Yle: "Otollisin ikä oppia uimaan 5-6-vuotiaana." Juu, mitenkäs 36-vuotiaana, kun viimeksi ollut "uimassa" 25 vuotta sitten...?
Eihän tämän ikäinen uskalla mennä edes uimahalliin harjoittelemaan, ja vielä likinäköinen olen. Miten ilman silmälaseja pärjää? 😅😅😅😅😅
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Sama homma mutta ikää 57v. Luulin että osaan uida mutta surkea olen ja syynä on se etten ole uinut.
Minulla sentään oli se onni, että välillä asuin asunnossa, jossa on kylpyamme, niin pystyin harjoittelemaan pään laittamista veden alle. Mutta inhottavaa on se, kun vesi menee korviin. Ei onnistuisi ilman uimalakkia minulta. Ihmettelen miten muut pystyy olemaan ilman.
M34
Uimataito pysyy kyllä. Jos oot joskus oppinut pysymään pinnalla, niin se taito ei katoa. Sama kuin pyörällä ajaminen. Enemmän pään sisäinen ongelma.
Mä uin kyllä hallissakin rillit päässä.
Vierailija kirjoitti:
Uimataito pysyy kyllä. Jos oot joskus oppinut pysymään pinnalla, niin se taito ei katoa. Sama kuin pyörällä ajaminen. Enemmän pään sisäinen ongelma.
Tuo 25 vuoden takainen "uintini" oli siis pelkkää vedessä oleskelua. Siksi lainausmerkit.
ap
Mulla on riittänyt se, että pysyn pinnalla. Oon jotenkin ajatellut, että se on uimataidon kannalta ja hukkumiselta pelastautumisen osalta oleellisinta. Siis jos jossakin putoan syvään veteen niin tuskin jaksan rantaan uida kuitenkaan, minusta aivan sama jaksaako uida meressä 5 m vai 100 m. Että pinnalla pysyminen tärkeintä ja pelastusrenkaasta tms. on sitten riippuvainen joka tapauksessa. Vaikea kuvitella päätyväni kovin syvälle missään uimarannassa. Lapsia en päästä uimaan syvälle, en usko että voisin ketään pelastaa kuitenkaan, painan vaan 50 kiloa ja hukkuisin pelastettavan mukana jos on 3 v vanhempi... tulipa sepiteltyä.
On uimalaseja joissa on vahvuudet, toinen vaihtoehto on piilolinssit. Eikö aikuisillekin nykyään järjestetä uimakouluja?
Ystäväni meni kehotuksestani uimahallin alkeisuintikurssille aikuisille ja sanoi, että kaikki muut osasivat siellä jo uida, vain hän ei, eikä häntä myöskään opetettu, vaan niitä jo uimista osaavia opastettiin uimatekniikoissa koko kurssi.
Sitten taas poikani, joka osasi jo uida pakotettiin ensin alkeiskurssille, missä läiskyteltiin vettä ja laitettiin naamaa veteen, ja näitä alkeiskursseja olisi pitänyt käydä kalliilla, kunnes olisi päässyt lopulta hänen tasoiselleen kurssille. Hän jätti sen alkeiskurssin kesken ja kiinnostus uimisharratukseen lopahti siihen.
Toivottavasti nykyään on aikuisillekin sellaisia kursseja, missä saa ihan alkeisopetusta.
Toisaalta nykyään sanotaan aina, että uimataito on hyvä henkivakuutus. Eivät entisaikojen kalastajat ja merimiehet edes osanneet yleensä uida. Helpomminhan sellainen hukkuu, joka ei pelkää vettä vaan menee sinne leikkimään. Uimataidoton ei mene veteen, eikä sitten taatusti hukukaan.
Olen opettanut lapsiani tässä useampana kesänä uimaan. Uimaan oppiminen vaatii ihan viikottaista harjoittelua. Kesällä uitiin joka päivä. Ensin totuteltiin vedessä olemista, koska ainakin meidän lapsia se pelotti ymmärrettävästi, koska uimataitoa ei ollut. Aluksi uitiin kellukkeiden kanssa muutama viikko. Kun rohkeutta alkoi tulla, jätettiin kellukkeet pois ja harjoiteltiin kellumista, uimista ja sukeltelua. Pian huomasivat osaavansa uida. Uskon, että 36 v. oppii samalla tavalla kuin 5 v eli paljon vain harjoittelua. Tsemppiä.
Serkkupoika kävi armeijassa uimakoulun. Veljensä, joka osasi uida, kävi intissä rippikoulun. Kannattaa hyödyntää palveluita silloin, kun niitä on saatavissa...
Uskon, että uimaseuroissa löytyisi yksityisopetusta uimataidottomalle. Hyvä paikka totutella veteen (ei siis opetella varsinaisesti uimaan) on kylpylät. Siellä vesi on aina lämmintä, ja sieltä löytyy mataliakin altaita, joissa voi turvallisesti käyskennellä.
Itse kävin noin viiden vanhana uimakoulun. En oppinut uimaan. Hitaasti räpiköiden pärjäsin läpi kouluiän, kaverit kun uivat kuin "vettä vaan". Vasta kun meille rakennettiin kotiin uima-allas, aloin oppia pysymään pinnalla. Sen jälkeen kun muutin omaan kotiin, jossa oli pihassa uima-allas, vihdoin opin kunnolla uimaan (tekniikat ihan hukassa, mutta pysyn pinnalla ja pääsen eteenpäin), kun päivittäin kesällä pääsin räpiköimään eikä ollut yleisöä.
Ainakin alkeelliset taidot oppii uudelleen. Uimalaseja saa perusvahvuuksilla niin, että näkee edes jotain. Itsellä kloorivesi muuraa silmät liki umpeen tunniksi, joten silmät on pakko suojata.
Jos et häpeä kellukkeita niin veteen vain kaikesta huolimatta! Ehkä onkin turvallisempaa varsinkin kännissä!
Aikuisella kuitenkin useimmiten motivaatio on kohdillaan, eli jos haluaa oppia uimaan, on valmis harjoittelemaan ja tekemään töitä sen eteen.
Sama homma mutta ikää 57v. Luulin että osaan uida mutta surkea olen ja syynä on se etten ole uinut.