Onko hyvien tapojen mukaista viedä työpaikalle herkkuja, mikäli itsellä on syntymäpäivä?
Onko tämä hiljainen velvollisuus ja hyvien tapojen merkki? Mihin se perustuu?
Kommentit (18)
Ei, mun mielestä synttärisankarin pitäisi se lahja saada! Ja näin on ollutkin mun työpaikalla.
Jotkut vie, suurin osa ei.
Meillä suhde on noin 10-90
Riippuu ihan työpaikasta. Joillain on tapana ja joillain ei, ja kai se aika pian selviää ainakin isommilla konttoreilla. Kannattaa myös kysyä, se ei koskaan ole väärin.
Vien mielelläni mutta pohdin vain, että mitä sillä haetaan? Onhan se kiva tuoda iloa yhteisöön. En kuitenkaan ole sellainen ihminen, että haluan hehkuttaa omaa syntymäpäivääni. Jos vien niin vien vain piristykseksi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vien mielelläni mutta pohdin vain, että mitä sillä haetaan? Onhan se kiva tuoda iloa yhteisöön. En kuitenkaan ole sellainen ihminen, että haluan hehkuttaa omaa syntymäpäivääni. Jos vien niin vien vain piristykseksi.
-ap
Sähän voit siinä tapauksessa viedä niitä herkkuja milloin vain.
Mistä ne kaikki muuten tietää milloin sun syntymäpäivä on?
Ei sitä ole pakko julistaa kellekään.
Itse toivoisin ettei tuotaisi. Sitten loukkaannutaan jos joku ei halua niitä syödä. Ota nyt pieni pala, maista nyt edes, eihän sun tarvitse laihduttaa, jäkä jäkä. En syö epäterveellistä mössöä, kai minulla on oikeus siihen valintaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin ettei tuotaisi. Sitten loukkaannutaan jos joku ei halua niitä syödä. Ota nyt pieni pala, maista nyt edes, eihän sun tarvitse laihduttaa, jäkä jäkä. En syö epäterveellistä mössöä, kai minulla on oikeus siihen valintaan.
En tuputtaisi :D en itsekään syö ja kerron heti etten vaan voi syödä. Mä en oikein pidä siitä, etten tiedä mitä tehdä. Tuleeko vaivautunut olo jos en vie tai vien. Minulla tällaiset asiat ovat aina niin haastavia koska olen muutenkin ihmeissäni ihmisten odotuksista, enkä aina tiedä mikä on oikein ja mikä väärin. Syyllistyn turhan usein ja mielessäni kritisoin kun en tajunnutkaan jotain asiaa. Siksi kysyn nyt täältä.
Sinne on vienyt ainakin pari kaveria omien syntympäivien aikana herkkuja. En tiedä, onko se ihan yleinen tapa siellä.
-ap
Meidän työpaikalle tuodut suklaat katoaa ennätysnopeaan tahtiin ja hyvä niin. Piristää päivää, kun joku on tuonut herkkuja. Eikä siihen tarvita edes syytä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan tuputtaisi? En ole koskaan töissä törmännyt tuollaiseen. Jääpähän itselle enemmän, kun muut ei syö. Mutta kaikestahan sitä mielensä voi pahoittaa, etenkin työpaikallaan...
Kaikissa työpaikoissani on juhlittu nimipäivää, ei syntymäpäivää. Mutta nimipäivänä ei sitten ollu menemistä kahvipöytään jos ei ollut tuonut tarjoiluja, sitä oikein odotettiin. Ja rohmut olivat ekana pöydässä. Kerran työkaverimies joka kuului rohmuihin ei tuonut nimpparinaan mitään, niin vaan ukko painostuksen ja kettuilun jälkeen lähti Lidliin hakemaan munkkeja.
No tietysti on hyvien tapojen mukaista.
Pakollista se ei tietenkään ole, käytännöt ovat työpaikkakohtaisia.
Meidän pienellä työpaikalla, jossa kaikki tuntevat toisensa hyvin, on tapana että päivänsankari tuo jotain kahvipöytään ja työkaverit lahjoittavat kukkakimpun tai muuta pientä.
Se tuominen ei välttämättä ole perinteinen kakku, yhtä hyvin voi olla vaikka kesäinen mansikkarasia. Itse vien aina tuoreet, aamulla paistamani karjalanpiirakat, kun tykkään muutenkin niitä leipoa.
Töihin on kiva viedä yllätyksenä jotakin ihan muuten vaan. Syntymäpäiväni ja ikäni on kuitenkin henkilökohtainen asiani.
En muutenkaan leivo enkä kokkaile ja ruokaa on varaa ostaa hätinä itselle. En siis rupea kestitsemään työkavereita. Meillä osa tuo jotain, mutta itse en ole tälle linjalle lähtenyt silläkin uhalla, että saisin pihin ja tympeän maineen.
Harva siellä töissä syntymäpäiväsi tietää, jos et sitten ole itse sitä kaikille kailottanut.
Nimipäivät on sellaisia, milloin odotetaan jotain herkkuja olevan tarjolla. Nimipäivänhän voivat kaikki katsoa nimipäiväkalenterista, jos siis on sellainen nimi, että sieltä löytyy. Ihan karkkipussikin riittää.
Nimipäivänä ja karkkipussi tai keksipaketti.
On se silloin, jos itse osallistuu muiden synttärituomisten syömiseen. Mutta sama se on, tuoko herkkuja syntymäpäivänä vai joskus muuten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalle tuodut suklaat katoaa ennätysnopeaan tahtiin ja hyvä niin. Piristää päivää, kun joku on tuonut herkkuja. Eikä siihen tarvita edes syytä.
Niin meilläkin. Ne 2-3 rohmuajaa vie heti kaiken. Iltapäiväksi, jolloin suklaa maistuisi paremmin, jäljellä on usein se viimeinen, yksi kappale, jota kukaan ei kehtaa ottaa.
Ei varmasti tarvitse, mutta saa.