Onko lasun paikka? Naapurin lapset ilman aurinkosuojaa takapihalla
Kommentit (24)
Kyttää omia kakaroitasi. Tuliko naapurin lapsille parempi todistus ja susta tuntuu, että jotain pitäisi tehdä.
Mihin voi ilmoittaa naapurikyttääjästä?
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla kesälomalla mentiin aamulla aikasin ulos. Kotona juostiin vaan välipalalla ja päivällisellä. Sitten taas pihalle ja kotio vasta kun ilta alkoi viilenemään. Eikä yhtään aikuista häiritsemässä mitenkään. Juotiin jos oli jano ja mentiin varjoon jos tuli kuuma. Oi niitä aikoja.
Silloin myös matkustettiin autossa ilman turvavöitä tai asiallisia istuimia. Vanhemmat saattoi vetää kumpikin röökiä autossa lasten istuessa takapenkillä. Ja kotona tuli remmistä, jos lapsi kehtasi sen tupakansavu takia yskiä takapenkillä äiskän mielestä liian kovaa.
Nykyisin ollaan monessa asiassa fiksumpia.
Onhan se kieltämättä vähän hassua, että kukaan ei varmaan epäröisi hetkeäkään lasun tekoa, jos joku vanhempi iskisi taaperolle röökin suuhun. Mutta sitten se on valtaosalle ihan ok, että lapsia paahdetaan auringossa, usein puutteellisella aurinkosuojalla. Luulisi kaikkien tietävän, että syöpäriski siinä on kummassakin ja KUMMANKIN pitäisi olla tuomittavaa. Mutta edelleen vaan löytyy niitä, jotka jopa oikein ihastelevat "kauniisti" ruskettuneita lapsia...
(Ei, en oikeasti rinnasta täysin röökinpolttoa ja auringossa oloa. Mutta ärsyttää tässäkin ketjussa oleva hälläväliä-asenne auringon säteilyn suhteen ja asiasta huolestunut on automaattisesti joku kukkahattukyylä. Se on ihan oikeasti varsinkin lapsille haitallista, jos ovat auringonpaahteessa huonosti suojattuna, tämä pitäisi nykyään kyllä olla ihan yleistietoa.)
Aloitus on typerä mutta hieman asiaa sivuten: minulla alkoi loma ja näitä kuumia päiviä olen sitten viettänyt ulkona suurimman osan päivästä. Nautin kesästä varjoisissa lehtimetsissä ja meren rannalla välttäen liikaa aurinkoa. Käytän kasvoissa sk 50 Avenen aurinkosuojaa ja kropalla sk 15. Olen luonnostaan aika tummaihoinen enkä pala kovinkaan helposti mutta haluan suojata ihoni myös siksi etten halua ennenaikaisesti vanhentua iholtani ja iho muistaa lopun ikää esim. palamisen.
Terveysriski.
No olen siis ollut tannalla ja ihan fyysistä kipua itsessäni tuntien katsellut ihmisiä joiden nahka loistaa kirkkaan punaisena ja silti maataan hievahtamatta auringossa tuntikausia! Mitäpä aikuisita, itse tietävät mitä tekevät mutta kun monilla on myös lapsia mukana. Heitä ajattelen, onko iho suojattu kunnolla ja huolehditaanko että suorassa auringossa ei liian kauaa oleskella?