Mitä mieltä olet täysi-ikäisestä lapsesta, joka pyytää rahaa. Tilillensä säästetty minun toimesta reippaasti rahaa.
Tilillänsä on rahaa, mutta silti pyytää matkakassaan käteistä.
Totesin, että onhan sulla rahaa tilillä.
Hän vastaa, ettei halua käyttää niitä.
Jaa-a vastasin.
Se kai pitää lypsää vanhempi kuiviin, vai mitä ootte mieltä?
Mikä on taustalla?
Kommentit (66)
Jos aikuinen, työssä käyvä ihminen ei osaa säätää menojaan tulojensa mukaan, on hänen se jo aika oppia. Tietysti, jos on sattunut yllättäviä elämän tilanteita (ero, sairaus, työttömyys), niin sitten tilanne voi olla toinen. Muiden kustannuksella loisimista ei kenellekään pidä opettaa, eikä varsinkaan omalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuinen, työssä käyvä ihminen ei osaa säätää menojaan tulojensa mukaan, on hänen se jo aika oppia. Tietysti, jos on sattunut yllättäviä elämän tilanteita (ero, sairaus, työttömyys), niin sitten tilanne voi olla toinen. Muiden kustannuksella loisimista ei kenellekään pidä opettaa, eikä varsinkaan omalle lapselle.
Olen samaa mieltä.
-ap
Matikkaa opetetaan jo ala-asteella, jatkuu vielä ylä-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän mitä lapsen kanssa on sovittu. Ilmeisesti lapsi on aikuinen ja asuu omillaan. Kannattaa keskustella, että millaista taloudellista tukea on saatavilla. Nyt rahantarve ei ole mihinkään oikeasti välttämätöntä (matkustus, lomailu) niin sanoisin, ettei nyt ole mahdollista antaa rahaa.
Omat lapset vielä nuoria, mutta ajattelen että ennen muuttoa omaan kotiin täytyy tehdä budjetti, ja miettiä mitä elämä maksaa ja miten se kustannetaan. Taloudellista tukea voidaan antaa, mutta ennakkoon sovitulla tavalla.
Tähän siis, matikkaa opetetaan jo ala-asteella, jatkuu vielä yläasteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet opettanut lapsesi tuollaiseksi. Nyt tiukat rajat.
Aikuiselle tiukat rajat???? Hahahahahahah!
Kyllö aikuiselle pitää asettaa tiukat rajat, jos menee liiallisuuksiin.
Ei mikään naurun asia.Lapsille laitetaan rajat. Aikuiset tekevät elämällään mitä haluavat
Ja aikuiset tekevät omilla rahoillaan mitä haluavat. Nyt näyttääkin siltä että aloittaja ei ole aikuinen vaan hänen rahankäytöstään päättää joku muu.
Eikä sitten muuta osaa kuin ihmetellä että miksi.
Siksi kun olet kynnysmatto.
Rahoistani ei ole päässyt päättämään kukaan muu. En ole antanut rahaa pyynnöstä huolimatta tuohon tarkoitukseen. Olen sanonut aiemmin lapselle, että päätän ihan itse, mihin palkkani käytän. Kokeili vaikutusvaltaansa jo aiemminkin. Mikä saa ihmisen vonkaamaan rahaa, kun sirä on jo omasta takaa?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet opettanut lapsesi tuollaiseksi. Nyt tiukat rajat.
Aikuiselle tiukat rajat???? Hahahahahahah!
Kyllö aikuiselle pitää asettaa tiukat rajat, jos menee liiallisuuksiin.
Ei mikään naurun asia.Lapsille laitetaan rajat. Aikuiset tekevät elämällään mitä haluavat
Ja aikuiset tekevät omilla rahoillaan mitä haluavat. Nyt näyttääkin siltä että aloittaja ei ole aikuinen vaan hänen rahankäytöstään päättää joku muu.
Eikä sitten muuta osaa kuin ihmetellä että miksi.
Siksi kun olet kynnysmatto.Rahoistani ei ole päässyt päättämään kukaan muu. En ole antanut rahaa pyynnöstä huolimatta tuohon tarkoitukseen. Olen sanonut aiemmin lapselle, että päätän ihan itse, mihin palkkani käytän. Kokeili vaikutusvaltaansa jo aiemminkin. Mikä saa ihmisen vonkaamaan rahaa, kun sirä on jo omasta takaa?
-ap
*sitä
Mikä kasvatuksessa meni pieleen?
-ap
No, ei tuo nyt kuitenkaan niin vakavaa ole, ap, että tarvitsisi liikaa suuttua tai murehtia. Tämmöistä jatkuvaa oppimista se aikuistuminen on, pidät vain oman linjasi niin kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
No, ei tuo nyt kuitenkaan niin vakavaa ole, ap, että tarvitsisi liikaa suuttua tai murehtia. Tämmöistä jatkuvaa oppimista se aikuistuminen on, pidät vain oman linjasi niin kyllä se siitä.
Kiitos lohduttavista sanoistasi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy lapseltasi vaan palstalta? Ettekö osaa puhua?
Osaan toki puhua. Sanoin hänelle, että onhan sinulla rahaa tilillä, mistä ottaa.
-apSitä en ymmärrä, miksi kuitenkin rahaa on vailla siitä huolimatta.
Hänen vastaushan oli, ettei halua käyttää säästöjä. Mitä muuta keskustelua olisi pitänyt käydä?
Olisit voinut kysyä, että miksi sinun on sitten käytettävä omia säästöjäsi häneen.
Oot tainnut opettaa, että sulla on loputtomat rahahanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy lapseltasi vaan palstalta? Ettekö osaa puhua?
Osaan toki puhua. Sanoin hänelle, että onhan sinulla rahaa tilillä, mistä ottaa.
-apSitä en ymmärrä, miksi kuitenkin rahaa on vailla siitä huolimatta.
Hänen vastaushan oli, ettei halua käyttää säästöjä. Mitä muuta keskustelua olisi pitänyt käydä?
Olisit voinut kysyä, että miksi sinun on sitten käytettävä omia säästöjäsi häneen.
Oot tainnut opettaa, että sulla on loputtomat rahahanat.
Niinköhän hän luulee, että loputtomiin käytän rahani häneen? Koska olen tehnyt niin. Nyt ei sitten ymmärrä, että se oli silloin , eikä päde enää.
-ap
Sori vaan, ap, mutta teidän suhde vaikuttaa aika kylmältä. Ihan vain näin sivusta seuraten...
Samalla tavalla ja tasapuolisesti olen lapseni kasvattanut. Toinen lapsistani ei ruinaa rahaa. Sama tilanne heillä on molemmilla.
Jotenkin ajattelen, että johtuisko jostain geeneistä tai luonteesta. En tiedä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, ap, mutta teidän suhde vaikuttaa aika kylmältä. Ihan vain näin sivusta seuraten...
Voisitko kertoa, mitä tarkoitat.
-ap
Jos kyse on täysi-ikäisestä ihmisestä (huom - ei lapsi), ei tietenkään rahaa tulisi jakaa. Hänen pitäisi tulla toimeen omillaan.
Jos hänet olisi kasvatettu hyvin, ei hän kerjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Lisää kommentteja kiitos. Kiinnostaa todella muitten mielipiteet asiaan.
-ap
Riippuu tilanteesta. Minulla on kaksi aikuista lasta ja olen kehoittanut säästämään reilusti pahan päivän varalle. Olen joskus auttanutkin, ettei tarvitse mennä säästöille. Poika pyysi kerran, kun oli jäänyt työttömäksi ja minä maksoin hänen vuokransa. Työasia järjestyi nopeasti eikä ole sen jälkeen pyytänyt. Tyttö ei ole pyytänyt. Minä olen sensijaan joskus kysynyt, miten raha-asiat ovat ja olen kehoittanut kertomaankin, jos on ongelmia. Kumpikaan lapsistani ei käytä alkoholia eikä tupakkaa, eivätkä käy kapakoissa. Niihin en antaisi rahaa.
Yhtä huonoja kumpikin vaihtoehto: a) on jo tuhlannut eikä rahaa oikeasti ole ja b) on niin pihi, että ei halua omia rahojaan käyttää.
Aikuisena ja vanhempana valinta on sinun. Jatkatko aikuisen lapsen rahoittamista ja edellytätkö hänen tulevan omillaan toimeen?
Viet häneltä mahdollisuuden oppia tulemaan toimeen itsenäisesti. Karhunpalvelus on antaa aikuiselle terveelle ihmiselle ilmaista rahaa ellei tämä ole pahasti pulassa.