Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukusolujen lahjoitus on ihana ele

Vierailija
27.06.2022 |

Tunnetteko ketään joka olisi lahjoittanut sukusolujaan?
https://www.is.fi/perhe/art-2000008059762.html

Liikutuin, kun luin kuinka pyynteettömän ihanan teon jotkut ovat valmiita tekemään toista kohtaan.

Olen itsekin miettinyt tätä, vaikka omia lapsia ei vielä ole.

Onko täällä muita, jotka olisivat asiaa miettineet?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on luovuttanut. On aika impulsiininen ja adhd-tyyppinen; saapa nähdä, mitä luovutussoluista syntyneistä lapsista kasvaa...

Vierailija
42/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut. Kolme omaa tervettä lasta (täysi-ikäisiä jo), luovutussoluista syntyneistä ei ole tietoa. Näin jälkikäteen mietittynä ja tässä maailmantilanteessa en enää luovuttaisi. Jos ei lapsia luonnostaan tule, ei niitä kannata yrittää keinotekoisesti tuoda tällaiseen maailmaan. Orpoja on vaikka kuinka paljon.

Ennen omia lapsia olisin ollut valmis adoptoimaan jos ei biol.lapsia tulisi. Nyt eläisin kyllä lapsettomana. Tuttavapiirissä on muutamia adoptiolapsia ja lähes kaikilla jotain ongelmia, fyysisiä tai psyykkisiä. Jonkinasteista vammaisuutta, mielisairautta, kehitysviiveitä, oppimisvaikeuksia. käytöshäiriöitä, FAS tms. Siihen päälle sopeutuminen uuteen maahan/perheeseen. Lisäksi perusterveydenhuollossa on ollut varmasti puutteita siellä lähtömaassa. Adoptio on itsessään niin pitkä prosessi, että harvemmin sieltä vastasyntynyttä tai vauvaa edes saa vaan adoptoitava lapsi on ehtinyt traumatisoitua jo monin tavoin. Ne terveet vauvat adoptoidaan kyllä jo siellä kotimaassaan.

Siinäpä se elämä sitten menee kun ei lapsesta välttämättä tule koskaan itsenäistä. Noistakin haasteista osa on sellaisia, että selviävät kenties vasta ajan myötä Suomessa, esim. oppimisongelmat tai mielenterveyden haasteet tai FAS. Ei niihin voi edes varautua adoptioprosessin aikana. Sitten kun adoptiovanhemmista aika jättää, lapsi jää yhteiskunnan vastuulle. Onhan se kaunis ajatus adoptoida lapsi, jolla on esim. kehitysvamma tms. mutta arki on sitten mitä on ja olet loppuelämäsi naimisissa sen valintasi kanssa. Ja nimenomaan oman loppuelämäsi. Sen adoptiolapsen elämä jatkuu yhteiskunnan armeliaisuuden varassa, miten sitten jatkuukaan.

Onko se sitten muutenkaan oikein roudata maapallon toiselta puolelta niitä lapsia tänne, vieraaseen kulttuuriin ja kieleen, ei mitään juuria täällä. Lisäksi puheet siitä, että lapsi tuntui heti omalta ovat aikamoista kuvittelua. Sille lapselle ne adoptiovanhemmat ovat aivan vieraita. Etnisesti erilaisia. Puhuvat vierasta kieltä. Uusi kotimaa on vieras, kaikki on aivan vierasta.

Lapsia on paras auttaa siellä missä he ovat. Tapoja löytyy kyllä. Voi perustaa vaikka orpokodin, lähteä vapaaehtoistöihin tai töihin sinne, missä autettavia lapsia on, antaa rahaa sinne sen sijaan että laittaa valtavat summat hedelmöityishoitoihin tai adoptioon.

Ja kun se lapsi ei sitten kuitenkaan välttämättä tunnu omalta. Kun lapsi ei ole sellainen kuin on toivottu, hänestä tuleekin äkkiä jonkun muun geneettinen vika.

Hedelmöityshoidot ja adoptio ovat myös parisuhteelle usein aikamoinen rasite.

Lapset ovat lahja mutta eivät ihmisoikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitin kaksi kertaa soluja n. 5-8 vuotta sitten. En ole ajatellut sitä sen kummemmin. En halua lahjoittaa verta, joten korvasin tämän sillä :)

Vierailija
44/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla kommentoijista ei ole edes perustiedot hallussa. Suomessa 18 vuotta täyttänyt lahjasolulapsi saa halutessaan tietää luovuttajien henkilöllisyyden. Luovuttaja ei voi kieltää tätä.

Kaikki vanhemmiksi haluavat ole eivät sopivia adoptioon, tähän on tiukat kriteerit. Turha kommentoida että miksi et adoptoi. Sama kun kommentoisit työttömälle, että mene töihin.

