Miksi jotkut ihmiset ymmärtävät loman niin, että he vain raatavat koko ajan?
Remontoivat, siivoavat, pesevät, puurtavat aamusta iltaan. Hirveästi tekemistä, joka päivälle kamala kasa velvollisuuksia, muttei mitään huvia. Elämästä ei kuulu nauttia! Jos vähän käy pitkäkseen, kun pään- tai selkäsärky pakottaa, niin sisälle, ei toki ulos riippumattoon, ettei kukaan näe laiskamatoa.
Tunnetteko tällaisia raatajia?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koko ajan pitää tämän kaiken lisäksi olla menemässä johonkin ja koko perheen pitää lähteä tähän suorittamiseen mukaan.
Juu, aivan hullua. Pitäisi ottaa lasten ja muiden toiveet +vointi huomioon. Miksi kuumalla ihmiset lähtevät suorittamaan kaikenlaista.
Tätä minäkin ihmettelen aina, kun näen jonkun hellepäivänä pyöräretkellä tai huvipuistossa. Suomalaiset eivät ymmärrä miten kuumuudessa kannattaa elää.
Kesämökki = työleiri
Ei kesämökkiä = oikeaa lomaa
Vierailija kirjoitti:
Ja koko ajan pitää tämän kaiken lisäksi olla menemässä johonkin ja koko perheen pitää lähteä tähän suorittamiseen mukaan.
Helpompaa se on, kun menee välillä johonkin. Saa olla hetken rauhassa niiltä hommista, jotka on odottamassa tekemistä. Jos on omakotitalo, pari autoa, iso piha ja useampi lapsi harrastuksineen niin kyllä riittää kotityötä.
Vierailija kirjoitti:
Kesämökki = työleiri
Ei kesämökkiä = oikeaa lomaa
Ja omakotitalo on kans pihoineen melkoinen työleiri, jos siihen vielä mökki lisäksi niin lomalla saa kyllä tehdä hommia.
Lomalla olla lomalla töistä, ei elämästä. Kamalaahan se olisi tuijottaa kattoon 4 vko ajan vain siksi, että kaikenlainen tekeminen olisi pahasta. Kun talven ajan istuu palavereissa ja tuijottaa yritysten kvartaalituloksia, niin on nautinto rakentaa terassi tai maalata leikkimökki, siinä näkee heti työnsä tuloksen. Taimikonhoito raivaussahalla on samalla tavalla retriittimäistä tekemistä, ajatukset ovat vain siinä, minkä puun valitsen, minkä jätän eikä ole mitään tulostavoitteita. Vastaavaa hyvää oloa ei saa riippumatossa laiskottelemalla.
Olen ihmissuhdetyössä, perheterapeutti ja työnohjaaja. Istun töissäni ja kommunikoin, kuuntelen, ajattelen.
Vapaa-aikanani tykkään tehdä ja toimia. Tykkään siitä, että näen työni jäljet. Tykkään suunnitella ja toteuttaa. Tykkään myös niistä yksitoikkoisista työvaiheista, koska se on ihan parasta meditaatiota ja ns aivojen narikkaan laittamista.
Pitkällä lomalla voin ekan parin viikon jälkeen olla jo sosiaalinenkin, mutta yleensä tarvitsen vapaata ihmisistä ja ihmissuhteiden ihmettelystä sen ensimmäiset pari viikkoa lomastani.
Kun tekee 11 kuukautta vuodesta istuen toimistotyötä, on todella mukavaa tehdä edes 1 kuukausi jotain fyysistä. Tekisin enemmänkin ellen olisi niin huonossa kunnossa.
En kaipaa lojumista ollenkaan. En ymmärrä mitä iloa siitä on?
Uskoisin että totta toinen puoli. On myös heitä, jotka kokevat puuhastelun rentouttavana. Minä koen esimerkiksi puutarhan hoidon hyvin rentouttavana toimena.
Mä tykkään ihan perus kotitöistä, jos on aikaa niitä tehdä. Sen sijaan EN pidä monista lomailuksi ajatelluksi asioista. Jotkut varmaan ajattelevat, että esim. nyt juhannuksena mökillä jostain marttyyri tms. syystä tiskaan, pesen perunoita tai pilkon salaattia. Oikeasti tykkään noista (äänikirjalla höystettynä) enemmän kuin saunomisesta, uimisesta, auringossa lojumisesta, veneilystä, lenkkeilystä tms.
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee 11 kuukautta vuodesta istuen toimistotyötä, on todella mukavaa tehdä edes 1 kuukausi jotain fyysistä. Tekisin enemmänkin ellen olisi niin huonossa kunnossa.
En kaipaa lojumista ollenkaan. En ymmärrä mitä iloa siitä on?
Mä ymmärrän kyllä että ihmiset rentoutuu eri tavalla. Itse teen fyysistä työtä ja tykkään lomalla ottaa rennosti, joku mökkityömaa ois kauhistus. Tykkään lojua rannalla ja hotellilomat all inclusive on ihan parasta. En toki löhöä 24/7 vaan nautin myös kävelystä ja pyöräilystä ym kivasta tekemisestä ja ystävien seurasta, mutta mitään rehkimistä en halua lomalla.
Fyysisen työn tekijä lomailee parhaiten löhöilemällä. Henkisen työn tekijä rentoutuu puuhastelemalla. Ei siihen tarvita ketään epäilemään että toiminnassa on jotain pakkomielteistä suorittamista. Antakaas kuulkaa jokaisen lomailla niinkuin itse haluavat.
Joskus kyllä lomalla tekee työt joita ei ole muulloin ehtinyt: remppaa tai suursiivousta. Mattojen pesukin taitaa kuulua siihen kategoriaan. Mutta työstä saa hyvän mielen.
Mun iskä naisystävänsä kanssa on vähän tommosia kans kotona ja mökillä. Heräävät lomallakin joskus yhdeksältä keittämään puuroa tai huseeraamaan jotain mökillä. Toki osaavat ottaa kans rennostikin eli ei oo ultimaattista työnarkomaaneja. Varsinkin iskä tykkää touhuta mökillä päivisin metsähommissa tai ainakin tykkäsi touhuta niiden parissa 13-12 vuotta sitten kun kaatoi mökin rannasta puita paremman järvinäkymän saamiseksi. Iskän mökki sijaitsee pienen mäen päällä ja rantasaunarakennus rinteessä Saimaan rannalla Etelä-Savossa.
T: M28