Ukkonen mökillä, mitä teet?
Onko turvallista istua mökin terassilla ukkosella, vai pitäisikö mennä sisälle?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istun ihaillen terassilla ja otan kuvia. Joskus, kun suurimmat salamoinnit on ohitse ja sataa kaatamalla, menen pihalle tanssimaan sadetanssia
Ukkonen ei ole leikinasia.
Joo, mutta ei sitä kuollakseen tarvi pelätäkään. Monta ihmistä salama tappaa Suomessa vuodessa? Ja monta kuolee esim. liikenteessä?
"Salamaniskuun kuolee vuosittain pari ihmistä Suomessa"
Enemmän vuodessa kuin sudet on tappaneet ihmisiä viimeisen sadan vuoden aikana. Silti petoeläimiä pelätään ihan kauhusta täristen.
Oikeasti vaarallisinta on se automatka kesämökille. Varmaan miljoonakertaa todennäköisempää kuolla auto-onnettomuudessa matkalla kesämökille kuin salamaniskuun siellä ollessa.
Mites meni matikantunnit?
Hyvin harva altistaa itsensä salamoille, sitä on vain hetken ja silti kuolee muutama. Jos kuolemia per vaaralle altistumistunteja lasketaan niin kyllä ukonilmat on autoilua vaarallisempia.
"Salama iskee 1,4 miljardia kertaa vuodessa"
Miten haluat laskea salamoille altistumisen? Tavallaan jokainen ihminen on jatkuvasti alttiina salamoinnille. Seuraava tälli voi iskea kuin salama kirkkaalta taivaalta hetkenä minä hyvänsä.
Lukitsen muijan mökin ulkopuolelle ja katson kun se pillastuu ja vauhkoo kuin olisi joku tulipalo suunnilteen.
Vierailija kirjoitti:
Pihalle ja rautakanki käteen.
Teräsvapainen onki ja järvelle kalaan. Siellä sitten heiluu veneessä salko tanassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ukkosta pelkää, niin on syytä mennä turvallisimpaan paikkaan eli autoon.
Esson baarissako kuulit? Auton suojaavuus ukkosella perustuu sen metallikuoreen, joka estää sähkövirtausta tunkeutumasta sisälle ja ihmiseen. Autoon voi joka tapauksessa iskeä salama, joka hajottaa erityisesti nykyautot, jotka eivät virtapiikkejä kunnolla kestä. Jokin vanhempi Lada kestää salamat luultavasti paremmin.
Thor ukkosen jumala ajelee rattaillaan halki taivaan kantta...
Kannattaa teipata kännykkä lipputangon kylkeen. Kerran kun tärähtää kohdalle niin on akku täynnä. 🔌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen en välittänyt mitään, tai kuvasin ulkona vaan, mutta ehkä nyt alkaisin jo varotoimiin.
Muutama viikko sitten ukkonen posautti puhelimen laturin vieressäni, ja tunsin saavani jotain naamallekin.
Pistorasioita meni pimeäksi, en ole löytänyt kaikkia palaneita sulakkeitakaan vielä.
Telkkarini hajosi myös.Uuh, Ukkonen posautti...
Nimenomaan posauttaa semmoisen suljetun laturin, kun sisäinen paine rikkoo kuoren ja sininen savu tulee ulos. Ovat sen verran pehmoista muovia, ettei paukahdusta saati paukkua synny.
Se posahtaminen tai jopa posahduskin lennättää muovinsirpaleita lähietäisyydellä. Ihoa ne eivät yleensä riko mutta ei niitä silmäänsä halua saada. Tavalliset silmälasit suojaa kyllä riittävästi minun elektroniikkaleikeissäni. Lapsille voi ehkä harkita parempaa suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa teipata kännykkä lipputangon kylkeen. Kerran kun tärähtää kohdalle niin on akku täynnä. 🔌
Yleensä ei tule puhelimenkäyttö ensimmäisenä mieleen, kun on pöksyt täynnä. Olenkohan minä mieheksi hiukan nynny?
Vierailija kirjoitti:
Sisätiloissa pysyminen on turvallisinta.
Kyllä ukonilmoista täytyy myös osata nauttia, kun on turvassa sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Salamaniskujen maailmanennätysmiestä iski salama seitsemän kertaa.
Saattoi tosin olla epämukavat oltavat, vai miten paljon tuhoutui hermosoluja?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kylläkään Ukko Ylijumalalla ei ole muita jumalia. Älä syyllisty jumalanpilkkaan!
Vierailija kirjoitti:
Oiva tilaisuus larpata Benjamin Franklinia ja lennättää leijaa.
Sähköpaimenen lanka on hyvä, se on metallivahvistettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ukkosta pelkää, niin on syytä mennä turvallisimpaan paikkaan eli autoon.
Esson baarissako kuulit? Auton suojaavuus ukkosella perustuu sen metallikuoreen, joka estää sähkövirtausta tunkeutumasta sisälle ja ihmiseen. Autoon voi joka tapauksessa iskeä salama, joka hajottaa erityisesti nykyautot, jotka eivät virtapiikkejä kunnolla kestä. Jokin vanhempi Lada kestää salamat luultavasti paremmin.
Totta. Nykyautoissa ei välttämättä ole hitsattuja koreja, joten suojaavaa faradayn häkkiä ei välttämättä muodostu, eikä muoviosatkaan paranna tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä turvallista on mökillä ja terassilla. Setäni kuoli, kun salama iski mökin vieressä olevaan mäntyyn. Tosin kuolinsyy oli sydäninfarkti, mutta pelästymisellä lienee ollut osuutta asiaan.
Salamallakin saattoi olla osuutta asiaan. Yli puolet salaman aiheuttamista vammoista syntyy, kun salama ei osu itse ihmiseen, vaan johonkin lähistölle. Ja suurin osa salamoiden aiheuttamista kuolemista on sydänkohtauksia.
Tänään juuri täällä satakunnassa olen mökillä ja tuli kova ukkonen ihan päälle. Olin siinä ovella katsomassa salamointia ja aika lähellä oli yksi salama. Alkoi siinä kahden aikaan ja siinä meni kaksi ukkosrintamaa peräkkäin. Kyllä se hiukan mietitytti että iskeekö mökkiin.. Viime vuonna olin kalassa kun alkoi kova ukkonen ja veneellä lähdin siitä samantien just mökkiin päin niin se ukkonen tuli suoraan vastaan minua ja hirveetä salamointia yli puoli tuntia. Minulla 6 hv moottori niin en lujaa päässyt joten ukkonen tuli suoraan päälle ja vettä satoi niin paljon etten nähnyt eteeni. Kuumotti aika vähän ja mietin että jos salama iskee niin tää elämä oli sitten siinä.
Ei miehen mielestä ollut kauaa pois, oikein hyvällä ukonilmalla seksikin on sähköisempää. Jollette ole kokeilleet, niin suosittelen.
Terassi suojaa jonkun verran, etenkin jos vieressä on korkeampi talo. Veneen veteen maadoitettu masto suojaa myös jonkin verran, siitä muodostuu faradayn häkki.
Oman terassinsa ja mökkinsä ukkossuojausta voi hetken pohtia, jos haluaa huoletta istua terassilla. Ei maksa paljoa vetää johtoja ja iskeä piikki maahan.