Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään jatkamme eilisestä aiheesta työssäoppiminen

Vierailija
24.06.2022 |

Olen tehnyt aiemman koulun työssäoppimisen saman ketjun kaupassa mutta eri sijainnissa. En tehnyt näyttöä, en tiedä miksi, koska olisin varmasti päässyt läpi.

No nyt olen tosiaan ollut tässä sijainnissa samassa kaupassa ja puolikkaan työpäivän jälkeen tajusin, että osaan nämä asiat vaikka unissani. Tarvitsin pienen pienen kertauksen, muutama tunti ja siinä se. Tiedän, että pääsisin läpi näytöstä jo nyt. En opi mitään uutta paikassa eikä ole mitään pointtia mennä sinne huvikseen aikaa kuluttamaan. Ei se matkaaminen ole ilmaistakaan ja lisäksi se on rasittavaa, tunti-yli tunti suuntaansa.

Automobiililla matka on tietysti nopeampi, mutta sinne ei ole kannattavaa mennä omalla automobiililla hirveiden parkkimaksujen takia. Ja tietysti siksikään, että en saa palkkaa.

Palaan pian keskusteluun.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja lienee lomalla, en edes tiedä. Turhauttaa, haluan tehdä näytön, mutten voi vielä. Ärsyttää, koska olen aina ollut innokas oppimaan uutta. Nyt minulla ei ole mitään syytä olla motivoitunut, koska työtehtävät eivät haasta pätkän vertaa ja kuten sanoin jo, en opi mitään uutta.

Vierailija
2/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tämänkin ajan tehdä tutkinnon osaa, jossa minulla on oikeasti opittavaa. Mutta en voi tehdä muutoksia omin päin, tietenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pettynyt, koska tästäkin jaksosta on tehty kauhea numero ja olen ollut typeränä siinä uskossa, että se on elämää tärkeämpi. Sitten todellisuudessa minulle riittää muutaman tunnin kertaus ja olen valmis näyttöön.

Vierailija
4/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessahan se, että pääsen näytöstä läpi on ainoa ratkaiseva asia. Tai no oikeastaan ei edes periaatteessa, vaan on. Eli jos tiedän, että osaan, voin kai vain odottaa näyttöä. Tietysti opintotuki edellyttää tietyn määrän hommia (osaamispisteet), enkä muutenkaan yritä olla tekemättä mitään. Kyllä mielelläni teen oikeasti MERKITSEVIÄ asioita.

Vierailija
5/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee pieni tauko.

Ap

Vierailija
6/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä v.....a teen tämän jakson kanssa????

Vierailija
7/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun se on kato hienoa kun ollaan työssäoppimassa. Silloin se sun koulutus on ns. työelämälähtöistä.

Näin ovat korkeasti koulutetut keksineet.

Todellisuus on kuitenkin toista.

Työssäoppija on ilmaista työvoimaa, ei useinkaan saa asiallista ohjausta.

Työssäoppijan ohjaajaksi ei haluta ja työssäoppijaa kiusataan järjestelmällisesti.

Joskus jopa ohjaava opettaja ei halua tulla paikalle , tai se on kiven takana.

Näytön aikana työpaikan ohjaaja ei välttämättä ole edes paikalla, tai ei halua keskustella näytöstäsi mitään.

Lopulta käydään keskustelu näytöstä, ohjaavan opettajan , työpaikkaohjaajan ja sinun välillä.

Näissä keskusteluissa voi käydä ihan miten vain, samoin arvosanassa.

Useimmiten ne ovat epämiellyttäviä tilaisuuksia joissa opiskelijaa itketetään sadistisesti.

Mutta on se hienoa, se työelämälähtöisyys. Että pääsee oikein näyttöä antamaan.

Työssäoppimispaikan ohjaaja ( = matalakoulutettu einstein ) pääsee kerrankin pätemään ja käyttämään valtaa. Silloin yleensä EI käy hyvin.

Vierailija
8/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt mitään mutta ei vissiin ole tarkoituskaan.

Ihmeellistä yksinpuhelua.

Vierailija
9/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaat keskusteluun ? Eihän tässä keskustele kun sinä itsekses.

Vierailija
10/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutustapa uudistettava ja pian ! kirjoitti:

Ei kun se on kato hienoa kun ollaan työssäoppimassa. Silloin se sun koulutus on ns. työelämälähtöistä.

Näin ovat korkeasti koulutetut keksineet.

Todellisuus on kuitenkin toista.

Työssäoppija on ilmaista työvoimaa, ei useinkaan saa asiallista ohjausta.

Työssäoppijan ohjaajaksi ei haluta ja työssäoppijaa kiusataan järjestelmällisesti.

Joskus jopa ohjaava opettaja ei halua tulla paikalle , tai se on kiven takana.

Näytön aikana työpaikan ohjaaja ei välttämättä ole edes paikalla, tai ei halua keskustella näytöstäsi mitään.

Lopulta käydään keskustelu näytöstä, ohjaavan opettajan , työpaikkaohjaajan ja sinun välillä.

Näissä keskusteluissa voi käydä ihan miten vain, samoin arvosanassa.

Useimmiten ne ovat epämiellyttäviä tilaisuuksia joissa opiskelijaa itketetään sadistisesti.

Mutta on se hienoa, se työelämälähtöisyys. Että pääsee oikein näyttöä antamaan.

Työssäoppimispaikan ohjaaja ( = matalakoulutettu einstein ) pääsee kerrankin pätemään ja käyttämään valtaa. Silloin yleensä EI käy hyvin.

Nimenomaan!!!! Sitä paitsi minulla ei ole mitään hajua että kuka on olevinaan ohjaajani. Tuskin sellaista on edes nimetty. En tiedä mitä teen, olen niin turhautunut. En ala haaskaamaan aikaani, rahaani ja energiaani turhaan. Näyttö menee varmaan syksylle. Huoh.

Vierailija
11/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulet olevasi fiksu, mutta oletkin keskivertoa tyhmempi, kun et pysty edes muutaman kuukauden työhön.

Vierailija
12/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole palkallisessa työssäoppimisessa? Olisi vähän enemmän motivaatiota, kun ei tartte ilmaiseksi tehdä eikä siellä olla ns. turhaan. Itse saan n. 400e palkkaa vähemmän kuin vakiporukka se on mulle ihan ok, koska olenhan tosiaan opiskelija.

Eikö teillä ole opettajalla sijaista, joka ottaisi näytön vastaan?

Vierailija
13/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan näytön otti vastaan koulun opettaja. Se oli oikeudenmukainen systeemi. Luulisi, että niillä varoilla, joita ammattikoultukseen suunnataan, olisi varaa palkata opettajia kouluun tarpeeksi näyttöjä vastaanottamaan eili katsomaan työpaikalle, miten hommat sujuu !

Nythän suurimmaksi osaksi ohjaajat eivät halua ohjata opiskelijaa saati vastaanottaa mitään näyttöä. Silloin opiskelijan osa on sanalla sanoen ihan hem..tin hankala.

Tietenkin joillakin opiskelijoilla on työssäoppimispaikassa oikein rattoisaa. Koovitonenkin irtoaa kuin manulle illallinen. Silloin yleensä ohjaaja on opiskelijalle entuudestaan tuttu, esim. kaveri.

Minusta nykysysteemi on epäoikeudenmukainen ja jos opiskelija on nuori ja puolustuskyvytön, en ihmettele vaikka opiskelut keskeyttäisi näihin työssäoppimisjaksoihin, tai muuta epätoivoista :(..

Vierailija
14/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole palkallisessa työssäoppimisessa? Olisi vähän enemmän motivaatiota, kun ei tartte ilmaiseksi tehdä eikä siellä olla ns. turhaan. Itse saan n. 400e palkkaa vähemmän kuin vakiporukka se on mulle ihan ok, koska olenhan tosiaan opiskelija.

Eikö teillä ole opettajalla sijaista, joka ottaisi näytön vastaan?

Luuletko, että palkalliseen mennään vain? Sopimuksessakin lukee, että opiskelija ei saa palkkaa eikä muuta vastiketta. 99,9 % työssäoppimisista on palkattomia, muutama kymmenen ympäri maata ovat palkallisia ja yleensä suhteiden takia.

En tiedä onko sijaista, sitä mietin itsekin tuossa. Epäilen, että kaikki ovat lomalla. Täytynee kysyä...

Vierailija
15/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ap ole parempaa tekemistä juhannuksena?

Vierailija
16/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysy, nii ei tarvitse täällä vaahdota.

Itse "vaan menin" palkalliseen harjoitteluun. Suoritan kaksi tutkinnonosaa (45osp) oppisopimuksella. Mielestäni se on järkevä ratkaisu ja aikuisopiskelijalle kyllä hyvinkin mahdollinen, kun vain osaa asiaa ehdottaa.

Vierailija
17/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä palkkaisi ap:n kaltaista henkilöä.

Vierailija
18/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap keskustelee itsensä kanssa. Vaikuttaa todella raskaalta yksilöltä. En koskaan palkkaisi ap: n kaltaista henkilöä.

Vierailija
19/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla ap ole parempaa tekemistä juhannuksena?

Mitä h e l v e t i n tekemistä minulla pitäisi olla juhannuksena? Tälläkin hetkellä minun pitäisi olla ilmaisena työvoimana. Enpä ole. Mitä v i t t u a minun PITÄISI nyt tehdä??

Vierailija
20/31 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä palkkaisi ap:n kaltaista henkilöä.

Öööö, kukaan ei ole palkkaamassa ketään yhtään mihinkään, olen opiskelija :"""DDDD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi