Paljonko pitää olla hätävarana rahaa tilillä?
Kommentit (35)
Mulla on eri pankkien tileillä 220000-250000€ summia ja hajautetut sijoitukset+ asunto osakkeet x 6.
Se, minkä verran rahaa kannattaa olla tai ylipäätään pystyy pitämään säästössä, riippuu täysin tuloista! Itselläni summa on vaihdellut. Tällä hetkellä 1000€.
Joku sanoi muinoin, että puolen vuoden tulot pitäs olla jemmassa hätävarana.
Itsellä ei ole, mutta kyllä n kuukauden menot olen kyennyt pitämään.
kymppitonni on hyvä olla tilillä kulujen jälkee. Aika hyvin olen budjetoinut menoni ja maksut, vaikka kaikki hinnat on noususuunnassa esim kahvi, kala, sähkö mut ole selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Se, minkä verran rahaa kannattaa olla tai ylipäätään pystyy pitämään säästössä, riippuu täysin tuloista! Itselläni summa on vaihdellut. Tällä hetkellä 1000€.
Miksi se tuloista riippuisi? Eikö sen pidä riippua menoista. Täysin epäloogista olettaa suurituloisen tarvitsevan suurempaa puskuria kuin pienituloinen. Molemmilla voi olla ihan yhtä suuret menot.
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi muinoin, että puolen vuoden tulot pitäs olla jemmassa hätävarana.
Itsellä ei ole, mutta kyllä n kuukauden menot olen kyennyt pitämään.
Toi on amerikkalainen keksintö tämä puolen vuoden tulot jemmassa. Kun siellä voi tarvita oikeasti isoja summia rahaa esimerkiksi terveydenhoitoon. Suomessa ei käytännössä ikinä tule yllättävää tarvetta maksaa kymmeniä tuhansia euroja.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole yhtään. Olen työtön ja tulona on pelkät Kelan tuet. Työmarkkinatuesta reilut 550 euroa 4 viikon välein ei paljoa säästellä.
Mulla sama tilanne. Oon saanut säästöön jonkun satasen vaikka sillekin olisi aina käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole yhtään. Olen työtön ja tulona on pelkät Kelan tuet. Työmarkkinatuesta reilut 550 euroa 4 viikon välein ei paljoa säästellä.
Eikä pidäkään, säästämisen tuleekin olla mahdollista vain itse tienatuista rahoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vuoden palkan verran ja sekin tuntuu pieneltä kun vertaan muihin perheen jäseniini joilla yli 100 000 e.
Tienaatko alle 100 000 vuodessa? Ei ihme, ettei ole juurikaan säästöjä.
Tienaan noin 20k vuodessa, sen verran itsellä säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mikä on "virallinen" suositus. Itse ajattelen, että 2-3kk palkka ainakin olisi hyvä olla.
Niin no, riippuu varmaan vähän palkasta.
Mä pidän yhden kuukauden nettopalkkaa vastaavan summan, eli 4000€.
Jos tulee isomman rahan tarve, niin luottokortti on hätävarana.
Mulla kulut kuukaudessa (laina+vakuutukset+ym. laskut+ruoka+polttoaine) noin 2000€.
Kerta kuukauteen laitan sijoituksiin "loput", en makuuta tilillä.
Joku kymppitonni olisi varmaan sopiva summa, kattaisi lääkärikulut, eläinlääkärikulut yms yllättävät menot.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä puskurissa 1200€, asuntosäästöjä vasta 400€, mutta tästä tämä lähtee. Olen oppinut budjetoimaan vihdoin ja rahaa alkoi säästyä kuin itsestään. Pienin askelin kohti hyvän kokoista puskuria ja asunnon käsirahaa.
Hyvä sinä, juuri noin.
Täällä sama juttu ollut aikoinaan, köyhä olin kun tuli kaikki rahat laitettua kulutukseen + luottokorttia vingutettua.
Sit jossain vaiheessa heräsin, ettei se voi jatkua noin.
Nyt on kertynyt jo mukavasti puskuria, vaikkei tulot ole muuttuneet.
Olen ollut nyt 2 kuukautta työttömänä ja saanut 1000 euroa rahaa. Ansiosidonnainen ei ala rullaamaan heti kunnolla ja se on puolet palkasta. Ja 2 lasta on.
Palkka oli 2400 brutto ja ansiosidonnaista saan 1000 netto, mutta tuossa on 2 lapsikorotusta eli jos ei ole lapsia niin saa vähemmän.