Hedelmättömyys on sairaus siinä kuin esim diabetes. Hedelmättömyyden taustalla kun on usein sairaus, johon ei voi itse vaikuttaa. Jätetäänkö sitten kaikki muutkin sairaudet hoitamatta?

Suomessa julkisella hedelmöityshoitoihinkin on tiukat kriteerit. Ylipainoisia käsketään laihduttaa, liian vanhoja ei hoideta tai jos on oikein huonot todennäkösyydet onnistua, julkisella ei hoideta lainkaan.

Vierailija
45/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään "ihanaa" minusta, vain friikkiä.

En todellakaan jakaisi munasolujani minnekään, niistä syntyvät lapset on minun lapsiani, niillä on minun geenit ja juuret.

Minusta tollanen keinotekoinen lasten tehtailu on irvokasta, luomulapsiakin syntyy tähän maailmaan liikaa, ei ihmisiä tarvitse keinotekoisesti ja kaikenmaailman irvokkailla hedelmöityshoidoilla ja keinosiemennyksillä saada tejemään vauvoja joita niiden ei pitäisi saada.

Sori nyt vaan, jos olen "sydämetön", minusta ne jotka tollaseen osallistuu, ovat itse. Jokainen lapsi ansaitsee että tietää kuka sen oikea äiti on, eikä sitä että on sieltä ja täältä ostettu ja lahjoteltu ruumiin eritteitä ja soluja joita sitte sekotellaan labrassa ja truutataan jonkun kolmannen osapuolen sisään. Ei mitään ihailtavaa toimintaa.

Tuossa olen samaa mieltä siitä, että lapsia ei pitäisi tehtailla. Evoluutio määrää näissä asioissa ja jos ei raskaus onnistu "luomusti", niin ehkä siinä on joku geneettinen syy, jonka vuoksi ei kannattaisi omia geenejä siirtää eteenpäin. MAailma todellakin on täynnä orpoja lapsia: adoptoinnista pitäisi tehdä helpompaa eikä noita järjettömien pitkiä haku- ja haastatteluprosesseja - nykypäivänähän voisi ihan hyvin vain lisätä adoptiolasten valvontaa  tekniikan avulla. Kyllähän muiakin keinoja voisi keksiä, joilla varmistettaisiin adoptiolasten turvallisuus

Vierailija
46/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa, mikä minua jäi mietityttämään, että jos ikinä olen ns seuraavalla kierroksella, niin mies saattaa jo olla lasteni isä.

Vierailija
47/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin 15 vuotta sitten luovuttamassa. En tiedä tuliko lapsia.

Surullista kun et tiedä. Vielä surullisempaa mahdolliselle  lapselle, joka ei saa tietää.

Luovuttaminen on anonyymia. Luovuttaja ei saa tietää kenelle luovutetut solut menee, eikä vastaanottajakaan saa luovuttajan tietoja. Itse olen kolme kertaa luovuttanut munasoluja felicitas klinikalla. Ensimmäisen perheen tiesin ja tapasin , kun päädyin heille luovuttamaan heidän etsiessä sopivaa luovuttajaa lehti-ilmoituksella, ja täytin kriteerit. Oli Ruotsalainen perhe. Ainakin siihen aikaan munasolujen luovuttaminen oli Ruotsissa kielletty, ja siksi hakivat luovuttajaa Suomesta. Kaksi muuta luovutusta oli sitten täysin anonyymeja.

Vierailija
48/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lahjoittanut lukemattomia siittiöitä, yleensä esim naisten rinnoille, pakaroille tai kasvoille.

Kiva kuulla, että elettäni arvostetaan!

Vierailija
49/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan jakaisi munasolujani minnekään, niistä syntyvät lapset on minun lapsiani, niillä on minun geenit ja juuret.

Minusta tollanen keinotekoinen lasten tehtailu on irvokasta, luomulapsiakin syntyy tähän maailmaan liikaa, ei ihmisiä tarvitse keinotekoisesti ja kaikenmaailman irvokkailla hedelmöityshoidoilla ja keinosiemennyksillä saada tejemään vauvoja joita niiden ei pitäisi saada.

Sori nyt vaan, jos olen "sydämetön", minusta ne jotka tollaseen osallistuu, ovat itse. Jokainen lapsi ansaitsee että tietää kuka sen oikea äiti on, eikä sitä että on sieltä ja täältä ostettu ja lahjoteltu ruumiin eritteitä ja soluja joita sitte sekotellaan labrassa ja truutataan jonkun kolmannen osapuolen sisään. Ei mitään ihailtavaa toimintaa.

Tuossa olen samaa mieltä siitä, että lapsia ei pitäisi tehtailla. Evoluutio määrää näissä asioissa ja jos ei raskaus onnistu "luomusti", niin ehkä siinä on joku geneettinen syy, jonka vuoksi ei kannattaisi omia geenejä siirtää eteenpäin. MAailma todellakin on täynnä orpoja lapsia: adoptoinnista pitäisi tehdä helpompaa eikä noita järjettömien pitkiä haku- ja haastatteluprosesseja - nykypäivänähän voisi ihan hyvin vain lisätä adoptiolasten valvontaa  tekniikan avulla. Kyllähän muiakin keinoja voisi keksiä, joilla varmistettaisiin adoptiolasten turvallisuus

Eihän ne geenit siirry eteenpäin jos lapsi kerran syntyy luovutetuista soluista! Sillä lapsella on silloin luovuttajan geenit tietysti.

Vierailija
50/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ihan kokonaan. Heti alussa ainoa ajtus, että ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun 44 v Sannan munasolut. Joku kuvitelma omien geenien ylivertaisuudesta noilla.

Vierailija
51/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin kaikkien sairauksien hoito pitäisi lopettaa, maailmassa on muutenkin liikaa ihmisiä ja sitten kaiken maailman hoidoilla, leikkauksilla ja lääkkeillä saadaan jäämään henkiin sellaiset ihmiset joiden pitäisi kuolla. Irvokasta.

Vierailija
52/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka haluaa 44 v luovuttajan soluja? Joku ikäkriisi ja pakko todistella, että soluja saa vielä kerättyä. Ei niitä kukaan huoli, joka syntyvän lapsem parasta toivoo.

Vierailija
53/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitab tänäänkin jos vaan joku kapakan hutsuista kellistyy.

Vierailija
54/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka haluaa 44 v luovuttajan soluja? Joku ikäkriisi ja pakko todistella, että soluja saa vielä kerättyä. Ei niitä kukaan huoli, joka syntyvän lapsem parasta toivoo.

Osaatko lukea? Luovutus tapahtui 15 vuotta sitten. Ei kai kukaan ole niin höntti, että luulee nelikymppisen kelpaavan luovuttajaksi?

Vierailija
55/56 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin kaikkien sairauksien hoito pitäisi lopettaa, maailmassa on muutenkin liikaa ihmisiä ja sitten kaiken maailman hoidoilla, leikkauksilla ja lääkkeillä saadaan jäämään henkiin sellaiset ihmiset joiden pitäisi kuolla. Irvokasta.

Se on sinun mielipiteesi.

Vierailija
56/56 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän opportunistisena tekona, johon en itse pystyisi. Omat geenit leviävät, kuin milläkin kuninkaalla/kuningattarella haaremissa/polygamaissa, mutta itse ei näe vaivaa niiden eteen, eikä paljon ajattelekaan, että mitä niistä kehittyy!

Tämä on minun elämäni ja sukusoluissani kulkee geenini. Niiden käytöstä vastaan minä ja jotta voin kantaa vastuuni, kasvatan itse jokaisen soluistani siinneen lapsen. Lapsella on oikeus tuntea biologinen sukunsa.

Jaa, minä kyllä ajattelin ihan vaan sitä 600 euroa jonka lahjoituksesta siihen aikaan sai ja joka tuli opiskelijalle tarpeeseen. Verta olin siinä vaiheessa luovuttanut jo vuosia joten ei se siitä kovin kummoinen harppaus ollut. Kunhan vaan jotain mun biologista soluainesta jolla en itse tee mitään, viekää pois kun kerta hyvin maksattekin, ajattelin.

Ymmärrän kyllä, että jotkut ajattelevat rahaa, mutta minulla sukusolut ovat korvaamattoman arvokkaita ja koen niistä niin suurta vastuuta, että en myy. Verenluovutus taas on täysin eri juttu.

On helppoa olla antelias veren suhteen. En pidä sitä anteliaisuutena, kun lahjoittaa omaa biologiaansa eli sukusolujaan pois. Kyse on opportunismista joko täysin tai harkitusti. Harkittu voisi olla jotain sellaista, että ei tahdo itse kasvattaa lapsia ja naisena lahjoittaa munasoluja pois, jotta geenit kuitenkin jatkuisivat. Jos tämän hyväksyy, hyväksynee myös huolimattomasti siitetyt lapset, jotka eivät saa tietää isäänsä ja eivät saa kasvaa isänsä kanssa?  On opportunistista tehdä luovutus myös rahasta ja ajattelematonta, kun teon lopputuloksena kuitenkin syntyy lapsia.

Mitähän ihmettä nyt taas. Mutta ei se mitään, sulla on tämmönen näkemys asiaan ja näillä mennään.

Ajattele loppuun asti, ennenkuin päätät luovutatko vai et. Et saa vedettyä takaisin sitä maailmalle lähettämääsi biologista lastasi, jonka syntymisen mahdollistamisesta ehkä sait sen 600€!

Lapsiesi yhteishinta siis 600 e. Mitähän niistäkin tulee kun isä on noin laskelmoiva ja kylmä ? Samanlaisiako ? Ei jatkoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän