Uskotko, että jonakin päivänä ihmisille selviää miksi näemme unia, tunnemme vetoa tiettyihin henkilöihin tai koemme jotakin "yliluonnollista"?
Tottakai jo nyt tiedämme paljon esim. aivojen toiminnasta ja feromoneista, yleensä myös kaikelle "yliluonnolliselle" löytyy jokin selitys, mutta tarkoitan sitä jotakin spesiaalimpaa yhteyttä meidän ihmisten välillä.
Itse olen esimerkiksi tavannut elämäni aikana kolme miestä, joista tiesin välittömästi että he jollain tavalla ovat merkittävä osa elämääni. Tiesin, että jollain tavalla he tulevat olemaan isossa roolissa, mutta ei heti sillä hetkellä.
Olen myös hyvä bongaamaan juuri raskaaksi tulleet, olen huomannut helposti jos jonkun "väri" muuttuu (ihminen on ollut masentunut tai onneton, mutta salaillut sitä) ja lukuisia kertoja olen miettinyt jotakin henkilöä joka sitten yhtäkkiä tulee kadulla vastaan. Tai nähnyt unta henkilöstä, joka soittaa seuraavana päivänä.
Uskon myös, että ihmisten silmillä on jokin erityinen merkitys (koska monesti ihastuneet ihmiset joko välttelevät katsetta tai alkavat lopulta tuijottaa toisiaan silmiin sen rohkeat 5-10 sekuntia) tässä yhteyden muodostamisessa.
Itse en tiedä toivonko näiden juttujen edes ikinä selviävän, koska jollain tavalla kaikki tämä tekee elämästä hiukan hauskaa ja jännempää. :)
Elämä on lopulta aika mystinen juttu!
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, minä en juurikaan näe unia, tunne-elämää on hyvin vähän jos ei traumareaktioita lasketa ja hormonitoimintaa ja en tunne vetoa kehenkään enkä koe mitään yliluonnollista. Että se vastaus nyt näyttäisi olevan ihan ne omat aivot ja miten ne kullakin toimii.
Voisiko sille tehdä jotain? Kuullostaa niin surulliselta, vaikket surua siis tunnekkaan.
Varmaan valta osa tai suurin osa ihmisistä ovat tuollaisia.
Mielialalääkkeet tekevät ihmisestä zombeja. Mieluummin herkkä ja tunteva.
"Herkkä ja tunteva" = tuulella käyvä hörhö, joka uskoo kaikkeen huuhaa-homeopatia-liskoihmis-atlantis-enkeliterapia-kaukoparannuspuppuun, jota hänelle syötetään? Osa ihmisistä onneksi käyttää ensisijaisesti järkeään ilman mitään mielialalääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepetoksen voima on suuri.
Juuri näin. Ihminen uskoo mitä haluaa uskoa.
Unet aiheutuvat aivojen toiminnasta nukkuessa. Aivot järjestelevät päivän aikana kertynyttä informaatiota ja "puhdistavat" itseään. Jos tätä ei tapahtuisi, aivot rappeutuisivat ja toimintakyky kärsisi.
"Veto" ihmisiin johtuu siitä, että ihmisellä on jotain tarpeita, joita hän kokee kohteen voivan tyydyttää. Osaltaan "veto" voi aiheutua myös feromoneista.
"Yliluonnollista" ei ole olemassa, kaikelle on luonnollinen selitys. Ihminen voi selittää itselleen, että näki ufon tai aaveen vierailemassa luonaan, vaikka oikeasti näki unta, harhoja tai vaikkapa tuulessa heiluvan ikkunaverhon.
On suppeaa typistää yliluonnollinen kokemus pelkästään aaveen tai ufon näkemiseksi. Itse en ole nähnyt kumpiakaan, jos näkisin, epäilisin toki hallusinaatioksi omalla kohdalla, koska olisi niin uutta ja pelottavaa. Yliluonnollinen käsittää niin paljon muutakin kokemusta, jolle ei peruspirkoilla ja -perteillä ole heti järkiselitystä, eikä myöhemminkään. Olen iloinen että minulla on tällaista herkkyyttä, elämä olisi ilman kaikkea paljoa vailla. Nautin myös suuresti musiikista josta pidän, se avaa maailmoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, minä en juurikaan näe unia, tunne-elämää on hyvin vähän jos ei traumareaktioita lasketa ja hormonitoimintaa ja en tunne vetoa kehenkään enkä koe mitään yliluonnollista. Että se vastaus nyt näyttäisi olevan ihan ne omat aivot ja miten ne kullakin toimii.
Voisiko sille tehdä jotain? Kuullostaa niin surulliselta, vaikket surua siis tunnekkaan.
"Herkkä ja tunteva" = tuulella käyvä hörhö, joka uskoo kaikkeen huuhaa-homeopatia-liskoihmis-atlantis-enkeliterapia-kaukoparannuspuppuun, jota hänelle syötetään? Osa ihmisistä onneksi käyttää ensisijaisesti järkeään ilman mitään mielialalääkkeitä.
Näillä ei ole mitään tekemistä nyt varsinaisen aiheen kanssa. Olet oikeassa että on väärin rahastaa näillä asioilla. Homeopatiaa kyllä arvostan tieteellisestikin. Monet perinteisen lääketieteen ammattilaisetkin kouluttautuu alalle.
Kun aivot tekee kaikenlaisia ihmejippoja ja luonnostakaan ei tiedetä vielä läheskään kaikkea- niin miksi se selittämätön pitää selittää juuri mahdollisimman fantasia-tyylisesti? Tylsä elämä, ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä halua loukata ketään. Anteeksi, olin tökerö! Tarkoitin että mielialalääke on monelle välttämätön ja keino selviytyä ja parantua. Kuitenkin kaikille se ei sovi jos haluaa tuntea syvästi eri tunteet.
Vierailija kirjoitti:
Olen intuitiivinen ja erityisherkkä. Koen kaikenlaista joka päivä. Ei näissä kuitenkaan mitään yliluonnollista ole.
Mäkin.
Jotenkin alitajuisesti kai lukee ja tulkitsee toisen eleitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun aivot tekee kaikenlaisia ihmejippoja ja luonnostakaan ei tiedetä vielä läheskään kaikkea- niin miksi se selittämätön pitää selittää juuri mahdollisimman fantasia-tyylisesti? Tylsä elämä, ehkä?
Kaikkea ei voi selittää aivojen tekemien jippojen syyksi. Aivot on ihmisen päässä, muu yliluonnollinen tapahtuu ulkopuolella.
Kaikkea sitä lukeekin. Ei unien näkemisessä tai henkilökemiassa ole mitään yliluonnollista. On hullua rinnastaa ne jonkun herkkähermon kummitusjuttuihin.
Ihastuneet siis joko katsovat toisiaan silmiin tai sitten eivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea ei voi selittää aivojen tekemien jippojen syyksi. Aivot on ihmisen päässä, muu yliluonnollinen tapahtuu ulkopuolella.
Lue kysymys uudestaan?
Ainaki nää ghost hunter- tyyliset ohjelmat (myös se kotimainen) on hirveää feikkikakkaa. Itse tehdään hälyä ja siitä muka kuullaan mitä tahdotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue kysymys uudestaan?
Olet tavannut selvästi ainoastaan kertomasi kaltaisia ihmisiä. En kuulu heihin, siksi en samaistu.
Mielelläni ottaisin vastaan tiedon, että maailma ja elämä sisältää paljon ihmeellisyyksiä tiedon tuolta puolen, ja olen mielenkiinnolla lukenut kaikenlaisia paranormaalin alueen kirjojakin. Tiedän myös että nykyihmisille on monikin ilmiö vielä tuntematon, pikku esimerkkinä vaikkapa maailmankaikkeuden lainalaisuudet. Mutta siltikään en osaa ottaa uskonnollistyylistä mentaliteettia omakseni - eli sellaista että jos näen jonkin outouden- vaikkapa valopallon taivaalla- niin "tiedän" mikä se on, koska tahdon että se sisältyy minulle mieluisaan viitekehykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue kysymys uudestaan?
Olet tavannut selvästi ainoastaan kertomasi kaltaisia ihmisiä. En kuulu heihin, siksi en samaistu.
Ei kun olen lukenut kertomani kaltaisia selityksiä. Ihmisiä olen tavannut kaikenlaisia enkä oikeastaan ymmärrä mitä tarkoitat kommentillasi. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ainaki nää ghost hunter- tyyliset ohjelmat (myös se kotimainen) on hirveää feikkikakkaa. Itse tehdään hälyä ja siitä muka kuullaan mitä tahdotaan.
