Muistakaa juhlien järjestämisesssä vastavuoroisuuus!
Jos sinut kutsutaan juhliin, mökille, tms. niin olisi hienoa, jos sinäkin vastavuoroisesti joskus kutsuisit. Ja jos tähän ei ole mahdollisuutta, tarjoudu joskus auttamaan valmisteluissa tai tarjottavissa. Älä ole aina vain saamapuolella.
Kommentit (50)
Erikoinen logiikka. Ymmärrän, että joissain tilanteissa vastavuoroisuus voi olla toivottavaa (esimerkiksi kaveripiirin toistuvissa tapaamisissa).
Mutta juhlat ovat tilaisuus, jonka kutsuja itse haluaa syystä tai toisesta pitää ja hän valitsee ne henkilöt, joiden toivoisi tulevan paikalle. Kutsutun osuudeksi jää päättää ja ilmoittaa pääseekö paikalle vai ei, sekä, mikäli menee juhliin, varustautua tilanteen edellyttämällä tavalla. Mitään velvollisuutta järjestää omia juhlia korvaukseksi ei ole.
Moni ei edes pidä juhlista ja tulee paikalle vain velvollisuudesta ja/tai kohteliaisuudesta.
Joskus nuorempana pidin tapana kutsua tyttökaverit yhteiseen iltaan luokseni kerran kesässä. Aloin huomata että kukaan muu porukasta ei koskaan järjestänyt vastaavaa. Tai ehdottanut muuta yhteistä menoa. Päätin lopettaa omat kutsuni ja katsoa mihin se johtaa. No, porukka hajosi ja vain yhden kanssa olen enää satunnaisesti tekemisissä. Että juu...
Miten tämä siis toimisi käytännössä? Minut ja puolisoni kutsuttaisiin esimerkiksi rippijuhliin tai kastejuhlaan. Mitä meidän pitäisi lapsettomana pariskuntana järjestää korvaukseksi (kastejuhla olisi aika naurettavaa ilman sitä vauvaa jne.)? Entä kun meidät kutsuttaisiin kaukaisempien sukulaisten tai tuttavien häihin, pitäisikö meidän kutsua vastaavasti heidät omiin häihimme vaikka halusimme pienet häät, joihin tulisi vain meille kaikkein läheisimmät?
Vai voiko nämä korvata juhlalla 'ei mistään syystä' kerrostaloasunnossa? Entä miksi kukaan järjestäisi tällaista juhlaa, jolle ei ole mitään syytä? Varsinkaan jos ei juhlista edes pidä? Lisäksi täytyisi tällä logiikalla olla tarkkana ja kutsua vain ne henkilöt, joiden juhlissa on ollut, eilä heitä jotka itse haluaisi kutsua, jotta ei tulisi vastavuoroisuusvaatimusta toiseen suuntaan ja joutuisi itse johonkin kissanristiäisiin vielä kaupan päälle.
Kiitos ei. Järjestäköön he, jotka oikeasti juhlat haluavat ja kutsukoon keitä haluavat ilman mitään vastavuoroisuusvaatimuksia. Jos tämä ei käy, mitään juhlia ei ole kenenkään pakko pitää.
Aika moni tosiaan menee kutsuttuna juhliin tai vaikka sinne mökille vain kohteliaisuudesta tai velvollisuudesta. Ei se tunnu saamapuolelta silloin.
Ei ole juhlia tiedossa ainakaan ennen joulukuuta 2024. Silloin mies täyttää pyöreitä, en tiedä haluaako pitää juhlat. Viimeksi pyöreitä täyttäessään ei halunnut. Itse täytän vuoden kuluttua enkä todellakaan aio järjestää juhlia.
Jos menen kylään jonkun mökille, menen vain kahville ja vien jotain mennessäni, se on itsestäänselvää. Omat ystäväni ja sukulaiseni asuvat sen verran kaukana, että käyvät meillä harvoin, mutta tietävät olevansa tervetulleita ja aika ajoin toistan kutsun. Puoliso hoitaa kutsut omille sukulaisilleen ja ystävilleen. Joitakin heistä tapaan minäkin, toisia en.
Vierailija kirjoitti:
Saan kutsun, kieltäydyn, koska en halua mitään vastavierailuvaatimusta.
Sama, en halua enää järjestää yksiäkään juhlia. Niissä on iso työ ja olen joutunut lähes kaiken tekemään yksin. Minulla ei myöskään ole varaa maksaa tilavuokraa ja pitopalvelua millekään porukalle. Mietin hyvin tarkkaan, mihin juhliin voin osallistua ilman seuraamuksia.
Perheessä toinen työtön ja toinen pienipalkkaisessa työssä ja 2 lasta niin ei järjestetä mitään juhlia, paitsi lasten syntymäpäivät.
Sen verran usein olen vieraita kutsunut mökille ja kotiin, ettei minulle myöskään ole vaikeaa jakaa vieraiden kanssa kuluja ja tehtäviä tilaisuudsta riippuen. Jos ei muuta, niin palkkaan jonkun auttamaan esim. synttäreillä (ja jolloin vieraat pysyvät vain vieraina "salongin puolella").
On aivan turha uhriutua ja odottaa, että ihmiset älyäisivät. Kun niin harva älyää ja sitäkin harvemmilla on kykyä suhtautua huomaavaisesti muihin.
Kaiken voi sopia jo kutsua esittäessään " miten olisi juhannus meidän mökillä, jossa yhdessä valmisteltaisiin ruuat ja lämmitettäisiin sauna" Ei tuo sen vaikeampaa voi olla? Jos joku ei siihen suostu on se selkeää.
Koska en ole erityisen innokas saamaan kutsuja muiden koteihin/mökeille en edes mieti, että jonkun pitäisi kutsua minut. Minulle riittää ihan vaan talkoilla touhuta ruokia vieraitteni kanssa
Minä en nykyään käy enää kuin pakolliset sukulaiskutsut. Vihdoin uskallan kieltäytyä mökkikutsuista ja muista turhista kutsuista, vaikka kutsuja loukkaantuu.
Näistä ei ole kuin riesaa. Kun menimme maistraatissa kahdestaan naimisiin ilman juhlia, saimme tästäkin kuulla. Olemme olleet muiden häissä ja nyt perimme kaikki, kun emme pitäneetkään häitä.
Kun tulee kutsu mökille, odotetaan, että viedään kassitolkulka ruokaa ja tyhjennetään huussi ja pestään sauna ja ollaan kiitollisia, kun saadaan paistaa makkaraa ja yksi olut pullo.
Mieluummin vietämme kesän kahdestaan omalla mökillä
Sitten ihmiset valittavat, kun kukaan ei tule heidän juhliinsa. No ei tietenkään tule, kun ei jaksa kuunnella marinaa liian pienestä rahalahkasta, tuliaisiata, vastavuoroisuudesta ja kaikesta mahdollisesta.
Kiitos ei juhlia enää. Kahdestaan kotona tai mökillä on kivempaa
Saan kutsun, kieltäydyn, koska en halua mitään vastavierailuvaatimusta.