Kysyin rypyttömältä mammaltani 96v vinkkejä ihonhoitoon
Mammani on kaunis nainen, vieläkin. Hänellä ei ole yhtään syviä ryppyjä, vain hentoisia juonteita kasvoissaan ja ohuet harakanvarpaat silmäkulmissa. Iho on tasainen, ei maksaläiskiä, mitkä ovat kovin iäkkäille tyypillisiä. Kysyin, miten hän on päässyt tilanteeseen, jossa ryppyjä ei ole päässyt oikein syntymään. Kuulemma on koko ikänsä tietoisesti vältellyt aurinkoa. Olosuhteiden luomasta pakosta on viettänyt suuren osan elämästään sisällä (ison maatalon emäntä), sillä lastenhoito, ruoanlaitto, siivous, pyykit, leipominen, kahvinkeitto työmiehille, ompelu jne perinteiset naisten työt ovat tapahtuneet sisällä. Silloin kun on täytynyt lähteä puutarhatöihin tai lasten kanssa rannalle, on käyttänyt suurta lierihattua, huivia ja laseja sekä hakenut varjopaikan. Aurinkoa ei ole varsinaisesti ottanut koskaan, ei ole siitä pitänyt ollenkaan. Jossain vaiheessa elämäänsä alkoi iltaisin sivellä BellaVita-voidetta kasvoilleen, päivisin ei käyttänyt mitään voiteita.
Lisättäköön, että mammani on aina ollut myös hyvin iloinen ihminen. Iloisin vanhus, kenet olen tavannut. Hän hymyilee aina ja suhtautuu aina kaikkiin asioihin positiivisesti. Ehkä se elämänasennekin auttaa säilymään nuorekkaan näköisenä :)
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihanalta ihmiseltä, mutta mitä iloa tai hyötyä hänelle on ollut rypyttömyydestään? Kannattiko todella sen takia vältellä aurinkoa koko elämä?
Vanhustentalossa sitten jono muodostuu ton mummun perään, kun papat pyrkii saatille. Sitähän varten sitä hipiää säästellään.
Naurahdin ääneen. :D
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ei aurinkoa tarvitse vältellä. Käyttää AINA 50 kerrointa kasvoilla.
Minä vältän! Ei kiinnosta ruskettuminen ja kuumuudessa oleminen.
Ryppyjä on täysin turha vältellä. Itse niitä ei näe, ja jos ne karkottavat toiset ihmiset niin on oikein hyvä jos sellaiset ihmiset katoavat lähipiiristä. He vain saisivat voimaan huonosti. Sinänsä rypyt siis oikeastaan suojelevat myrkyllisiltä ihmisiltä.
Minua joskus ahdisti ikääntymismuutokset. Lopetin tuijottelemasta peiliä. Problem solved. Toki pari kertaa päivässä katson että olen siisti ja muuten ok, mutta suljen silmäni rypyiltä. Pian huomasin, että rypyt eivät ole muuttaneet elämääni yhtään millään tavalla. Tuntuu hullulta että tuollaisen asian välttelyyn käytetään niin paljon efforttia elämässä.
Tuo liiallisen auringon välttely on hyvän ihon tärkeimpiä asioita, mutta lisäsin vielä tupakoimattomuuden, positiivisuuden, ihon hoidon ja geenit.
Tuttavani täti on 70-vuotias, eikä ryppyjä lainkaan. Saa helposti aurinkoihottumaa, joten aina välttellyt aurinkoa.
Kyllä elämä tasaa, sanotaan.
Paskapuhetta. "Hyväntahtoinen" provo.
Joillakin harvoilla on paksu ja rasvainen ihonlaatu kasvoissa ja he pysyvät pisimpään rypyttömänä.
Normaalisti kasvojen iho on ohutta ja kun siihen lisää kuivuuden niin pian kuin kuivan kesän orava.
Minulla oli yksi tuttu aiemmin, jolla oli mainitsemani paksu ja rasvainen iho. Oli jo silloin sileäihoinen ja ikää oli n 60v.
