IL: Näistä syistä bensan hurja hinnannousu on myös hyvä asia
Ihana vihersiirtymä!
Luonto ja maapallo kiittää Suomen kansan lujista ponnisteluista ja kukkaron levittämisestä ilmastotalkoiden sekä luonnon diversiteetin hyväksi.
Kommentit (9)
huono palkka myös tuossa mielessä hyvä asia. Ei ole rahaa liikkua tai matkustella. Rikkaat sen kuin porskuttaa.
ekoteko ja kansa nurisee. Laittakaa vaik 5€ litra niin rikkaat vaan ajelee.
Vierailija kirjoitti:
ekoteko ja kansa nurisee. Laittakaa vaik 5€ litra niin rikkaat vaan ajelee.
Vitosen litra onkin jo sellainen menoerä, että karenssikin tulee edullisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
ekoteko ja kansa nurisee. Laittakaa vaik 5€ litra niin rikkaat vaan ajelee.
Eikä kansa edes nurise, hyväksyy vaan, kun eihän tälle mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä pitää mielessä juhannusruuhkassa ja bensapumpulla, kun syöttää sitä neljättä viidenkympin seteliä automaattiin.
Eihän bensa kallista ole. Eikös joku blondi sanonut, että tankkaa aina 20 eurolla, silloin ei hinnannousu vaikuta.
Tämä vihersiirtymä valitettavasti eriarvoistaa entisestään kansaamme.
Varakkaat hankkivat kalliita sähköautoja vieläpä hankintatuen hyödyntämällä ja autoilevat entistä edullisemmin. Jotkin paikat tarjoavat tälle etuoikeutetulle ryhmälle myös ilmaista latausta (kuten Lidl).
Olisi kiva tietää, tukeeko valtio miten sähköntuotantoa tai erilaisia sähköntuotannon (esim vihreä energia) rakennushankkeita? Jos näin on, niin sekin on osaltaan suoraa tukea sähköautoilijoille.
Entä mikä vaikutus sähköautoilun yleistymisellä on ollut viime aikoina kohonneeseen sähkön hintaan?
Tuo akkumateriaalien louhiminen, louhimisesta ja käytetyistä akuista syntyvä ongelmajäte, sähköautojen tuotanto ja lisääntynyt sähkön tuotannon tarve (joka usein tuotetaan öljyllä/hiilellä), vie kaiken hyödyn, mitä tuo päästötön autoilu tuottaa.
Tämä ei ole vihersiirtymää vaan viherpesua.
Itse otin juuri lopputilin töistä johtuen liian kalliista polttoaineesta.
Nettopalkkani oli vain 1700 euroa ja päivittäinen työmatka yhteensä noin 100km.
Vanhahkon ja velattoman autoni kulutus oli pääosin moottoriteitä pitkin työmatkaa ajellessa 6,5l/100km.
21.5pv/kk * 100km/pv * 6.5l/100km * 2.5eur/l
Polttoaineeseen kului tänä keväänä jo noin 350 euroa/kk (ja 3 euron litrahinnalla menisi käsittämättömät 420eur/kk).
Kun laskin kaikki työmatka autoilun kulut yhteen, oli kuukausittainen rahanmeno noin 500eur/kk tänä keväänä. Jos autooni olisi tullut yhtään kalliimpaa korjattavaa, olisi tuo luku ollut vielä huomattavasti rumempi.
Maksoin siis noin 30% prosenttia nettotuloistani vain päästäkseni kulkemaan töihin ja takaisin kotiin, järjetöntä!
Laskin, että saan lähes saman työttömänä ollessani, kun sen myötä autoiluni lähes loppuu ja voin vaikka vaihtaa johonkin aivan halpaan pikku kirppuun.
Tämä on hyvä pitää mielessä juhannusruuhkassa ja bensapumpulla, kun syöttää sitä neljättä viidenkympin seteliä automaattiin.