Rippilahjat, mikä sopivaa?
Tulossa parit rippijuhlat, kavereiden lasten. Ei paljoa olla näiden kavereiden kanssa tekemisissä, vielä vähemmän nähdään näitä nuoria. Nyt on kutsuttu juhliin ja mennään jos päästään. Mikä on sopiva lahja? Jos rahaa, niin mikä summa? Vaikea tietää, auttakaas te.
Kommentit (43)
Sanosin, että lähestyisin asiaa sen kannalta, että mitä uskoisin suunnilleen maksavasi jos kävisit syömässä ulkona niin, että söist vähän paremman annoksen ja mahdollisesti jälkiruuan. - Jos meni liian vaikeaksi niin sanoisin, että annatte lahjaksi rahaa noin 20-50€. - Jos haluaisitte antaa ripille päässeelle ehdottomasti jotain muuta, niin yrittäkää edes hieman varmistua siitä, että se olisi nuorelle itselleen mieleen.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli sen verran pieniä rahalahjoja, että jo tarjoilut maksoi huimasti enemmän 😅
Luulen että monet kutsuu nyt mielellään kaveriperheitäkin kun on ollut pari vuotta taukoa juhlissa.
Ei lahjoilla ole tarkoitus rahoittaa tarjoiluja.
Vierailija kirjoitti:
25-50 euroa sai meidän rippilapsi juuri.
Mutta eihän tuossa perhe mitään tietenkään tienaa. Jos 5-henkinen perhe tuo esim. sen 50 euroa niin johan tarjoilutkin helposti ylittää 10 €/hlö.
Ei ole lapsen velvollisuus maksaa omia juhliaan vaan vanhempien.
Ei rippijuhlilla kukaan tienaa. Eihän tapana mitään satasia ole viedä.
Meillä ainakin juhlat maksoi varmaan kolme kertaa sen mitä lapsi lahjaksi sai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän tuossa perhe mitään tietenkään tienaa. Jos 5-henkinen perhe tuo esim. sen 50 euroa niin johan tarjoilutkin helposti ylittää 10 €/hlö.
Ei ole lapsen velvollisuus maksaa omia juhliaan vaan vanhempien.
Ei niin mutta kun ketjussa väitettiin että juhlat on joku rahankeruutapahtuma. Paljon halvemmaksi tulisi jos vanhemmat antaisi lahjasumman lapselle, eikä pitäisi juhlia ollenkaan. Juhliin kun uppoaa paljon enemmän.
Rahaa tietysti. Olen yläkoulun opettaja ja nuo sanoo suoraan, että riparille rahan takia.... Toisaalta eikös lahjan ole tarkoitus miellyttää saajaa, joten rahaa sitten? Siksi en ymmärrä tätä ajattelua, että piruuttaan ei voi antaa sitä, mitä toinen haluaa. Se on ilkeyttä. Lahjan idea on olla saajalleen iloksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli sen verran pieniä rahalahjoja, että jo tarjoilut maksoi huimasti enemmän 😅
Luulen että monet kutsuu nyt mielellään kaveriperheitäkin kun on ollut pari vuotta taukoa juhlissa.
Ei niin, mutta kun joku luuli että rippijuhlilla pystyy tienaamaan. Kyllä järjestäjä jää tappiolle jos jotain summia ruvetaan ynnäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että rahalahjat on lapsen rahoja ei teidän perheen? Lapsen omaisuus on lailla suojattu, jos niitä käyttää vanhempien tai sisarusten menoihin syyllistyy kavallukseen.
Huoh, et nyt ymmärrä pointtia yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt hyvä ihminen vie rahaa. Sen takia sinut on kutsuttukin. Vie vaikka perinteinen ruusu ja onnittelukortti.
Rahanahneet mammat kilvan alapeukuttaa.
Paljon halvemmaksi tosiaan olisi tullut jos ei olisi kutsuttu ketään. Ihan älytöntä luulla että vieraita kutsutaan rahan vuoksi. Rippilahjat on tyypillisesti aika pieniä.
Spotify lahjakortti, on 1, 3 tai 6 kk.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt hyvä ihminen vie rahaa. Sen takia sinut on kutsuttukin. Vie vaikka perinteinen ruusu ja onnittelukortti.
