Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa kun nuorempana ei osannut käyttää rahaa ollenkaan järkevästi

Vierailija
28.06.2022 |

Mä olisin nyt viiskymppisenä aika varakas jos en olisi pistänyt kaikkea menemään.

Talouskasvatus pitäisi laittaa pakolliseksi aineeksi jo peruskouluun. Lisäksi kaiken maailman kulutusluotot vousi ihan kokonaan lailla kieltää tai ainakin korkokatto tosi alas noissa.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo ole aika perus.

Nykyään koulussa opetetaankin raha-asioista. Mulle ei vanhemmat opettaneet yhtään mitään vakuutuksista, säästämisestä, sijoittamisesta tai mistään. Eivät itsekään oikein osanneet. Koulussa oli ehkä yhdellä yhteiskuntaopin tunnilla jotain juttua veroista ja se oli sitten siinä.

Ei ole vikasi, ei sitä ole ennen millään lailla korostettu että rahasta pitäisi tietää jotain. Itse olen alle 40 ja tällainen on mun kokemus.

Se on kumma, kun syy on aina muualla kuin itsessä. Jos kulutusluotot ovat syynä, niin kyllähän nyt jokaisen pitäisi yhteenlaskua sen verran osata, että ensimmäisen luoton otettuaan ja maksettuaan huomaa, että tässähän tuli maksettua aika paljon enemmän. Jos lyöt pääsi tiiliseinään 8 kertaa ja yhdeksännen kerran jälkeen kysyt "miksi kukaan ei kertonut, että tämä tiiliseinä on kova"

Olen sitä itsekin tehnyt vääriä valintoja nimenomaan raha-asioiden suhteen, joskus huonojen neuvojen ansioista tai omaa laiskuutta/piittamattomuutta, mutta en minä muita siitä syytä. Itse olen lopulta ne päätökset tehnyt. Enkä syytä edes vanhempiani, vaikka olen vanhemmiten huomannut miten selvästi rahasta ja talousasioista puhuminen oli jotenkin epätoivottavaa. Sijoittaminen oli lähinnä rahanahneiden porvarien touhua, joissa polttaa vain näppinsä.

Syy mihin? Siis ei minulla ole yhtään velkaa, enkä ole ottanut kulutusluottoja. Sanoin, että en saanut raha-asioista vanhemmilta mitään oppia ja se on ihan fakta.

Kirjoitit "Ei ole vikasi, ei sitä ole ennen millään lailla korostettu että rahasta pitäisi tietää jotain." eli oletin, että ulkoistit ap:n vastuun omista nuoruuden päätöksistään. Mutta myönnetään, lainauksesi oli vähän epäselvä, keneen viittasit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla