Nolot keski-ikäisten pätemiset työelämässä
Millaisia noloja keski-ikäisten pätemisiä olette kohdanneet?
Meillä on muutama tuollainen vanhempi rouva ja herra töissä, jotka korostavat olleensa täällä aina töissä ja kuinka asiat on aina tehty tietyllä tavalla. Silti valitetaan asioiden olevan huonosti, mutta mitään ei voi muuttaa. Varsinkaan omissa toimintatavoissa.
Toinen nelikymppinen työntekijä pyytää aina minut apuun, kun koneella pitää tehdä jotain haastavempaa. Niinpä hän aina epäilee, että ongelma asiassa X on tietotekniikan syytä. Ilman sitäkin ollaan aina pärjätty. Tyyliin, jos hän ei ole lukenut jotain sähköpostia niin hän miettii miksi ei voi itse tulla sanomaan tai soittaa niin kuin ennen vanhaan.
Aaargh.
Hei, boom-boom-boomeri, jäitä hattuun, ota coolimmin
Kommentit (34)
Nelikymppiset X-sukupolven edustajat ovat kasvaneet tietotekniikan parissa, siis sen tietotekniikan jota on käytetty komentokielellä, rakennettu ja asennettu itse. Me käytimme sähköpostia kymmenen vuotta ennen kuin milleniaalit olivat edes syntyneet.
Toki jos on töissä jossakin kämäisessä karvapersefirmassa niin siellä ehkä asuukin ikätovereita, joille asiat eivät ole koskaan tulleet tutuiksi. Se tosin kertoo enemmän aloittajasta kuin sukupolvista.
Taidan edustaa buumerisukupolvea (s -61, ) mutta en yleensä ongelmia tietsikan käytössä. 30-luvulla syntyneet vanhempani tarvitsevat vähän tukea. Myös puhelimen käytön hallitsen, vaikka meidän ikäluokalla taitaa olla eri vieistisovellukset.
Sen vaan halusin sanoa että olen tosi tyytyväinen että meillä on töissä monen ikäistä väkeä. Osa nuorisosta saattaa olla syrjäytyneitä lökäpöksyjä mutta ne joita tapaa työelämässä ja harrasteissa ovat poikkeuksettä hyvin kasvatettuja ja fiksuja. ja oppivat työnsä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä edellisessä paikassa eräs paallikkötason 40v boomer-kääpä ei osannut edes tabulaattoria käyttää, vaan teki sisennykset.... SPACELLA :DDDD
Muu näppäily toki edelleen uskomattoman hitaalla 2-sormi järjestelmällä, vuosien kokemuksesta huolimatta. En edes valehtele kun sanon että kirjoitin alle kymmenen vuotiaana kaksi kertaa nopeammin.
Juuh, myönnän että en osaa lypsää lehmiä tai tehdä heinätöitä tai mitä nyt boomerit silloin nuoruutensa maalaisidyllissä tekikään.
No nyt on liian trollia :D
No varmaan siellä pääkaupunkiseudun ohjelmastoalan firmassa on toisin. Oma kokemus kuitenkin on etelä-pohjanmaalta pienehköstä varaosaliikkeestä, jossa olin harjoittelemassa. Kyllä, spacella tehdään sisennykset, vaivalloisesti kahdella sormella näppäillen ja tiiviisti näppäimistöä tuijottaen.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppiset X-sukupolven edustajat ovat kasvaneet tietotekniikan parissa, siis sen tietotekniikan jota on käytetty komentokielellä, rakennettu ja asennettu itse. Me käytimme sähköpostia kymmenen vuotta ennen kuin milleniaalit olivat edes syntyneet.
Toki jos on töissä jossakin kämäisessä karvapersefirmassa niin siellä ehkä asuukin ikätovereita, joille asiat eivät ole koskaan tulleet tutuiksi. Se tosin kertoo enemmän aloittajasta kuin sukupolvista.
Jos olisit elänyt tuolloin niin muistaisit että "tietotekniikan parissa kasvaneita" oli about yhtä paljon kuin korin punonnan harrastajia. Eli ei paljoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
"Tyyliin, jos hän ei ole lukenut jotain sähköpostia niin hän miettii miksi ei voi itse tulla sanomaan tai soittaa niin kuin ennen vanhaan."
Tätä ihmettelen itsekin - ikää 33v. Sähköpostitulvasta tulee helposti karsittua silmäilyllä iso osa ja mukana menee toisinaan sellaisiakin, joihin olisi reagointia kaivattu.
Mielestäni ainoastaan sinun suora asiakas, esimies ja alainen voivat olettaa, että heidän sähköpostit luetaan - muiden olisi syytä tärkeissä asioissa laittaa henkilökohtaista viestiä (Teams, puhelin tai vaikka ihan kasvokkain).
Käytetäänkö jossain firmassa vielä sähköpostia sisäiseen viestintään? Ja toinen juttu. Lukiosta päässeet kesähessut eivät osaa toimisto-ohjelmia mm. Wordia eivätkä Exceliä. Melkoisen outoa, kun toimistossa työskentelevät.
t. Boomer, joka haltsaa IT:n
50+++++ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tyyliin, jos hän ei ole lukenut jotain sähköpostia niin hän miettii miksi ei voi itse tulla sanomaan tai soittaa niin kuin ennen vanhaan."
Tätä ihmettelen itsekin - ikää 33v. Sähköpostitulvasta tulee helposti karsittua silmäilyllä iso osa ja mukana menee toisinaan sellaisiakin, joihin olisi reagointia kaivattu.
Mielestäni ainoastaan sinun suora asiakas, esimies ja alainen voivat olettaa, että heidän sähköpostit luetaan - muiden olisi syytä tärkeissä asioissa laittaa henkilökohtaista viestiä (Teams, puhelin tai vaikka ihan kasvokkain).
Käytetäänkö jossain firmassa vielä sähköpostia sisäiseen viestintään? Ja toinen juttu. Lukiosta päässeet kesähessut eivät osaa toimisto-ohjelmia mm. Wordia eivätkä Exceliä. Melkoisen outoa, kun toimistossa työskentelevät.
t. Boomer, joka haltsaa IT:n
Ei ap ole ollut työelämässä vuosiin jos koskaan. Ellei kyseessä ole nakkikiska niin tosiaan Teams on ensisijainen viestintäkanava tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä edellisessä paikassa eräs paallikkötason 40v boomer-kääpä ei osannut edes tabulaattoria käyttää, vaan teki sisennykset.... SPACELLA :DDDD
Muu näppäily toki edelleen uskomattoman hitaalla 2-sormi järjestelmällä, vuosien kokemuksesta huolimatta. En edes valehtele kun sanon että kirjoitin alle kymmenen vuotiaana kaksi kertaa nopeammin.
Juuh, myönnän että en osaa lypsää lehmiä tai tehdä heinätöitä tai mitä nyt boomerit silloin nuoruutensa maalaisidyllissä tekikään.
No nyt on liian trollia :D
No varmaan siellä pääkaupunkiseudun ohjelmastoalan firmassa on toisin. Oma kokemus kuitenkin on etelä-pohjanmaalta pienehköstä varaosaliikkeestä, jossa olin harjoittelemassa. Kyllä, spacella tehdään sisennykset, vaivalloisesti kahdella sormella näppäillen ja tiiviisti näppäimistöä tuijottaen.
Mutta eikös sun kirjoitus ollut yleispätevä totuus kokonaisesta sukupolvesta...?
Nelikymppinen on yleensä osaamisen huipulla koska on jo elämässään ja työssään kokenut, mutta ikä ei vielä paina siinä missä vähän vanhemmilla (joilla on muita vahvuuksia tilalla). Nuorempien kannattaa olla suhteellisen nöyrin mielin vielä kun keltanokkia ovat ja kyllä heitä fiksujakin on. Itseasiassa varmaan suurin osa mutta sitten on näitä jotka eivät vielä maailmasta hirveästi ymmärrä ja toisaalta onhan se ymmärrettävää. Kaikki me muistetaan kuinka hölmöjä ollaan joskus oltu.
Vierailija kirjoitti:
Me milleniaalitkin ollaan jo monet melikymppisiä kuten minä -82 syntynyt. :D
Kolmekymppisellä työkaverilla oli 2010-luvulla käsitys että sähköposteja ei saanut välittää eteenpäin tietoturvasyistä. Siksi emailit piti tulostaa paperille ja käydä näyttämässä hänelle käytävän toisella puolella. Hän sitten suullisesti kommentoi jos halusi vastata jotain.
Tositarina yliopistohallinnosta.
Olen 48v vice president, ylin johto. Jos tässä on jotain noloa Apn mielestä niin sanoisin vaan että yritäpä itse samaa
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nuoriso joka luulee olevansa tietoteknisesti osaava kun osaa somettaa ja ottaa pyllistelykuvia instaan.
Me nelikymmppiset on TEHTY nuo kaikki sovellukset. Te osaatte just ja just ottaa sen huulitörrö-selfien sinne.
T, kohta 50v teknologiajohtaja, olisi kiva nähdä Apn CV ja vertailla osaamisia
Te nelikymppiset olitte vielä vaipoissa, kun me kuusikymppiset teimme sen edistyneimmät kehitystyön, pc:t, Windows, ym.
Rasittavimpia ovat n. 30-v. mansplaning-tyypit, varsinkin jos he ovat insinöörejä. Meidän työpaikalla yksi sellainen jatkuvasti haluaa neuvoa muita asioissa, jotka ehdimme jo oppia ennen häntä. En kehtaa nolata joka asiassa uutta tulokasta toteamalla, että opettelin jo sen uuden asian. t. Kohta boomeri ja pitkään firmassa ollut