Plantaasifaskiitti?
Miten teillä alkuun oireili kyseinen vaiva? Oliko ensin lievää ja kuinka kauan tuo lievä vaihe kesti ennen kun paheni? Vai paheniko ollenkaan? Misdä kohdin kipu oli? Käytitkö pehmustetta kantapään alla ja millaista? Kävelin / seisoskelin kaupungilla kaksi päivää ja jalkapohjat meni todella helliksi. Kantapäihin sisäsivuille tuli pienet kipukohdat parin päivän päästä. Huomasin, että juuri samoista kohdin kengistä oli pohjalliset hieman rikki molemmin puolin ja ne olivat painautuneet sisäänpäin. Tässä on nyt pari viikkoa mennyt, vielä on kantapäissä tuntemusta ja jotenkin jalkapohjat tuntuu todella kireältä mutta ei ne kävelyä ole estäneet. Voiko tämä olla sitä plantaasifaskiittia vai ihan rasitusta? Voiko rasitus kestää pari viikkoa? Minulla kääntyy jalat sisäänpäin kävellessä, ollut jo ihan pienestä saakka. Eli kävelen vähän lintassa, ei siitä ole ennen ongelmia tullut kuitenkaan. Voiko lääkäri todeta, että onko tämä plantaasifaskiittia ja miten se voidaan lääkärissä todeta? Kun ei nyt tiedä mikä tämä on niin saisi selvyyden.
Kommentit (38)
Plantaarifaskiitti on yleensä autoimmuunitautien tunnusmerkki. Niitä on montaa sorttia. Yleislääkärit hoitavat oireenmukaisesti, kortisonikuuri auttaa yleensä ainakin hetkellisesti.
Vaiva tulee ja menee, reumalääkäri antaa sinulle esitteen muutaman vuoden kuluttua, ravattuasi eri lääkäreillä, ja jos nyt reumalääkärille pääset ollenkaan. Yleensä noin neljäs lääkärikontakti on psykiatri, ja rauhoittavat bentsot auttavatkin hetkeksi unohtamaan ahdistusta työttömäksi jäämisestä, ei olisi pitänyt saikutella niin usein.
Tsemppiä!
Joo, sori. Oliko kosketusarka tuo sivu/kantapää?
Ei lääkäri rupea tekemään mitään plantaarifaskiitille.
Kokeile tätä venytystä, minulla se toimii paremmin kuin muut ohjeet.
Jos upotus ei näy, mene Youtubeen ja hae "2 Simple Stretches / Exercises to Fix Plantar Fasciitis – Dr.Berg".
Vierailija kirjoitti:
Se on plantaarifaskiitti, ärrällä.
- sivusta
Epähienoa huomautella tuohon sävyyn toisen etnisestä taustasta. Eihän etnisyydelleen kukaan mitään voi tehdä. Ärrien, saati sitten ärräpäiden levittely on rumaa.
Rulla, tai tennispallo jalan alle ja sitä pyörittämään. Huolehdittava mm. magnesiumin saannista. kenkävalinta ja myös päkiöillä kävelyä
Kyllä sen pois saa
Vanha lääkäri kertoi planin kestävän vuode. Piti melkein päivälleen paikkaansa.
Kinesioteippauksesta on joillekin apua. Pyydä fysioterapeuttia opastamaan miten teipit laitetaan niin voit jatkossa laittaa ne itsekin. Myös yösukkaa kannattaa kokeilla, sukan ostamisen sijaan voi vastaavan venyttäjän virittää putkisidoksesta (esim. Tubifast), ohjeet löytyy googlaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri rupea tekemään mitään plantaarifaskiitille.
Kokeile tätä venytystä, minulla se toimii paremmin kuin muut ohjeet.
Jos upotus ei näy, mene Youtubeen ja hae "2 Simple Stretches / Exercises to Fix Plantar Fasciitis – Dr.Berg".
Youtube-videot jotka lupaavat _välittömän_ parantumisen taudeista ovat ehkä hiukan arveluttavia alkuun, kunnes oppii että ne vaan toimii ja BigPharma valehtelee aina.
Vältä tasapohjaisia jalkineita, esim. tennareita ja sandaaleita.
Miten ylipainoa?Liikutko yleensä paljon,harrastaminen?
Vierailija kirjoitti:
Miten ylipainoa?Liikutko yleensä paljon,harrastaminen?
