Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostin talvella alennuksesta viilennyslaitteet ja nyt on 18 astetta sisällä, kun ulkona on 26 astetta. Mites te muut?

Vierailija
24.06.2022 |

Helteestä kärsiminen on aika lailla oma valinta. Talvisin tulee myyntiin tarjoushintaisia viilennyslaitteita.

itsellä meni vain 500 euroa ja sain jokaiseen talon huoneeseen viilennyslaiteen, siis jokaiseen.

Enkä puhu nyt ilmaa kierrättävistä ilmastointilaitteista vaan sellaisista putkilaitteista, jotka poistavat lämmintä huoneilmaa ja korvaavat sitä viileällä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan yhä että tulisi edes lämmintä jotta tarkenisi edes sisällä.

Vierailija
22/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ulkona 21 ja sisällä 26. En tiedä miten se on mahdollista näin aikaiseen kellonaikaan. No ainakin tarkenee.

Varjopuolelta ikkuna auki siksi aikaa kun ulkona on viileämpää. Kun ulkona lämpenee, ikkuna kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen (tosin en 18 asteesta mutta esim 24 olisi kiva, nyt on 29-32 astetta kun asuinmaassani on ollut jo pitempään hellettä). Asuntooni ei saa asentaa minkäänlaista ilmastointilaitetta, ei edes sellaista joissa putki menee ikkunasta ulos, koska talon julkisivu on historiallinen eikä sitä saa muuttaa mitenkään. Toisekseen minulla ei olisi varaa sellaiseen sähkölaskuun, koska sähkön ennakkomaksu jo tuplaantui täksi vuodeksi, vaikka viime vuonna käytin vähemmän sähkö kuin koskaan ennen. 

Vierailija
24/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ulkona 21 ja sisällä 26. En tiedä miten se on mahdollista näin aikaiseen kellonaikaan. No ainakin tarkenee.

Varjopuolelta ikkuna auki siksi aikaa kun ulkona on viileämpää. Kun ulkona lämpenee, ikkuna kiinni.

Teen aina näin, lisäksi ikkunassa on kaihtimet ja pimennysverhot. Kämpässä on silti helposti 30 astetta lämmintä. Tuplaikkunat hohkaavat tulikuumina pitkälle iltapäivään, aurinko alkaa porottaa ikkunaan klo 5.30. T. eri

Vierailija
25/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole hätäpäivää. Nythän on varsin viileätä, olletkin kun taas muka hellettä juhannukselle lupasivat. Asuntooni paistaa aamuaurinko noin 8-9 asti, sen jälkeen olen varjossa. Tuuletinta kummempaa en tarvitse. Katsoin juuri sisälämpötilan, mikä oli yllättäen niinkin korkea kuin 23 astetta, mutta mitä väliä, jos olo just hyvä. 

Vierailija
26/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa sähkölaskun kysymyksiin:

Olen varautunut siihen, että sähkölasku kasvaa reippaasti. Vaikka rahaa menee, se ei ole hinta eikä mikään, jos miettii esimerkiksi talven lämmityskustannuksia.

Toki kukaan ei tarkalleen tiedä, kuinka kauan helle jatkuu! Sitten kun se loppuu, laskee myös tuo sähkön kulutus.

Ap

Vierailija
27/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun kerrostalo kaksiossa. Hankin pari vuotta sitten asuntooni ilmalämpöpumpun pelkällä viilennys ominaisuudella. Kyllä kannatti ja tyytyväinen olen.

Millä tavoin ulkoyksikkö on kiinnitetty ja mihin kondenssivesi on johdettu? Kiinnostaisi hankkia myös parvekkeelle, kun parvekeremontti on tehty.

Ulkoyksikkö on parvekkeen sisäpuolelle laitettu lattiatasolle. Ei saa näkyä ulos. Putket viety parvekkeelta olohuoneeseen. Porattu yksi reikä ja viety olohuoneeseen. Luvat pitää ensin kysyä taloyhtiöltä ja isännöitsijän pitää olla tietoinen. Maksoin 1390 eur.

