Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otatko maitotuotteet kotimaisena vai onko väliä, jos alkuperämaa on Slovenia, Tšekki, Tanska tms?

Vierailija
27.06.2022 |

Onko alkuperämaalla sinulle merkitystä maitotuotteita, vaikka maitoa, jogurttia, rahkaa tms ostaessa?

Minkä takia?

Ruokaturvallisuuden tai laadun varmuuden, kotimaisen työvoiman, eläinten olojen tai jonkun muun syyn vuoksi? Vai ratkaiseeko maku?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle EU on kotimaa, eli kunhan niissä rajoissa pysyy, niin ostan.

EU ei ole maa.

Vierailija
22/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maatilan tyttönä ei tulisi pieneen mieleenkään ostaa tuontilihaa tai tuontimaitoa tms. Ulkomaista ostan vain niissä tuotteissa, joissa kotimaista ei ole. Pyrin kuitenkin niissäkin korvaamaan kotimaisella vaihtoehdolla. Esim. ei riisiä, vaan kauraa, ei chiasieminiä, vaan pellavansiemeniä jne. 

Eikös riisin korvike ole useimmiten ohrasuurimo? Tai ainakin joskus sitä tarjoillaan samalla tavalla kuin riisiä.

Sekin, mutta nykyisin on saatavilla myös kaurasta tehtyä vastaavaa tuotetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

dlgkdölgöd kirjoitti:

Kotimaista tai Arlaa. Riippuen ainesosaluettelosta. Karrageeni E407 ärsyttää suolistoa ja vatsaa, mutta sitä käytetään suomalaisissa tuotteissa (kermat, jäätelöt, tuorejuustot mm.) silti paljon. Osaan itse ravistella esim. kermapurkin, jotta rasva sekoittuu, en tarvitse siihen minulle haitallista lisäainetta. 

Suomessa myytävistä Arlan tuotteista suurin osa Suomessa valmistettuja.

Vierailija
24/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteet, kasvikset ja liha AINA kotimaisena. Olenhan itsekin maatalousalalla töissä. Viljaa en voi käyttää.

Vierailija
25/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU ei ole maa.

Ohoh.

Minulle EU on kotimaa ja EU-tuotteet kotimaisia tuotteita.

Vierailija
26/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU ei ole maa.

Ohoh.

Minulle EU on kotimaa ja EU-tuotteet kotimaisia tuotteita.

Et sinä voi muuttaa Unionia maaksi. EU on alue, mutta ei maa. Et voi asua EU:ssa, vaan sinun on pakko asua jossain EU:n jäsen maassa, jos EU:n alueella asut. Näin ollen EU ei voi olla kotimaasi, vaikka mitä väittäisit. 

Vierailija
27/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaisia juustoja lähinnä.

Vierailija
28/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitotuotteet on turhia

Vierailija
29/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maatilan tyttönä ei tulisi pieneen mieleenkään ostaa tuontilihaa tai tuontimaitoa tms. Ulkomaista ostan vain niissä tuotteissa, joissa kotimaista ei ole. Pyrin kuitenkin niissäkin korvaamaan kotimaisella vaihtoehdolla. Esim. ei riisiä, vaan kauraa, ei chiasieminiä, vaan pellavansiemeniä jne. 

Eikös riisin korvike ole useimmiten ohrasuurimo? Tai ainakin joskus sitä tarjoillaan samalla tavalla kuin riisiä.

Kaurasta valmistettu ateria-aines on riisin korvikkeena kätevämpi, koska valmistuu nopeammin. Ohrasuurimoiden kypsyminen kestää aika kauan. 

Vierailija
30/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaista tietenkin. Suosin Valiota (käytän Eila-tuotteita), koska Valio keksi nämä laktoosittomat tuotteet ja Arlat sun muut matki perässä.

Tiesitkö muuten Suomen maataloudesta sen, että vain Ruotsissa ja Suomessa voi syödä esim. raakaa sokerikakkutaikinaa pelkäämättä sairastumista. TAi vetää siis vaikka raa'an kananmunan huikalla alas. Muualla maailmassa salmonellavaara on niin suuri, että ei ole suositeltavaa. 

Tiesitkö, että kustannussyistä KFC:n liha tuodaan Puolasta. Toimittajaveljeni on vieraillut useissa maissa  broileritarhoilla ja karjankasvattamoissa jne  ja juuri Puolassa suurin osa toimittajista (oli joku toimittajamatka) oksensi päästyään rakennuksesta ulos. NAMNAM.

Annan siis roposeni Suomen maataloudelle. Syön lihaa, eikä tulisi mieleenikään ostaa mitään brassilihaa.

Vierailija
31/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurasta valmistettu ateria-aines on riisin korvikkeena kätevämpi, koska valmistuu nopeammin. Ohrasuurimoiden kypsyminen kestää aika kauan. 

Ruokaohra nimellä myytävä ohra valmistuu alle 10 minuutissa, jos se on makuna sellainen mistä pitää. Itsellä tulee käytettyä lisäkkeenä ajoittain. Ruokakauraa kaupassa myös saatavilla mutta en ole maistanut ja vertaillut. Pitänee ottaa kokeiluun joskus.

Vierailija
32/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosin kotimaista. Lihat ja maitotuotteet kotimaista tuotantoa, kasvikset ja hedelmät myös.

t. ulkosuomalainen

Vierailija
33/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

dlgkdölgöd kirjoitti:

Kotimaista tai Arlaa. Riippuen ainesosaluettelosta. Karrageeni E407 ärsyttää suolistoa ja vatsaa, mutta sitä käytetään suomalaisissa tuotteissa (kermat, jäätelöt, tuorejuustot mm.) silti paljon. Osaan itse ravistella esim. kermapurkin, jotta rasva sekoittuu, en tarvitse siihen minulle haitallista lisäainetta. 

Niin, entä sitten. Arlan tuotekehitys on Ruotsissa ja Valion Suomessa. Ruotsalaisille ei kelpaa syöpää aiheuttavat nitraatit E250 leikkeleissä, eikä karrageenit maitotuotteissa, toisin kuin suomalaisille.

Vierailija
34/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaisena aina. Haluan tukea meidän maidontuotantoa. Omavaraisuus tärkeää mulle. Eikä haittaa sekään että varat jää Suomeen. Käyttäisin kotimaista muutenkin enemmän, jos vaan olisi tarjontaa, ruoan puolesta onneksi vielä on, toisin kuin monen muun tuotteen kohdalla.

Vierailija
35/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaisessa alkuperä, valvonta, eläinten olot, mikrobiologinen laatu, tuotantoketju ja muu on syitä miksi valita kotimainen

Vierailija
36/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaista ostan melkein aina, mutta joskus saatan kokeilla ulkomaisia juustoja, jos laitan juustotarjottimelle monenlaisia juustoja. Myös jugurtteja olen joskus kokeillut. Jäätelöaltaalla olen joskus unohtanut tarkistaa kotimaisuuden.

Vierailija
37/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaisessa raha jää myös Suomeen ja valvonta tarkempaa.

Suomessa antibioottiresistentit bakteerit on suhteellisen harvinaisia toisin kuin monissa muissa maissa.

Vierailija
38/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa pakkauksen tiedoista onko suomalaista. Esim eräs suuri lihavalmistamo, joka mainostaa suomalaista lihaa, omistaa tehtaita Baltiassa, Puolassa, Skandinaviassa. Kuljettaa välttämänsä suomalaisen sianlihan leikattavaksi puolaan, ja taas kuljetetaan takaisin Suomeen myytäväksi. Paketissa suomen liput ym. Kuka uskoo, että kannattaisi (ja olisi ilmasto ystävällistä) kuljetella pitkin Eurooppaa lihaa leikattavaksi satojen kilometrien ja tuhansien eurojen päähän. Myydä sitten kelvotonta lihaa tarjouksessa suomen kaupoissa.

Ja suonenjokelainen marjateollisuuden valmistaja käyttäisi suomalaisia marjoja? Ei käytä, marjat tulevat säkeissä pakastettuna Puolasta, Unkarista, Tsekeistä. Alkuperämaata ei tarvitse ilmoittaa, eikä kuluttaja osaa arvatakaan alkuperää. Sitten vaan hilloiksi, jogurttiin, kääretorttujen väliin ym ym

Näin meitä jymäytetään. Ainoastaan pakastemarjan myytävän tuotteen alkuperä on kerrottava, ei enää kun on jalostettu, sama koskee lihatuotteita.

Vierailija
39/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

dlgkdölgöd kirjoitti:

Arla on ihan kotimaista ainakin maitotölkissä.

Vierailija
40/50 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kjlkfskfö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

dlgkdölgöd kirjoitti:

Niin, entä sitten. Arlan tuotekehitys on Ruotsissa ja Valion Suomessa. Ruotsalaisille ei kelpaa syöpää aiheuttavat nitraatit E250 leikkeleissä, eikä karrageenit maitotuotteissa, toisin kuin suomalaisille.

Valio maksaa maidosta tuottajalle vähemmän kuin Arlan yhteistyömeijerit omille tuottajilleen eli oudosti suomalainen osuuskunta ei ole omiensa puolella. Osa Arlan tuotekehityksestä on Suomessa ihan siksikin, että suomalainen makumieltymys on erilainen kuin ruotsalainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi