Tänään jatkamme eilisestä aiheesta työssäoppiminen
Olen tehnyt aiemman koulun työssäoppimisen saman ketjun kaupassa mutta eri sijainnissa. En tehnyt näyttöä, en tiedä miksi, koska olisin varmasti päässyt läpi.
No nyt olen tosiaan ollut tässä sijainnissa samassa kaupassa ja puolikkaan työpäivän jälkeen tajusin, että osaan nämä asiat vaikka unissani. Tarvitsin pienen pienen kertauksen, muutama tunti ja siinä se. Tiedän, että pääsisin läpi näytöstä jo nyt. En opi mitään uutta paikassa eikä ole mitään pointtia mennä sinne huvikseen aikaa kuluttamaan. Ei se matkaaminen ole ilmaistakaan ja lisäksi se on rasittavaa, tunti-yli tunti suuntaansa.
Automobiililla matka on tietysti nopeampi, mutta sinne ei ole kannattavaa mennä omalla automobiililla hirveiden parkkimaksujen takia. Ja tietysti siksikään, että en saa palkkaa.
Palaan pian keskusteluun.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
No kysy, nii ei tarvitse täällä vaahdota.
Itse "vaan menin" palkalliseen harjoitteluun. Suoritan kaksi tutkinnonosaa (45osp) oppisopimuksella. Mielestäni se on järkevä ratkaisu ja aikuisopiskelijalle kyllä hyvinkin mahdollinen, kun vain osaa asiaa ehdottaa.
Joo, kerroin viime ketjussa, että opettajalla kestää ikuisuus vastata viesteihin. En edes tiedä keneltä minun pitäisi kysellä sijaista ottamaan näyttö vastaan. En tiedä onko opettaja lomalla. Tiedän vain sen, että hänen kanssaan on äärettömän hidasta ja vaikeaa kommunikoida ja turhaudun.
Palkalliseen harjoitteluun ei vain mennä. Kyllä lähtökohta on ilmainen työvoima ja ehkä tuurilla saattaa saada palkallisen jostain joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä palkkaisi ap:n kaltaista henkilöä.
Öööö, kukaan ei ole palkkaamassa ketään yhtään mihinkään, olen opiskelija :"""DDDD
Ei ihme, että tuolla asenteella pitää olla kehnossa paikassa ilman palkkaa harjoittelussa.
Vierailija kirjoitti:
Luulet olevasi fiksu, mutta oletkin keskivertoa tyhmempi, kun et pysty edes muutaman kuukauden työhön.
Oletko i d i o o t t i ? OSAAN NE ASIAT JO. Miksi v i t u s s a menisin ilmaiseksi työvoimaksi tekemään asioita, jotka osaan jo. Se ei ole näyttötutkinnon idea, ää li ö.
En reagoi säälittävään v i t t u i l u u n enää. Jos ette ymmärrä mitä näyttötutkinto-opiskelu on, en mahda sille mitään. Minä en itse päätä, että menenpä palkalliseen harjoitteluun. Lähtökohtana on AINA palkaton ja hyvällä tuurilla saattaa saada palkallisen työn, mutta se on todella harvinaista. Minulla on parempaakin tekemistä kuin vastailla huomionkipeille henkilöille.
Juu ja näyttötutkinnon tavoite ei ole se, että joku palkataan johonkin sillä hetkellä. Jos en ole motivoitunut olemaan ilmaisena työvoimana tekemässä asioita, jotka osaan jo, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että on aika tehdä näyttö ja mennä eteenpäin. Työssäoppiminen ei ole rekrytilaisuus :"""DDDD Joten minulle on aivan h e l v e t i n samantekevää että kuka teistä palkkaisi minut ja kuka ei. En hae palkkatyötä, vaan tutkintotodistusta :"DD
No jos osaat nuo yksinkertaiset hommat, niin mene töihin ja ota syksyllä yhteyttä oppilaitokseen, että suoritat jakson näyttönä. Minä sain opintojen alkajaisiksi suorittaa puolet näyttönä ilman mitään työharjoitteluja, amiksessa joustot on todella laajoja.
Vierailija kirjoitti:
No jos osaat nuo yksinkertaiset hommat, niin mene töihin ja ota syksyllä yhteyttä oppilaitokseen, että suoritat jakson näyttönä. Minä sain opintojen alkajaisiksi suorittaa puolet näyttönä ilman mitään työharjoitteluja, amiksessa joustot on todella laajoja.
Niinhän ne ovat, onneksi. Jotenkin tästäkin jaksosta on tehty kauhea numero ja oletin, että kyseessä on oikeasti todella merkityksellinen jakso, jolla opin paljon uutta ja vaativaa asiaa. Jep jep...
Etenkin, kun opettajat TIETÄVÄT historiani. He tietävät, että olen tehnyt kirjaimellisesti samoja asioita jo ties kuinka monta kuukautta. Luulisi heidän tajuavan, etten tarvitse enää montaa kuukautta samojen asioiden tekemiseen, vaan korkeintaan pari päivää ja sitten olen valmis näyttöön. 😑 Koska he tietävät historiani ja silti asiasta on tehty kauhea numero, oletin sen olevan jotain oikeasti tärkeää.
Ihmekään, että mikään ei ikinä etene mihinkään, kun palautuksia ei seurailla ja yritetään teettää samat asiat moneen kertaan, laitetaan turhiin työssäoppimisiin moneksi viikoksi jne. Koko ajan ihan s a a t a n a n m o i s t a ajanhaaskausta.
Emme keskustele.