Onko normaalikäytäntö että kasvattaja ei osaa sanoa koiranpentua varatessa sen myyntihintaa?
Ei sillä että hinnalla olisi väliä, sanoi vaan että "pennut maksaa 1700-2500e eli jotain siltä väliltä on teidän pentu". Maksoin silti varausmaksun, pääasia että saadaan tältä kasvattajalta pentu kun odotettu niin kauan.
Kommentit (13)
Olivatko pennut jo syntyneet? Osa pennuista on koiranäyttelyyn soveltuvia ja osa voi olla sinne soveltumattomia esim. värivirhe.
Niiden, jotka maksavat nurkumatta varausmaksun tietämättä lopullista hintaa, pennut maksavat aina sen ylimmän hinnan. Kasvattaja voi vielä valita näille ostajille sen pennun, joka ei muuten menisi kaupaksi. Parhaat myydään harrastajille ja jämät "pääasia, että saadaan" hölmöille.
Oon kakkosen kanssa samoilla linjoilla. Kasvattaako näyttelyihin tai johonkin muuhun vastaavaan? Silloin ymmärrän, että esim. värivirheellinen tai vaikka terveydeltään heikompi pentu myydään halvemmalla, kun taas 'valiot' ovat hinnakkaampia. Tämä siis olettamuksella, että koira tulee teille ihan lemmikiksi, jolloin jollain väärin kaareutuvalla hännällä tms. ei ole väliä. Mutta jos mietityttää miksi, niin soita ja kysy kohteliaasti. Jos kasvattaja ei osaa vastata mitään järkevää, kannattaa harkita haluatko koiran juuri häneltä.
Vierailija kirjoitti:
Oon kakkosen kanssa samoilla linjoilla. Kasvattaako näyttelyihin tai johonkin muuhun vastaavaan? Silloin ymmärrän, että esim. värivirheellinen tai vaikka terveydeltään heikompi pentu myydään halvemmalla, kun taas 'valiot' ovat hinnakkaampia. Tämä siis olettamuksella, että koira tulee teille ihan lemmikiksi, jolloin jollain väärin kaareutuvalla hännällä tms. ei ole väliä. Mutta jos mietityttää miksi, niin soita ja kysy kohteliaasti. Jos kasvattaja ei osaa vastata mitään järkevää, kannattaa harkita haluatko koiran juuri häneltä.
Kasvattaa juu näyttelyihin ja on ahkera näyttelyissä kävijä. Hinnalla ei ole niin merkistystä, tiedetään kuitenkin kyseisen rodun hintataso joten maksaa mitä maksaa mutta ennen ei ole koiraa hankkiessa tullut tälläistä vastaan että hinta ei ole vielä varma pentua varatessa. Olen kasvattanut myös itse ja aina olen hinnan tiennyt jo muutaman viikon ikäisenä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olivatko pennut jo syntyneet? Osa pennuista on koiranäyttelyyn soveltuvia ja osa voi olla sinne soveltumattomia esim. värivirhe.
Ovat syntyneet, ikää nyt reilu 3 viikkoa. Yksikään pennuista ei ole värivirheellinen, ei myöskään meille varattu pentu. Voi olla että kun kasvattaja muuttanut juuri Suomeen, niin toimii kuten omassa maassaan tapana.
ap
Pitää osata sanoa kysyttäessä tai sitten kannattaa vaihtaa kasvattajaa. Itse ostan henkilöiltä jotka osaavat sanoa hinnan ja sitten jos koirassa on joku vika, kuten kivesvika, se korvataan.
Värin perusteella jos ei hintaa osaa sanoa niin pelleilyä. En arvosta kasvattajia jotka myyvät koiria värin perusteella, kodit pitää osata valita muuten.
Edelleenkään meitä ei haittaa tämä "epätietoisuus" pennun lopullisesta hinnasta. Olemme alustavasti varanneet jo pennun ennen kuin ne edes syntyivät, ennen astutusta jo. Kyselin vaan onko muilla tullut vastaan tälläistä käytäntöä. Mutta tosiaan kun kasvattaa näyttelyihin, pennuista osaa sanoa vähän lähempänä luovutusikää tason ja toimii kuten kotimaassaan tapana, niin Suomalaisen näkökulmasta kuulostaa toki erikoiselta. Meille ei tosiaan väliä muutamalla satasella, sinne tänne, kun tältä kasvattajalta pentu halutaan. Syntyi oikeaa sukupuolta ja värikin ok, joten tottakai otamme pennun häneltä ja eilen maksoimme varausmaksun. On pitkän linjan kasvattaja joka ei todellakaan mikään huijari. :)
Kuulostaa oudolta. Mun koiralle sanottiin se hinta mikä se oli kun kävin sitä ensimmäisen kerran 4 viikkoisena katsomassa. Koiralla oli tyrät molemmilla puolilla nivusia niin hinnasta lähti 400e pois, jonka kasvattaja sanoi heti. Tyrät lumpsahtivat koiran kasvaessa paikalleen eli ei jouduttu leikkaamaan eikä ole ollut mitään ongelmia.
Ei ole normaali käytäntö enkä ole ikinä tuollaiseen törmännyt. Suomessa on tosiaan tapana, että kaikki pennut maksavat saman verran. Ei kukaan anna mitään värivirhealennuksia, tuo on joku urbaanilegenda. Kivesviasta saa hinnanalennusta mutta yleensä vasta vuoden iässä.
Siis ostat koiraa juuri maahanmuuttaneelta? Mukaolet itse kasvattaja?
:D provo.
Vierailija kirjoitti:
Siis ostat koiraa juuri maahanmuuttaneelta? Mukaolet itse kasvattaja?
:D provo.
Usko sinä mitä haluat. :) Ei ole provo. Mikä siinä on ihmeellistä että kasvattaja muuttaa koirineen Suomeen toisesta maasta? Tai siinä että olen itsekin kasvattanut koiria, tällä hetkellä en kasvata.
ap
Millähän perusteella hän sen lopullisen hinnan päättää ? En ole kyllä moisesta koskaan kuullut. Yleensä kasvattaja päättää hinnan etukäteen ja kaikki pennut ovat saman hintaisia.