Liikun päivittäin useita kertoja kövellen/pyörällä. Autoa ei ole. Ylipainoa ehkä 5-7 kg. Aina ollut kova liikkumaan eikä ole ikinä ollut ongelmia, että sitä nyt ihmettelen. Mutta ei se sitä katso jos joku ongelma iskee. Sehän tässä vähän hirvittää, että pitäisi päästä liikkumaan, ettei pahenisi tämä vaiva. Olen kyllä venytellyt ja minulla on faskiapallo jolla olen pyöritellyt. Jotenkin tuntuu, että vähän kipeämmäksi menee jalkapohjat kun venyttää. Onko sitten niin jumissa?
Apteekista ostin nyt silikonikupit kenkiin, pitää kokeilla auttaako. On vaan aika muhkeat kooltaan. Marketissa näkyi olevan myös kantapään geelipehmusteita kenkään, aika ohuille näyttivät vaan että onkohan niistä apua?
Jalkojen kiputiloissa usein auttaa, kun ryhtyy tekemään erilaisia jalkojen venytyksiä, sillä kipu saattaa heijastua toiseen paikkaan. Tietty mikäli on paha tulehdus päällä ei sitä kohtaa kai saisi rasittaa venytykselläkään, mutta ainakin itsellä jalat tuntuvat tykkäävän venyttelyistä vaikka jalanpohjat kipeät olisivatkin.
Nuorempana tuli käveltyä paljon kaupungissa ja aika pian havahduin siihen, että kunnon kengät pitää olla, kun jalat kipeytyi jatkuvasti. Lenkkareita en viitsinyt pitää, joten otin käyttöön Eccon kengät, joissa oli kunnon tuki jaloille. Olen siis mies ja tyyli siihen aikaan vaati itselle mustat nahkakengät. Nykyään onneksi kaikenlaiset lenkkarit menee melkein missä vaan. Mikäli on asentovirhettä jaloissa olisi varmaan hyvä käydä asiantuntijan juttusilla, jotta saisi tietää juuri oikeanlaisen lähestymistavan asiaan. En tosin tiedä onko kyseinen asiantuntija fysioterapeutti, mutta ainakin yksi keino on ostaa oikeanlaiset kengät liikkeestä, missä on jalanpohjan painon mittauslaitteisto.
Kova kipu oli kantapään sivuilla, ehkä myös keskellä kantapäätä, en muista enää kun vuosikymmen kulunut. Oli vaikea kävellä, kortisonia pistettiin, auttoi
Olenkin menossa jalkaterapeutille, mutta vasta elokuussa pääsee. Pitää katsoa olisiko tarvetta tukipohjallisille. Ja kyllä, kunnon kengät pitää olla jatkossa jos kävelee kaupungilla päivät pitkät asfaltilla. Katselinkin tuossa jo kenkiä ja Kuoman kävelykengät vaikuttivat lupaavilta. Täytyy käydä huomenna liikkeessä kokeilemassa. Täällä ei kyllä missään liikkeessä ole tuollaisia mittauksia, pikku kaupunki.
minulle tuli kerran tämä plantaarifaskiitti kun ostin jalkapallo nappiksiin footbalance pohjalliset. kalleimmat pohjalliset mitä minulla ikinä ollut (60€) ja ajoi minut lääkäriin. en ikinä unohda kuinka harmitti.
parhaat pohjalliset oli punaiset ironman nimiset prismasta ja maksoi 20€ nyt niitä ei netistä ja prismasta tahdo löytyä.
Vierailija kirjoitti:
minulle tuli kerran tämä plantaarifaskiitti kun ostin jalkapallo nappiksiin footbalance pohjalliset. kalleimmat pohjalliset mitä minulla ikinä ollut (60€) ja ajoi minut lääkäriin. en ikinä unohda kuinka harmitti.
parhaat pohjalliset oli punaiset ironman nimiset prismasta ja maksoi 20€ nyt niitä ei netistä ja prismasta tahdo löytyä.
Kauanko sinulla kesti tuo vaiva ja miten hoidettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko sinulla kesti tuo vaiva ja miten hoidettiin?
siitä on jo 10 vuotta mutta muistelen että levolla, säännöllisellä venyttelyllä ja jumpalla. just sillä tennispallolla tai pesäpallolla aloin varovasti pyörittelee. toipumisessa meni monta kuukautta joten tuo mainittu vuosi pitää hyvinkin paikkansa.
hyvä puoli on se että 10 vuoteen ei ole tullut uudestaan :)
ja luonnollisesti en enää käyttänyt noita kyseisiä pohjallisia.
Se on plantaarifaskiitti, ärrällä.
- sivusta