Mitä pronominejä käytät?
Pride-kuukaudan kunniaksi. 🌈😊
Aloitan, mun pronominit on: they/them. 😊
Kommentit (37)
Ukko39 kirjoitti:
Minä, sinä, hän, me, te, tämä, tuo, se ja nämä, nuo ne, se on rock, rock, pronominirock, rock, rock, rock, rock, pronominirock, pronominirockia soitetaan, ou jeah.
Toi "ou" pronomini, mihin sillä oikeastaan viitataan?
Mulla on dg tästä: dissosiaatiohäiriö 🤷🏻
Persoonapronominit
minä, sinä, hän, me, te, he
Demonstratiivipronominit eli osoituspronominit
tämä, tuo, se, nämä, nuo, ne
Interrogatiivipronominit
kuka, (ken), mikä, kumpi (ja kumpainen)
Relatiivipronominit
joka, mikä
Indefiniittipronominit eli kvanttoripronominit, muun muassa seuraavat
joka, jokainen, joku, jompikumpi, jokin, kukin, mikin, kumpikin, kumpainenkin, kukaan, kenkään, mikään, kumpikaan, kumpainenkaan, eräs, muuan, itse, kaikki, molemmat, moni, muu, muutama, toinen, sama, samainen, ainoa, usea, harva
Refleksiivipronomini
itse (hän paransi itsensä)
Resiprookkipronomini
toinen (toinen toistaan)
Riippuu mitä kieltä puhutaan. Oletan että kyseisen kielen osaaja osaa myös pronominit taivutuksineen ilman että kysyy minulta...
Vierailija kirjoitti:
Miksi asiasta, joka ei ole ongelma (hän, se tai nimesi ovat sukupuolineutraaleja) tehdään ongelma?
Etkö puhu koskaan englantia? :/
On se varmaan teineistä hienoa kuvitella olevansa jotain maailman kansalaisia, vaikka eivät ole suurkaupunkia nähneetkään muuta kuin elokuvissa. Mutta aikuisten oikeasti, älkää nyt ainakaan kesätöissä ruvetko lässyttämään kellekään mistään prononomeista. Ei ketään kiinnosta.
Mikähän on se seuraava idioottimuoti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asiasta, joka ei ole ongelma (hän, se tai nimesi ovat sukupuolineutraaleja) tehdään ongelma?
Etkö puhu koskaan englantia? :/
Miksi suomalaisten pitää ilmoittaa englanninkieliset pronominit? Pronominithan ilmoitetaan, jos halutaan muiden käyttävän niitä. Kukaanhan ei puhu itsestään kolmannessa persoonassa, kai.
Minä, sinä, hän, me, te, he, tämä, tuo, se, nämä, nuo, ne.
Huolettomasti puhuessa mä, sä, se, me, te, noi, tää, toi, se, nää, noi, ne.
Siis arvaa mitä she sanoi! Her ajokortti on hukassa!
Suomessa kun ei ole sukupuolisidonnaisia persoonapronomineja niin aika turvallisesti voi puhua loukkaamatta ketään.
Minä, sinä, hän, me, te, tämä, tuo, se ja nämä, nuo ne, se on rock, rock, pronominirock, rock, rock, rock, rock, pronominirock, pronominirockia soitetaan, ou jeah.