Yritin värjätä vaatteen pesukoneessa! Meni pieleen.
Eli oli oranssinpunainen puuvilla mekko. Halusin siitä viileän punaisen. Ostin pinkin värin ja värjäsin pesukoneessa. Noh, väri ei ensinnäkään muuttunut mihinkään. Ja toisekseen en ollut huomannut tahraa vaikka tarkistin vaatteen ennen värjäystä. Nyt on tummempi kohta vaatteessa. Heitänkö suosiolla pois vai yritänkö vielä värinpoistolla ja uudella värjäyksellä?
Kommentit (26)
Hei
Mulla on kokemusta vain Dylonin mustasta koneväristä. Oli helppo käyttää ja lopputulos oli hämmästyttävän hyvä. Tarkoitan, että väri pysyy hyvin. Värjäsin siis tosi kauhtuneet mustat farkut takaisin mustiksi. Tosi siistit tuli.
Eihän se paljon ota jos ei annakaan. Yritä ensin tahranpoistoa ja pese vaate hyvin ja sitten Dylonia kehiin. Tosin, mustaa mustaksi on eri juttu, mut jos roskiin heitto on ainoa vaihtoehto, niin yritä vielä.
Mä laittaisin kloriittiin, siis vatiin jossa on vahva kloriitti. Samalla varmasti lähtee tahra. Tämän jälkeen pesu ja sitten haluamani väri, kun näkisin, mikä tuli.
Kannattaa huomioida, että kun värjäät värillistä, tulee lopputulokseksi alkuperäisen värin ja uuden värin sekoitus. Ja värin voimakkuus ei ole sama asia kuin tummuusaste. Esim. keltainen voi olla todella voimakaskin, ja puskea läpi ihan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
tummemmaksi värjääminen onnistuisi mielestäni parhaiten. Mutta muista, että ompelulankaan väri ei välttämättä tartu jos lanka on polyesteriä. Useimmiten on. Lanka jää punaiseksi vaikka värjäisit mustaksi.
Värjäsin valkoisen puuvillamekon Nitorilla tummansiniseksi. Muuten värjäytyi tasaisesti, mutta kaikki ompeleet jäivät vaaleansinisiksi. Ei näyttänyt kivalta kun tikkaukset kaula-aukossa ja kaikki saumat olivat ihan erivärisiä kuin mekko itse.
Oli aika yksinkertainen malli. joten päädyin sitten purkamaan kaikki saumat ja ompelin ne uudestaan tummalla langalla. En tiedä oliko kaiken vaivan arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin kloriittiin, siis vatiin jossa on vahva kloriitti. Samalla varmasti lähtee tahra. Tämän jälkeen pesu ja sitten haluamani väri, kun näkisin, mikä tuli.
Mä laittaisin kans. Sankoon vettä ja kloriittia ja mekko sinne. Lopputulos on jännä kuvio. Yritin kerran vaalentaa farkkukangasta noin. Lopputulos ei ollut tietenkään tasainen, koska kangas oli rytyssä, mutta se oli erikoinen. Tein siitä farkkuhameen ja pidin siitä tosi paljon, uniikki.
Puuvillan värjääminen ei toimi kuin maalaaminen, se väri imeytyy kuituun, eikä jää siihen pintaan. Se ei SIis peitä vanhaa väriä. Ota pari lasten värikynää tai vesivärinappia ja katso, minkä väristä tukee jos sekoitat oranssia ja sinistä. Siitä ei tule tummansinistä, eikä violettia, vaan ruskeaa. Jollain harmaalla sitä oranssia pystyy taittamaan jolloin lopputulos on himmeämnuskea.
Joka tapauksessa värjäys aina tummempaan väriin, koska se väri EI peitä, vaan sekottuu. Tuollainen solmuvärjäys voisi toimiakin, kun saisi valittua sopivan tumman sävyn, millä värjätä.