Meniköhän sulla juhlat sekaisin? - Ylioppilaalle on voitu perinteisesti viedä ruusu ja onnittelukortti. - Sen sijaan on vaikeampi sanoa mikä olsi perinteinen rippilahja, jollei satu olemaan kummi, jolloin perinteinen lahja on (ollut) risti koru(t) tai vaikka raamattu mutta "vain" (perheen) kaverina ei ole oikein vastaavaa "perinne lahjaa".
- Itse suosin usein rahan antamista lahjaksi juhlasta riippumatta, ellen varmuudella tiedä, mistä päivänsankari (tässä ripille päässyt) saattaisi ilahtua ja pitää. - Nykyisin kun kaiken ikäsillä kun tuntuu olevan jo kaikki tarpeellinen.
Tai vaikka ei olisikaan, niin usein omat mieltymykset ja halu(t), jolloin se sinänsä yleisesti arvostettu ja pidetty tavara voi päätyä vain kaapin perälle viemään tilaa ja käydä ikävimmillään jopa "vähän" taakaksikin kun sille ei oikein tiedä mitä sille pitäsi tehdä.
Se, että nykysin kutsutaan kai aiempia vuosia enempi rippijuhliin(kin) kavereita kertonee vain ajan ja tapojen muuttumisesta. Eihän kaikilla ole edes elossa olevia sukulaisia. - Tai suvusta saattaa löytyö hyvin eritavoin ajattelevia tyyliin ei me nyt tulla täältä toiselta puolelta viettämään jotain rippijuhlaa, eikä vain siksi, että bensa maksaa niin paljon.
Mutta moni saattaa silti haluta kuitenkin järjestää rippijuhlat, jos ei muuten niin koska se nyt vain on ollut tapana ennenkin.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, mutta kun joku luuli että rippijuhlilla pystyy tienaamaan. Kyllä järjestäjä jää tappiolle jos jotain summia ruvetaan ynnäämään.
Meillä lapset saivat kumpikin toista tonnia lahjaksi. Tarjottiin lohikeitot ja kakut. Eikä niihin montaa satasta mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Paljon halvemmaksi tosiaan olisi tullut jos ei olisi kutsuttu ketään. Ihan älytöntä luulla että vieraita kutsutaan rahan vuoksi. Rippilahjat on tyypillisesti aika pieniä.
Sinä silkkaa hyvyyttäsi haluat ruokkia kavereita joiden kanssa et juurikaan ole tekemisissä? Uskokoon ken haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyisin lähetetään kutsu kavereille lasten rippijuhliin? Eikö se ole vanhempien, sisarusten, isovanhempien ja kummien juhla ? Onko siitäkin tullut joku rahankeruutilaisuus?
Jos vain tietäisit joidenkin nuorten asenteen...
Jep. Vähän meinasi niskakarvat nousta pystyyn, kun rippijuhlissa sankari avoimesti myönsi, että kävi riparin juurikin saadakseen rahalahjoja...
Tein ihan saman jo yli 20 vuotta sitten, enkä todellakaan ollut ainoa.
Minä ainakin vien rahaa, ja sata euroa on minimisumma. Miksi ihmeessä en veisi kun tiedän, että se on rippilapselle mieluisin lahja?
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin vien rahaa, ja sata euroa on minimisumma. Miksi ihmeessä en veisi kun tiedän, että se on rippilapselle mieluisin lahja?
Jos satanen on sinulle sopiva summa, niin viet sen. Mutta kyllä 20 euroa on ihan riittävä summa kaverin lapselle, jos ei itse mitään ökypalkkoja saa.
Vierailija kirjoitti:
Kai tuo riippuu siitä miten läheinen rippilapsi sinulle (/teille) on. - En minä antaisi "vain" kavereiden lapselle 100€ rippilahjaksi. - En tapaa leveillä rahoillani ja kaverina annettu 100€ olisi minusta jo "vähän" liikaa rippilahjaksi, joka saattaisi aiheuttaa enempi kysymyksiä kuin tunteen siitä että olipas mieluinen lahja kaverilta.
Uskovainen mies
10-20e lahjakortti Lidliin. Sillä saa toooosi paljon vaikka ja mitä tooosi laadukasta tuolla summalla.
Vastaa lähes satasta muuten.
Kai tiedät, että rahalahjat on lapsen rahoja ei teidän perheen? Lapsen omaisuus on lailla suojattu, jos niitä käyttää vanhempien tai sisarusten menoihin syyllistyy kavallukseen.