmät asiat menevät aamutoimien ohi listalla.
Mitä niihin aamutoimiin sitten kuuluu?
Mene itse auttamaan ennen töihin lähtöä. Ei hoitajat vaan voi olla kaikkien avustettavien luona yhtä aikaa.
Ja jollekkin aiemmin, koska kaikille ei voi tehdä yhtä aikaa
ei sentää laiteta yöunille silloin
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tapauksesta. Käytännössä kaikki se, mitä asukas ei itse pysty tekemään. Osalla vessatuksesta lähtien ihan kaikki. Osalla vain kevyempää avustamista esim. puuronsyömisessä.
Jos enolla on rahaa voi ostaa palveluita tai palkata itselleen hoitajan. Sukulaisetkin voi auttaa, ellei palstalla ruikuttaminen ole tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tapauksesta. Käytännössä kaikki se, mitä asukas ei itse pysty tekemään. Osalla vessatuksesta lähtien ihan kaikki. Osalla vain kevyempää avustamista esim. puuronsyömisessä.
Tarkoitin tätä kyseistä tilannetta. Kuulostaisi kyllä tylylle jos ekan kerran pääsee wc:hin klo 11. Jos taas tarvii apua vaikka intiimialueen pesussa kerran päivässä aamutoimet voi hyvin odottaa vaikka puoleen päivään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän edes vanhainkodissa tai sairaalan vuodeosastolla ehditä tekemään kaikkien aamutoimia heti aamusta vaan on aivan tavallista, että kaikkien aamutoimet on hoidettu viimeistään lounaaseen mennessä.
Niin tai sitte ne aamutoimet tehdään jo aamu yöstä, yöhoitajat ennenku vuoro vaihtuu, se vaan että aamulla voiki sitte jo olla pissat ja kakat, tuskin aamuvuoro toista kertaa menee tekeen aamutoimia, jos yökkö jo tehny
Vierailija kirjoitti:
ei sentää laiteta yöunille silloin
No ei laiteta vaan ehkä klo 18 aikaan. Ehkä siinä laitoksessa herätellään sitten kaikki klo 7, koska silloin tulivat siivoojat töihin. Lieneekö siinä paikassa vieläkin sama meno.
12:lle tiedoksi, että jos puuronsyönnissäkin pitää avustaa, on asukas jo niin huonokuntoinen, että ei voi, jaksa tai osaa edes lusikkaa suuhun nostaa. Eikä taatusti takamustaan vessanpöntölle, vaan ennen puuronsyöntiä on vaihdettu vaippa ja siivottu sänky, ehkä myös puettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin tätä kyseistä tilannetta. Kuulostaisi kyllä tylylle jos ekan kerran pääsee wc:hin klo 11. Jos taas tarvii apua vaikka intiimialueen pesussa kerran päivässä aamutoimet voi hyvin odottaa vaikka puoleen päivään.
Jos tarvitsee apua intiimipesuun, tarvitsee erittäin todennäköisesti apua myös ruokailussa. Eli pitää olla nälässä sinne puolille päiville saakka. Pahimmillaan juomattakin, jos ei itse saa pideltyä juomalasia/pulloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaipat pitää olla, jos vessakäynteihin apua tarvitaan. Ikävä kyllä realiteetit ovat mitä ovat. Jos tarvitsee vain kerran päivässä pesuapua, on ihan liian hyväkuntoinen kotihoidon palveluihin. Tämä ei siis minun mielipiteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitsee apua intiimipesuun, tarvitsee erittäin todennäköisesti apua myös ruokailussa. Eli pitää olla nälässä sinne puolille päiville saakka. Pahimmillaan juomattakin, jos ei itse saa pideltyä juomalasia/pulloa.
Miehet useinkaan eivät pese intiimialueita vaikka muuten toimintakykyä olisi melko paljonkin jäljellä.
Kotihoidossa meillä laitetaan mummot nukkumaan klo 18 ja aamulla mennään klo 9, ei ole resurssia, onkohan tämä edes laillista? Olla vessassa käymättä ja syömättä 15h.. Tietty vaippaa voi tehdä, ihana vanhuus tulossa meillä kaikilla
Ja yllätyit tästä miksi? Tuliko vielä uutisena, että on hoitajapula?