Totta, kotimaisessa versiossa käytiin ruotsalaisessa kartanossa, jossa asuneet ruotsinkielisiä, haamu vastasi kuitenkin suomeksi kysymyksiin:D Nämä ei ole rinnastettavissa muuhun kuin rahastamiseen.
Ap tässä moi taas!
Aloituksella hain juuri sitä, että onkohan jonain päivänä mahdollista selittää tai todistaa joitakin yliluonnollisia asioita (en nyt puhu kummituksista tms.), kuten vaikkapa että joku ihminen tuntuu välittömästi läheisemmältä kuin toinen tai että kun astut vaikkapa huoneeseen niin voit aistia ilmapiirin.
Siis nämä ovat vain omia "hömppäjuttujani", mutta uskon että ihmisten silmissä on jotain mystistä ja erikoista (siis jotain sellaista mitä tiede ei vielä osaa selittää).
Turha nyt tulla siis kenenkään pätemään tiedoillaan, kun kyse oli juuri siitä että on asioita joita ihmiset TUNTEVAT ja uskovat, mutta niille ei ole selitystä.
Ja ehkä sitä selitystä ei koskaan tulekaan.
Itse en usko enkeleihin tai taivaaseen, mutta uskon että jotain erikoista tässä ihmisten "sielussa" on. Vaikka monella tavalla näen maailman hyvin simppelinä (täällä synnytään ja kuollaan, ihmiset elävät aistien varassa ja tarkoitus on lähinnä lisääntyä ja pysyä hengissä) niin jotain on varmasti vielä tutkimatta ja todistamatta.
Ihmisethän ovat antaneet kaikelle nimen (aistit, hormoonit, mielenterveysongelmat...), nämähän ovat ihan ihmisten itse tutkimia ja keksimiä juttuja. En ole todellakaan mikään nero itse, ihan tavallinen opiskellut työssäkäyvä aikuinen nainen. Ihan normaaliälyinen.
Mitä jos ihmisellä onkin vielä jokin erityinen aisti, jota ei voida vielä (jos koskaan) todistaa, olishan se hauskaa? :)
Outoa että heti pitää alkaa haukkua ja arvostella jos joku miettii tällaisia asioita...
En minäkään arvostele esim. uskovaisia, heillä on varmasti jokin syy uskoonsa.
Ovathan nuo asiat jo aika pitkälti selvillä. Sinulle ei vain kelpaa se tieteellinen tieto, kun se ei ole sellaista kuin haluaisit.
Vierailija kirjoitti:
Ovathan nuo asiat jo aika pitkälti selvillä. Sinulle ei vain kelpaa se tieteellinen tieto, kun se ei ole sellaista kuin haluaisit.
Ai jos esimerkiksi äiti aistii ja aviistaa, että lapselle on sattunut jotain pahaa niin miten tiede selittää sen?
Laitatko linkin tutkimukseen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noi kaikki olla jo todistettu mt-ongelmaisten mielikuvitelmiksi tai huijausiksi tieteen ja tutkimuksen avulla.
Katso jotain james randin videoita youtubesta. Ihan näin aluksi.
Sinä uskot siis James Randia. Huokaus. Menes katsomaan niitä youtube juttujas ja pysy hiljaa aiheesta mistä et mitään tiedä.
Mutta kun tuo nyt ei vaan ole uskon asia. Mitään yliluonnollista ei koskaan olla todistettu olevan joten sitä ei ole. Vaikka tiede ei pystyisi selittämään jotain ilmiötä niin sen olemassaolon todistaminen olisi helppo juttu. Varsinkin joku ihmisiin liittyvä. Ihmisiä kun nyt on olemassa monta miljardia.
Paitsi että aikanaan sähköisiä ilmiöitä pidettiin yliluonnollisina. Myös mielenterveyden ongelmia pidettiin yliluonnollisina, noituutena. Ja varmasti jos joku keskiaikainen näkisi älyluurin tai kuulisi edes puhetta radiosta, se olisi hänelle täysin käsittämätöntä ja yliluonnollista. Radioaallot, signaalit jne kuulostaa aika höpöhöpöltä tietämättömille. Meinaatko että olemme kehityksessä jo niin huipulla, että ei ole olemassa mitään asioita joista meillä ei ole vielä mitään käryä? Niin ne luuli keskiajallakin, luomakunnan kruunut.