Mitä helkkaria tarkoittaa "jerseymekko"?
Jersey sitä, jersey tätä, jerseybleiseri jne. Ei se ainakaan tarkoita materiaalia, koska nimellä jerseymekko löytyy sekä trikoo- että puuvillamekkoja.
Kommentit (8)
Se on kankaan neulontatapa.
Jopa minä tiedän tämän, kässäntunneista aikaa 30 vuotta.
Single jersey on trikoo englanniksi. Sitten on muunlaisiakin jerseykankaita.
Ukko39 kirjoitti:
Jopa minä tiedän tämän, kässäntunneista aikaa 30 vuotta.
Okei, no voiko siitä päätellä jotenkin että näkyykö kangas helposti läpi tai mihin kangasta voi käyttää? Mitä käytännön asioita voi päätellä? - ap
Jersey tarkoittaa joustavaa neulosta eli trikoota. Se voi olla tehty monenlaisesta raaka-aineesta (puuvilla, keinokuitu, sekoite jne).
Ei puuvilla ja jersey siis ole toisiaan poissulkevia asioita, vaan jersey on kankaan rakenne tai tekotapa, puuvilla taas raaka-aine. Samoin on esim. satiinin laita, jossa satiini tarkoittaa kankaan sidostyyppiä. Esim. sana puuvillasatiini kertoo, että kangas on satiinisidostyyppiä ja raaka-aine on puuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Ukko39 kirjoitti:
Jopa minä tiedän tämän, kässäntunneista aikaa 30 vuotta.Okei, no voiko siitä päätellä jotenkin että näkyykö kangas helposti läpi tai mihin kangasta voi käyttää? Mitä käytännön asioita voi päätellä? - ap
Voi päätellä, että kyseessä on neulos eli joustavaksi tehty kangas. Mutta voi tosiaan olla paksua, ohutta, luonnonkuitua, keinokuitua...
-3.
Vierailija kirjoitti:
Jersey tarkoittaa joustavaa neulosta eli trikoota. Se voi olla tehty monenlaisesta raaka-aineesta (puuvilla, keinokuitu, sekoite jne).
Ei puuvilla ja jersey siis ole toisiaan poissulkevia asioita, vaan jersey on kankaan rakenne tai tekotapa, puuvilla taas raaka-aine. Samoin on esim. satiinin laita, jossa satiini tarkoittaa kankaan sidostyyppiä. Esim. sana puuvillasatiini kertoo, että kangas on satiinisidostyyppiä ja raaka-aine on puuvilla.
Jersey on laajempi käsite kuin meidän trikoomme. Se käsittää kaikki neulokset ohuesta puuvilla- tai pellavatrikoosta merinoon ja juhlaviin kuvioneuloksiin, jacquard jersey.
Vierailija kirjoitti:
Olet ihana, kun kerrankin joku oikeasti tietää🥰
"Jersey, pienikokoinen Jerseyn saarelta kotoisin oleva nautarotu. Jersey, naisten vaatteissa käytettävä kangasmainen, tiivis, tukeva kudeneulos. New Jersey, osavaltio Yhdysvalloissa. Jersey City, kaupunki New Jerseyn osavaltiossa Yhdysvalloissa"
kyllä, minä yritin googlettaa t. ap :D