Ukkonen mökillä, mitä teet?
Onko turvallista istua mökin terassilla ukkosella, vai pitäisikö mennä sisälle?
Kommentit (80)
Istun ihaillen terassilla ja otan kuvia. Joskus, kun suurimmat salamoinnit on ohitse ja sataa kaatamalla, menen pihalle tanssimaan sadetanssia
Yhtä turvallista on mökillä ja terassilla. Setäni kuoli, kun salama iski mökin vieressä olevaan mäntyyn. Tosin kuolinsyy oli sydäninfarkti, mutta pelästymisellä lienee ollut osuutta asiaan.
Jos on ihan päällä ja salamoi, menisin kyllä sisälle. Mä katkaisen myös sähköt.
Googlasinkin äsken ja pitää kuulemma välttää metallisia terassikalusteita, eikä muutenkaan ole hyvä oleilla terassilla.
Jos ukkosta pelkää, niin on syytä mennä turvallisimpaan paikkaan eli autoon.
Jos ukkonen on ihan päällä, olen kyllä sisällä. Jos se on hieman kauempana, saatan istua terassilla ja katsella salamoita.
Istun autossa. Kerran salama käräytti tapetteja pistorasian ympäriltä, kun olin sisällä mökissä.
En osaa katkaista sähköjä täältä. Kuinkakohan vaarallista on, jos ne ovat päällä?
Laittakaa ihmeessä mökkeihinne ukkosen johdatin. Se kannattaa. Ei maksa juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Istun ihaillen terassilla ja otan kuvia. Joskus, kun suurimmat salamoinnit on ohitse ja sataa kaatamalla, menen pihalle tanssimaan sadetanssia
Ukkonen ei ole leikinasia.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa ihmeessä mökkeihinne ukkosen johdatin. Se kannattaa. Ei maksa juuri mitään.
Siis jos haluaa kerätä sen kaiken energian, niin ukkosenjohdatin on kätevä. Muuten se on aika lailla uskon asia, jos ei yllä riittävästi puiden yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
En osaa katkaista sähköjä täältä. Kuinkakohan vaarallista on, jos ne ovat päällä?
Ei sähkön katkaisu mitään auta. Salama kyllä jaksaa hypätä katkaisukohdan ylitse.
Vierailija kirjoitti:
No otat laitteet irti pistorasiasta. Harmittaa se, jos latauksessa oleva puhelin posahtaa.
Mä ottaisin telkkarin irti piuhoista sekä myös puhelimen, läppärin jne. irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukkonen ei ole leikinasia.
Tiedetään. Se on luonnonvoima ja ihailen luonnonvoimia.
Ihminen ei vaan voi mitään luonnolle, vaikka kuinka yrittäisi.
Meidän mökki on vaarojen suojassa ja ihan äärimmäisen harvoin ukkonen on oikeasti päällä
Vierailija kirjoitti:
Jos ukkosta pelkää, niin on syytä mennä turvallisimpaan paikkaan eli autoon.
On tämä jännä paikka, kun tämänkin faktan toteaminen saa alapeukkuja. Auto on Faradayn häkki ja se on erittäin turvallinen paikka ukkosella. Paljon turvallisempi kuin mökki.
Ehdin googlata lisää, että laitteiden johdot pitäisi ottaa pois seinästä ja pysyä vesiputkistakaukana, koska se johto ja putki on se, mitä pitkin kulkee. Ja pitäisi olla etäällä ikkunoista ja tulisijasta. Kiva, koska tämä on sellainen minikokoinen lasi-ikkunainen pikkumökki, jossa on tulisija keskellä, metriä etäämmäksi ei päse mistään...
Hetken tuli ihan hiljaista ja luulin jo, että ukkonen meni ohi, mutta nyt tulikin yhtäkkiä kova sade, vaikea tietää, menikö ohi kokonaan.
Muuten luulisin, että ukkonen iskisi aina alueen korkeimpaan paikkaan, mutta olen kerran nähnyt kun ukkonen iski kaupungissa yhteen matalaan valopylvääseen, vaika ympärillä ili monia muitakinvalopylväitä ja korkeita rakennuksia ja muita mastoja lähettyvillä, eli se vaikutti ihan randomilta kohteelta.
Ap
Sisälle