Onko se niin että suomenruotsalaisilla suomi on aina huonompi/heikompi kieli?
Kommentit (21)
Naapurina suomenruotsalainen mies joka on 65-vuotias ja hänen suomenkielen sanasto on 80-luvulta.
Pääkaupunkiseudulla osaavat paremmin suomea kuin ruotsia. Silti kaikkien pitää opiskella pakkoruotsia näiden palvelemiseksi. Hullua.
Riippuu asuuko kunnassa, jossa suomi on enemmistökieli vai kunnassa, jossa ruotsi on enemmistökieli. Suomen kielen taito on automaattisesti parempi ympäristössä, jossa sitä kuulee myös runsaasti ja jossa sitä on pakko käyttää ihmisten kanssa.
Ei aina, tunnen monta täysin kaksikielistä.
Riippuu paljon siitä onko käynyt suomen- vai ruotsinkielisen koulun. Osa kyllä puhuu niin pskaa suomea, etten heinä kehtaisi väittää olevani kaksikielinen. Itsekin puhun parempaa ruotsia ja englantia ja kehun cv:ssä kielitaitoani vain hyväksi.
Naapurini on syntyjään suomenruotsalainen, mutta puhuu suomea aivan virheettä ja aksentitta. Omille aikuisille lapsilleen puhuu sekä suomea että ruotsia vähän kai tilanteen mukaan. Lasten edesmennyt isä oli suomenkielinen.
Riippuu paljon kaksikielisissä perheissä äidin puhumasta kielestä. Jos äiti ruotsinkielinen niin ruotsi parempi. Kotikieli silloin yleensä ruotsi.
Riippuu niin monesta asiasta, mm. siitä, onko kotona puhuttu myös suomea vai pelkästään ruotsia, onko ollut suomenkielisiä kavereita/harrastuksia jne. Esim. presidentti Stubb puhuu molempia kieliä yhtä hyvin.
Mun kokonaan ruotsinkielisessä perheessä kasvanut ja ruotsinkielistä koulua käynyt lankoni on niin hyvä suomessa, että parempaa ei voi olla. Eli kysymys pn: Miten fiksu tai tyhmä on?
Työkaverini ihmetteli että miten tuo Teresa edelleen 5 vuoden jälkeen puhuu niin murtaen suomea ja kyseinen henkilö on äidinkieleltään ruotsinkielinen että miten hänen olisi pitänyt suomi opetella yhtään sen paremmin kuin ennenkään, aikuinen ihminen kyseessä kuitenkin :D
Minulla on yksi kaveri, joka on kotoisin ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta, asunut ja opiskellut Ruotsissa, työskennellyt pääkaupunkiseudulla ruotsinkielisessä työpaikassa. Nyt on asunut 10 vuotta täysin suomenkielisellä alueella. Minun korviini hänen Suomessa on niin täydellistä, ettei erota äidinkieleltään suomenkielisestä.
Pääkaunkiseudulla kaikki suomenruotsalaiset puhuvat hyvin suomea. Tilanne on täysin toinen Turun saaristossa tai Pohjanmaalla.
Jos molemmat vanhemmat ruotsinkielisiä ja koulut ja kaverit myös, niin tottakai ruotsi on vahvempi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon siitä onko käynyt suomen- vai ruotsinkielisen koulun. Osa kyllä puhuu niin pskaa suomea, etten heinä kehtaisi väittää olevani kaksikielinen. Itsekin puhun parempaa ruotsia ja englantia ja kehun cv:ssä kielitaitoani vain hyväksi.
Ei koulukaan kaikkea selitä. Myös se vaikuttaa, onko kotona puhuttu myös suomea ja onko vapaa-ajalla ollut suomenkielisiä kontakteja.
Suomenruotsalainen puolisoni puhuu ja suomea ruotsia molempia hyvin. Jotkut sanat, jotka on oppinut lapsena koulussa, mutta ei sen jälkeen käytössä missään, voi aiheuttaa meidän kesken väärinkäsityksiä.
Miksi luulet, että olen suomenruotsalainen?
Itse olen kantasuomalainen, mutta puhun niin huonoa suomea (vaikka se on äidinkieleni), että monesti minua luullaan virheellisesti ulk o maalaiseksi, suomenruotsalaiseksi, ruotsalaiseksi, venäläiseksi, virolaiseksi tai jopa saksalaiseksi.
Ei aina. Muistan, että minulla oli pk-seudulla lukiossa luokkakaveri, jonka kotikieli oli ruotsi. Ei pärjännyt ruotsia äidinkielenään puhuvien kurssilla, vaan tuli meidän suomenkielisten kurssille ja sai siitä 5 (siis asteikko 4-10).
Onko suomenkielisillä ruotsinkieli aina huonompi kuin ruotsi? Näin tuntuu olevan. Miksi ihmeessä?