Jatkuu

Kondensio vesi tulee ämpäriin. Ämpärin tyhjennän kun täyteen tulee. Ämpärin koko 3l kun asun talon keskellä mutta pari naapuria hankki samalla jotka asuvat talon päädyssä niin heillä menee kondensiovesi ränniin kun porattu parvekkeen sivusta reikä ränniin.

Vierailija
28/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole varjopuolta. Ulko-ovea ei haluta pitää auki.

Vierailija
29/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Lounais-Suomessa mummonmökki, rintsikka, jossa nyt +20 astetta ilman mitään kommervenkkeja.

Kuuma jää jo verannalle, ei tule edes välieteiseen.

Illalla aurinko paistaa keittiöön, ja vedän verhot eteen.

Ei kuumuuden takia vaan liiallisen valon kirkkauden.

Nyt keittiössä on ikkuna auki, että vähän lämpiää.

Olen olkkarissa vällyjen alla! 😄

Vierailija
30/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin viime vuonna viilennyslaitteen. Käytin sitä huoletta joka päivä. Sitten tuli sähkölasku, joka oli melkein yhtä paljon kuin kuukauden vuokra. Ilmastointilaitteet ovat todellisia sähkösyöppöjä. Jos haluat säästää, niin kannattaa käyttää harkitusti.

Viime kesänä käytin 24/7 ja satasen verran oli kuukauden sähkölasku. On sen arvosta kyllä.

Vierailija
31/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen sähkölasku Ap:lla?

Vierailija
32/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa sähkölaskun kysymyksiin:

Olen varautunut siihen, että sähkölasku kasvaa reippaasti. Vaikka rahaa menee, se ei ole hinta eikä mikään, jos miettii esimerkiksi talven lämmityskustannuksia.

Toki kukaan ei tarkalleen tiedä, kuinka kauan helle jatkuu! Sitten kun se loppuu, laskee myös tuo sähkön kulutus.

Ap

Haha. Mulla sähkönkulutus mökillä n. 1,5 kWh/vrk.

Siitä suurin osa johtuu jääkaappipakastimesta.

Ei tarvi muuta viilentää kuin ruokaa ja juomia.

Vierailija
33/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niissä pidä laittaa putki ulos asunnosta? Eli olisi pakko pitää ikkunaa auki ja sieltä paahtaisi aurinko ja kuumuus sisälle.

Peitän yleensä ne vapaat kohdat. Styroksi toimii aika hyvin tuohon tarkoitukseen.

Kun ns. valukohdat on peitetty, huoneeseen tulee oikeasti tosi viileää!

Ap

No siinä on feng suita! Kaikissa huoneissa poistoputket ikkunoissa ja styroksia loput 😅

Talvella ap lämmittelee 23 asteeseen.

Sähköyhtiö kiittää 👍

Vierailija
34/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä muka talvella sait laitteet?

Joka paikassa ne viimeiset myydään kesän jälkeen alennuksella ja seuraavat tilataan vasta ensi keväälle.

Vierailija
35/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta niistä pienistä kuutioista? Onko mitään hyötyä. Teen etätöitä kesällä ja olen harkinnut sen ostamista ja sijoittamista pöydän viereen.

Vierailija
36/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole varjopuolta. Ulko-ovea ei haluta pitää auki.

Tai sitten varjopuoli on sillälailla ettei vaikuta asunnon mallinvuoksi mihinkään ja toiselle puolelle porottaa aamusta iltaan. On koitettu ikkunat auki ja kiinni,verhot auki ja kiinni, yhtä tukalaa silti. Nyt on hankittu siirrettävä ilmastointilaite ja toivotaan että edes nukkumaan pystyy mikäli helle taas kuumentaa. Se +30 kokoajan ei houkuttele.

Vierailija
37/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla mitään  huolta ole, sammutat vain laitteen tai pistät puita takkaan.

Vierailija
38/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä palelisin 18 asteessa, 26 on just mukava lämpötola.

Vierailija
39/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lähes kaikki ikkunat etelään... Öisin pidän partsin ovea auki, pitänee myös avata yksi tuuletusikkuna, että saa läpivetoa.

Vierailija
40/46 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastointilaite ollut jo vuosia ja siitä voi säätää ilman lämpötilaa. Maksoi noin 400 mutta maksaa itsensä takaisin hetkessä kun tekee etätöitäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi