TAJUTKAA JO: Biojäteastiaan EI saa laittaa muovipusseja!!!!
Jatkuvasti näkee eri taloyhtiön biojäteastioista, että sinne on laitettu biojätteitä jopa kaupan kestokassissa. Värittömät hedelmäosaston muovipussi EI kuulu biojätteeseen. Vain niitä vihreitä biopusseja, joita on hedelmä-vihannes-osastolla voi käyttää biojätteille ja tietysti varsinaisia biopusseja. Lajitelkaa oikein. Jokainen väärin tekevä sahaa lopulta omaa oksaansa ympäristöä saastuttamalla.
Kommentit (146)
Totta, ne kannattaa heittää auton ikkunasta ulos, valtio kerää ne.
Tajua ap, että käytäntö vaihtelee. Uudellamaalla noista tehdään biodieseliä, muualla lähinnä kompostimultaa.
Jatkokäytöstä riippuu, mikä pussi käy. Jos tehdään kompostimultaa, muovipussi on helpompi poistaa kuin biohajoava, joka liimaantuu kuljettimen rulliin.
Meillä tuli jo vuosia sitten ohje että niitä biojätepusseja ei saa laittaa biojäteastiaan vaan ainoastaan paperipusseja. Noh, nykyään on sitten iso biojätepussi, sen keräysastian kokoinen ja sinne menee kaikki, menis varmaan ilman mitään erillistä paperi-tms pussia. Lisäohjeita ei ole jaettu eikä kerrottu. Laitan siis edelleen paperipusseissa.
Vierailija kirjoitti:
Totta, ne kannattaa heittää auton ikkunasta ulos, valtio kerää ne.
Sekin raha on pois asfaltoinnista eli omaan nilkkaasi kilahtaa.
Ei ole mun ongelma sillä kaikki pois heitettävä sekajätteisiin tai vessanpöntöstä alas.
TAJUA ITSE ettei tarvitse huutaa senkin torvi!!!!
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa saa. Tämä kerrottu ihan meidän alueella jaettavassa jäteoppaassa: biojätteet voi koota esim leipäpussiin. Aluekohtaisia eroja voi olla.
Tarkottaa ehkä kuitenkin paperisia leipäpusseja. Ihmettelen et miksi on tuokin vaikea kertoa kunnolla mikäli vaan leipäpusseista kirjotetaan.
Pussit joudutaan lajitteluvaihessa keräämään pois, myös biopussit. Joten ei ole merkitystä, mitä materiaalia se on.
Kaikkein järkevintä olisi kerätä biojäte suoraan ämpäriin, ja käydä kippaamassa ne taloyhtiön biokeräykseen ilman mitään pussukoita. Mutta eihän se onnistu, koska ihmisille on täysin ylivoimaista tehdä ylimääräinen lenkki roskiksille ja palata sieltä ämpärin kanssa. On jokin kirjoittamaton sääntö, että roskat viedään silloin kun ollaan lähdössä ulos muutenkin. Toinen kompastuskivi on ämpärin huuhtelu tyhjennyksen jälkeen. Ei tule onnistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mun ongelma sillä kaikki pois heitettävä sekajätteisiin tai vessanpöntöstä alas.
Sulla kun ongelmia riittää ilman näin monimutkaisiakin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kiertokapula haluaa biot 1.6. lähtien biohajoavassa tai paperipussissa. Sitä ennen muovi- tai paperipussissa.
Mä taittelen pussit ilmaisjakelulehdistä, joita joku tuuppii mun postiluukusta. Taitteluohje:Näitä väsätään kaveriporukalla ja kiskotaan viiniä.
"Biojätteen lajittelu- ja pakkausohjeistukseen tulee muutoksia 1.6.2022 alkaen. Kiertokapulan TOIMIALUEEN ETELÄOSASSA (Kerava, Järvenpää, Nurmijärvi, Tuusula) biojäte pakataan paperipussiin tai biohajoavaan pussiin. Muissa kunnissa voi edelleen käyttää pakkaamiseen myös muovipusseja edellisten lisäksi."
Ei siis koske koko Kiertokapulan aluetta, mikä lisää kyllä koko homman sekavuutta entisestään, kun ei edes saman jätehuoltoalueen sisällä ole samat ohjeet..
Yhyy miksi kaikki ei tee kuin minä käsken kun onhan minulla käskyvalta kaikkiin ihmisiin
Vierailija kirjoitti:
Tajua ap, että käytäntö vaihtelee. Uudellamaalla noista tehdään biodieseliä, muualla lähinnä kompostimultaa.
Jatkokäytöstä riippuu, mikä pussi käy. Jos tehdään kompostimultaa, muovipussi on helpompi poistaa kuin biohajoava, joka liimaantuu kuljettimen rulliin.
Nekin muovipussit voisi kuitenkin kierrättää muovinkeräyksessä ja viedä biojätteet sanomalehdestä taitellussa paperipussissa.
Vierailija kirjoitti:
Pussit joudutaan lajitteluvaihessa keräämään pois, myös biopussit. Joten ei ole merkitystä, mitä materiaalia se on.
Kaikkein järkevintä olisi kerätä biojäte suoraan ämpäriin, ja käydä kippaamassa ne taloyhtiön biokeräykseen ilman mitään pussukoita. Mutta eihän se onnistu, koska ihmisille on täysin ylivoimaista tehdä ylimääräinen lenkki roskiksille ja palata sieltä ämpärin kanssa. On jokin kirjoittamaton sääntö, että roskat viedään silloin kun ollaan lähdössä ulos muutenkin. Toinen kompastuskivi on ämpärin huuhtelu tyhjennyksen jälkeen. Ei tule onnistumaan.
Suoraan roska-astiaan pakkaamattomana kippaaminen on kyllä tyhmintä mitä voi tehdä. Sotkee turhaan jäteastian (näitä ei kauhean usein pestä) ja altistaa roskakuskin kaikille homeille ja mikrobeille.
Vierailija kirjoitti:
Yhyy miksi kaikki ei tee kuin minä käsken kun onhan minulla käskyvalta kaikkiin ihmisiin
Tais mennä koko ketjun pointti ohi
Vierailija kirjoitti:
Niin, no ämpärin voi pyyhkäistä jo kertaalleen käytetyillä lautasliinoilla tai käytetyllä talouspaperilla, jos tarvitsee pestä, niin voi tiskaamisesta jääneellä vedellä pesaista. Jokainen askel on eteenpäin kohti terveempää elämää : )
Taidat kyllä itse kulkea pimennossa.