Vierailija kirjoitti:
Jos se ettei käytä muita voiteita kuin Bellavitaa, nuorentaa, miksi pariisittaret näyttävät paljon paremmilta kuin samanikäiset suomalaisnaiset, vaikka asuvat aurinkoisemmassa maassa?
Kun se Bellavita ei vielä pysty muuttamaan luuston rakenntta tai rasvan kertymistä kasvoilla oikeisiin paikkoihin...
Vierailija kirjoitti:
Tuo liiallisen auringon välttely on hyvän ihon tärkeimpiä asioita, mutta lisäsin vielä tupakoimattomuuden, positiivisuuden, ihon hoidon ja geenit.
Tuttavani täti on 70-vuotias, eikä ryppyjä lainkaan. Saa helposti aurinkoihottumaa, joten aina välttellyt aurinkoa.
Kyllä elämä tasaa, sanotaan.
Suosittelen katsomaan kaikkien ihoa pluslaseilla. Omaakin. Kun laittaa lukulasit ja tutkii suurentavan peilin kanssa naamaansa, niin yllätytte.
Luulin itse, että olen melko rypytön, mutta noilla keinoilla näin totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin harvoilla on paksu ja rasvainen ihonlaatu kasvoissa ja he pysyvät pisimpään rypyttömänä.
Normaalisti kasvojen iho on ohutta ja kun siihen lisää kuivuuden niin pian kuin kuivan kesän orava.
Minulla oli yksi tuttu aiemmin, jolla oli mainitsemani paksu ja rasvainen iho. Oli jo silloin sileäihoinen ja ikää oli n 60v.
Joo, Jaajo on sellainen paksu iho. Tosin silläkin nyt 40-kymppisenä on tapahtunut se tavallinen paksuihoisten riesa eli naaman valahdus. Näkee leukalinjasta kun koko kasvojen iho on valahtanut alaspäin - kollageeni ei jaksa enää pidätellä paikoillaan ja raskas iho tavallaan putoaa alaspäin yhtenä naamiona. Ohuihoiset rypistyy, mutta jos ylipainoa ei ole, sitten ei tule tuota valahtamista.
Rypyt kaunistavat ihmistä. Täysin rypytön näyttää siltä että elämä on vielä elämättä.
Kulttuurimme pitäisi oppia arvostamaan enemmän vanhuutta ja kaikkea siihen liittyvää. Sen sijaan pakenemme sitä hengen hädässä ja käytämme valtavat määrät aikaa pyrkimällä nuoruuteen. Ihannoimme nuoruuden symboloimaa kokemattomuutta ja tietämättömyyttä. Ei ihmekään että ihmiskunta on siinä jamassa missä olemme.
Minun on vaikea uskoa että 70 vuotta sitten maatalon töissä hääränneillä olisi ollut aurinkolaseja käytössään.
Mun äiti on aina asunut auringon alla kesäisin. Silti iho on rypytön. On 70 v nyt. Hän ei tosin ole koskaan meikannut ihoa.
Sukulaiseni mummo ja vaari asuvat etelämpänä ja elivät päälle ysikymppisiksi molemmat. Toinen melkein satavuotiaaksi. Lähes rypyttömiä molemmat. Siellä on tapana vältellä aurinkoa muutenkin ja oletettavasti näin myös he ovat toimineet aikanaan. Lisäksi olivat kasvissyöjiä koko elämänsä.
En usko, että on hirveästi väliä onko d-vitskua syöty jos ikää jo on 96v. Pitkän elämän on saanut jo elää.
Itse olen nuoruudessa aurinkoa ottanut, mutta nykyään aina aurinkorasvaa vahvuudella 50 naamaan.
Enpä ole koskaan nähnyt rypytöntä 90-vuotiasta, en edes rypytöntä 50-vuotiasta, vaikka tällä palstalla niitäkin on 13 tusinassa. Kertokaa nyt edes joku yli 50v julkkis, joka on rypytön. (eikä itseään pinkeäksi leikellyt)
Vanhustentalossa sitten jono muodostuu ton mummun perään, kun papat pyrkii saatille. Sitähän varten sitä hipiää säästellään.