Nyt kuulkaa tuli ongelma juhannusvieraiden kutsun kanssa ja tarvitsen neuvoja!
Minulla on uusi ystävä aikuisopiskeluajaltani ja olemme molemmat jo nelikymppisiä. Tämä ystäväni, kutsutaanko häntä vaikkapa Maijaksi, on mennyt noin 8 vuotta sitten naimisiin hieman vanhemman miehen kanssa, jolla oli jo heidän suhteensa alussa teini-ikäisiä lapsia kolme edellisestä liitosta. Maijalla ja miehellä on lapsia myös 3.
Kutsuimme Maijan perheen kanssa mökillemme meren rantaan viettämään juhannnusta, koska meillä on siellä ylimääräinen isompi aitta ja sinne mahtuu viisihenkinen perhe hyvin yöksi. Hauskaa juhlia yhdessä juhannusta.
Nyt Maija ilmoitti, että hänen miehensä isommat jo aikuiset lapset tulevat myös perheidensä kanssa, koska heillähän on aina ollut tapana viettää juhannusta yhdessä. He lupasivat hoitaa herkut (karkit, sipsit ja limut), jos me isäntäväkenä hoidamme ruoat. Näitä lisäjäseniä eli miehen ensimmäisestä avioliitosta olevia sekä heidän lapsiaan on 10. Yhtäkkiä olenkin kutsunut mökillemme viiden sijaan 15 ihmistä. He kuulemma pystyvät nukkumaan veneessään, jolla saapuvat laituriin.
Mitä ihmettä teen? Ei minulla ole yhtäkkiä varaa ruokkia koko juhannusta 15 ihmistä oman perheemme lisäksi. Enkä edes halua.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Sanot, että kutsu koski vain kaveripariskuntaa eikä muita vaikka nukkuisivat laivassaan. Sanot myös että tarjoatte ruuan vain tälle pariskunnalle. Mutta koska viettävät juhannuksen aina koko porukallaan niin sanoisin että hyvää juhannusta ja nähdään loppukesästä.
Juuri näin. Lokit haistoi, että tässä on koko perheelle ilmaiset ruuat ja mökki, mikäs sen parempaa. Varmaan saapuvat paikalle vielä kaverien kaveritkin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kutsuvieras saisi ilmoittaa, että hän nyt tuokin muitakin mukana. Ja vielä aikuiset lapset perheineen. Kannattaa sanoa, että on varannut ruokia vain viidelle henkilölle. Mikäli muita niin tuovat ruokaa mukana. En ymmärrä ihmistä joka kutsutaan ja sitten hän sanoo, että hän tuo mukanaan muita. Kas kun ei koko kylää tuo mukanaan. Ajattelematonta. Eivät ajattele lainkaan ruokakustannuksia jne.
Vieläpä aikuiset lapset perheineen, jotka täysin tuntemattomia ap:lle, eivät ole varmaan edes koskaan tavanneet. Hävyttömiä.
Jos minä olisin sinun asemassasi, sanoisin että sopii tulla, mutta sitten ruokakuluja ja ylipäätään ruoanvalmistusta on pohdittava uudelleen. Minä sanoisin ystävällisesti mutta suoraan, että koska on niin isosta seurueesta kyse, tarvitaan lisäkseni ainakin pari tyyppiä keittiöön kokkamaan. Sanoisin myös, että koska tuollaisen seurueen ruokaan uppoaa niin paljon rahaa, niin lienee parasta että jaetaan ruokailujen loppulasku, tai vaihtoehtoisesti tehdään niin, että jokainen seurue maksaa etukäteen X summan, ja potilla ostetaan sitten ruokatarpeet. Olen sitä mieltä, että parempi jämäkästi mutta kohteliaasti tuoda asia esiin neuvottelevalla otteella, kuin pitää mölyt mahassaan ja jupista sitten yksinään köökissä vihannesvuorta palastellessa.
Itse olen ainakin sellainen, etten mitään herkkuja juurikaan edes syö (siis karkkeja, sipsejä, limuja yms.). Tuntuisi epäreilulta, jos minä joutuisin maksamaan ruokatarvikkeet, ja toiset toisivat jotain naksuja joita söisin vain muutaman koko viikonlopun aikana.
Se on ap nyt sillä tavalla, että ensi yönä joko a) sinä/miehesi/joku alkaa oksentaa tai b) joku perheenjäsenistä alkaa yöllä yskiä, kuume nousee ja joutuu huomenna heti aamusta menemään koronatestiin, päivällä sitten alkavat oireet toisellakin perheenjäsenellä. Problem solved, koitetaan sitten ensi juhannuksena uudestaan!
Vierailija kirjoitti:
Meillä tosiaan on iso ranta ja heillä on kaksi venettä käytössä. Nyt kun avasin tätä keskustelua niin aloin kauhulla miettimään että ajattelevatko he myös käyttävänsä vanhempieni venettä yöpymiseen. Mökki on meidän suvun ja tänä vuonna on minun vuoroni käyttää sitä juhannuksena.
Tässä jo mietin, että jos tulis perheelleni vaikkapa korona.
Ap
Mistä ne tietää teidän vanhempien veneestä, kun ovat ventovierailta ihmisiä?
Kun ne vieraat tulee, niin lapio ensimmäiselle käteen ja ohje tyhjentää huussi. Ja lisäohje tyhjentää se vielä juhaannusjuhlan päättyessä.
Vaikea ymmärtää miksi tässä on mitään ongelmaa; ilmoitat suoraan että et voi kestitä tuollaista laumaa. Heidän on osallistuttava ruokiin omalta osaltaan tai sitten jättävät vierailun väliin. Simppeliä. Suora puhe on helpointa.
Mistä ne tietää teidän vanhempien veneestä, kun ovat ventovierailta ihmisiä?[/quote]
En nyt tietenkään ventovieraita tuolla kylillä kylään pyytele. Kyllähän me olemme opiskellessamme keskustelleet, viettäneet aikaa ja Maija on jopa tavannut äitini täällä meillä. Vanhempani veneilevät kesäisin ja on sitä ollut puhetta. Tarkennan kuitenkin, että en ole ehdottanut kenenkään nukkuvan veneessä vaan aitassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Vene", jossa yöpymistilat 10 ihmiselle... Heillä on varaa myös itse ruokkia koko 10 ihmisen oma ylimääräinen porukka.
Ellei kyse ole purjeveneestä ja mökkinne on ison vesistön äärellä niin 10 makuupaikan vene tuskin mahtuu teidän mökkilaituriin.
Olen varmaan vähän ikävä ihminen, kun en oikeasti haluaisi näyttää mökkiämme näille Maijan miehen lapsille (siis näille nuorille aikuisille) ja en osaa ottaa yhtään rennosti noin ison joukon kanssa. Harmittaa kun koko homma meni ihan kummalliseksi.
Ap
Suu auki ja rajanvetoa. Jos ystävyys ei kestä normikäytöstapojen edellyttämistä, se saa jäädä. Parempi sanoa suoraan kuin "sairastua". Jos rajoja ei vedä nyt, niitä tullaan ylittämään jatkossakin. Jotkut eivät vain osaa käyttäytyä, ellei suoraan sano. No jotkut eivät osaa silloinkaan.
Rehellisesti sanottuna en ole edes kysynyt millainen vene on kyseessä, kun niin jäädyin tästä ilmoituksesta. Harmittaa, kun en heti sanonut että meillä on matala ranta.
Ap
Sanot niille vieraille, että teillä on koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanot, että helpompi on toisin päin, koska teillä on vaan yksi auto: te ostatte siksi ja karkit, he voivat tuoda autollaan ha veneillään ruoat. Sanot vielä, että kiva tutustua uusiin ihmisiin. Ja sitten loppuu akku. Ja puhelin katoaa.... löytyy sen jälkeen vieraat ovat tulleet. Ja mies on laittanut lompakkonsa käsilaukkuusi Ja käsilaukkusi jäi vahingossa kotiin. Tämä siis siksi, jos tulevat ilman ruokia. Silloin jollain heillä on kuitenkin lompakot mukana...
Aivan älytöntä kehitellä valheiden verkko.
Kyllä minua ihmetyttää nämä trollin huutajat. Millaisessa maailmassa he asuvat ja elävät kun eivät koskaan törmää näihin tällaisiin hyötyjätyyppeihin. Minusta se ihmislaji vain jatkuvasti lisääntyy.
Ei mitään ruoan kanssa säätämistä vaan perut koko kutsun. Kaikista yksinkertaisinta ja saatte rauhallisen juhannuksen.
Minusta ap ei voi koko kutsua perua. Se on tökeröä. Mutta hän voi sanoa että mökkiin ei mahsu kerralla suuri porukka.
Opetelkaa herranjestas aikuiset ihmiset pitämään omista rajoistanne kiinni. Yksinkertaisesti sanot, että ei käy ja tällaisesta ei oltu sovittu.
Tuore ystävyys ja kehtaa tollasen pommin heittää. Jätä se. Heti.