Mitä mieltä olet täysi-ikäisestä lapsesta, joka pyytää rahaa. Tilillensä säästetty minun toimesta reippaasti rahaa.
Tilillänsä on rahaa, mutta silti pyytää matkakassaan käteistä.
Totesin, että onhan sulla rahaa tilillä.
Hän vastaa, ettei halua käyttää niitä.
Jaa-a vastasin.
Se kai pitää lypsää vanhempi kuiviin, vai mitä ootte mieltä?
Mikä on taustalla?
Kommentit (66)
Vastaisin aloituksen kysymykseen niin että riippuu aloittajan omasta rahatilanteesta. Jos vanhempi on varakas eikä muutama jälkikasvulle heitetty satanen silloin tällöin tunnu missään niin ehdottomasti kannattaa ennemmin antaa rahaa nuorelle kun odottaa sitä että lapsi on keski-ikäinen ja vakaasti toimeentuleva ja saa sitten vanhempien säästöt perintönä. Mikäli taas vanhemman oma talous on tiukka niin siinä tapauksessa ei tietenkään kannata kiristää sitä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kun ei ole kysymys lapsella esim. yllättävästä rahantarpeesta, kuten pitää saada rahaa ruokaan tai laskun maksuun.
Pyytää rahaa matkailuun.
-ap
Kuten jo aiemmin sanottu, miksi et puhu lapsen kanssa? Niin on tapana tehdä eikä ihmetellä palstalaisilta kysellen, miksi joku tekee kuten tekee.
Vierailija kirjoitti:
Sinun toimestasi on säästetty rahaa. Siis kuka on säästänyt? Surkea otsikointi.
Minä olen sinne rahaa tallettanut. Mitä surkeaa siinä on?
Ei sinne kukaan muu ole mitään tallettanut. Tuliko nyt sanavalinnasta sinulle ongelma, ja miksi?
-ap
Ai niin, älä vaivaudu vastaamaan.
Jospa et ole selkeästi sanonut lapselle, että rahat on tarkoitettu myös matkailuun etkä maksele hänen matkojaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kun ei ole kysymys lapsella esim. yllättävästä rahantarpeesta, kuten pitää saada rahaa ruokaan tai laskun maksuun.
Pyytää rahaa matkailuun.
-apKuten jo aiemmin sanottu, miksi et puhu lapsen kanssa? Niin on tapana tehdä eikä ihmetellä palstalaisilta kysellen, miksi joku tekee kuten tekee.
Palstalla saa muitten näkökantaa asiaan. Ehkä jopa kokemuspohjalta.
-ap
Palstan nimi on aihe vapaa. Miksi en saisi kysyä? Kyselee ne muutkin mitä vaan.
Olet kasvattanut lapsestasi joko A) saidan B) itaran C) pihin tai D) kitsaasti ihmisen, onneksi olkoon.. Mutta syypää asiaan on kuitenkin huono kasvatus, kuten on jo aiemmin mainittu.
Vihaan saitoja ihmisiä, kun mitään ei voi heidän kanssa tehdä tai mennä kun rahaa kuluu ja se kuluva summa saattaa olla jopa 1€. Yhyy
En kyllä ymmärrä tuollaista tilannetta ollenkaan, miksi pyytää matkakassaan rahaa jos itse on matkan päättänyt varata.
Jotenkin ymmärrän, jos saanut matkan isältään esim. valmistujaislahjaksi ja isä on sitä mieltä, että äiti voisi osaltaan antaa rahaa lahjaksi matkakassaan. Ap taas periaatteessa ei halua tehdä mitään mitä exänsä ehdottaa.
Lapsi itse taas ei haluaisi käyttää säästämiään rahojaan matkalla, kun matka tullut vähän kuin ylimääräisenä ilman että on sitä itse suunnitellut ja säästetyille rahoille on olemassa jokin toinen kohde mihin ne on tarkoitus käyttää.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä tuollaista tilannetta ollenkaan, miksi pyytää matkakassaan rahaa jos itse on matkan päättänyt varata.
Jotenkin ymmärrän, jos saanut matkan isältään esim. valmistujaislahjaksi ja isä on sitä mieltä, että äiti voisi osaltaan antaa rahaa lahjaksi matkakassaan. Ap taas periaatteessa ei halua tehdä mitään mitä exänsä ehdottaa.
Lapsi itse taas ei haluaisi käyttää säästämiään rahojaan matkalla, kun matka tullut vähän kuin ylimääräisenä ilman että on sitä itse suunnitellut ja säästetyille rahoille on olemassa jokin toinen kohde mihin ne on tarkoitus käyttää.
Hän ei saanut matkaa lahjaksi. Hän itse halusi lähteä matkalle.
Itse hän matkan varasi. Ei ole kysymys syntymäpäivälahjasta.
-ap
Ai niin. Olisiko syynä se, että kerran annoin matkalle käteistä. Kävin myös vaihtamassa valmiiksi rahat sen maan valuuttaan, jonne hän matkasi.
Taitaa olla niin, että kun kerran annat matkakassaan rahaa, se on ennakkotapaus, ja niin tulee käymään hänen mielestään jatkossakin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Olet opettanut lapsesi tuollaiseksi. Nyt tiukat rajat.
Aikuiselle tiukat rajat???? Hahahahahahah!
Vierailija kirjoitti:
Sehän nyt riippuu ihan siitä millainen ihminen on. Omalle 19v tytölle annan extra rahaa välillä koska tiedän mitä varten ei halua säästöjä käyttää ja koittaa jatkuvasti säästää lisää itse.
Sama. Lapseni opiskelevat ahkerasti, käy töissä ja yrittävät säästää. Tottakai haluan heille hyvän tulevaisuuden joten totta maksan juoksevia kuluja mahdollisuuksieni mukaan.
Lapsilla on myös säästötilit, mutta ei niilläkään mahdottomia ole.
Mut meillä ei koskaan ole ollut liikaa rahaa. Jos ap:n lapsi on kermaperse jolle mikään ei riitä, niin johonkin pitää vetää raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllö aikuiselle pitää asettaa tiukat rajat, jos menee liiallisuuksiin.
Ei mikään naurun asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän nyt riippuu ihan siitä millainen ihminen on. Omalle 19v tytölle annan extra rahaa välillä koska tiedän mitä varten ei halua säästöjä käyttää ja koittaa jatkuvasti säästää lisää itse.
Sama. Lapseni opiskelevat ahkerasti, käy töissä ja yrittävät säästää. Tottakai haluan heille hyvän tulevaisuuden joten totta maksan juoksevia kuluja mahdollisuuksieni mukaan.
Lapsilla on myös säästötilit, mutta ei niilläkään mahdottomia ole.
Mut meillä ei koskaan ole ollut liikaa rahaa. Jos ap:n lapsi on kermaperse jolle mikään ei riitä, niin johonkin pitää vetää raja.
Ei riitä mikään ei.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään naurun asia.
Lapsille laitetaan rajat. Aikuiset tekevät elämällään mitä haluavat
Veikkaan, että lapsi kokee voivansa päättää vanhemman rahoista.
Mitä se enteilee, kun lapsi ajattelee saavansa muitten rahat noin yleisesti?
Onko sellainen joku sosiopaatti tai jotain?
Riippuu vähän mitä lapsen kanssa on sovittu. Ilmeisesti lapsi on aikuinen ja asuu omillaan. Kannattaa keskustella, että millaista taloudellista tukea on saatavilla. Nyt rahantarve ei ole mihinkään oikeasti välttämätöntä (matkustus, lomailu) niin sanoisin, ettei nyt ole mahdollista antaa rahaa.
Omat lapset vielä nuoria, mutta ajattelen että ennen muuttoa omaan kotiin täytyy tehdä budjetti, ja miettiä mitä elämä maksaa ja miten se kustannetaan. Taloudellista tukea voidaan antaa, mutta ennakkoon sovitulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään naurun asia.Lapsille laitetaan rajat. Aikuiset tekevät elämällään mitä haluavat
Ja aikuiset tekevät omilla rahoillaan mitä haluavat. Nyt näyttääkin siltä että aloittaja ei ole aikuinen vaan hänen rahankäytöstään päättää joku muu.
Eikä sitten muuta osaa kuin ihmetellä että miksi.
Siksi kun olet kynnysmatto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy lapseltasi vaan palstalta? Ettekö osaa puhua?
Osaan toki puhua. Sanoin hänelle, että onhan sinulla rahaa tilillä, mistä ottaa.
-apSitä en ymmärrä, miksi kuitenkin rahaa on vailla siitä huolimatta.
Hänen vastaushan oli, ettei halua käyttää säästöjä. Mitä muuta keskustelua olisi pitänyt käydä?
Jatkaa keskustelua kysymällä, että miksi ei halua.
Jo on taas trollien trolli...
Hän haluaa käyttää rahat johonkin muuhun.
Pyytää rahaa matkailuun.
-ap