Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko moottorisahalla helppo kaataa puu pihasta?

Vierailija
20.06.2022 |

Ajattelin vuokrata moottorisahan ja kaataa pari pihaa puuta. Noin 15 metristä.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On helppo, sahaa vaan poikki.

No teit juuri emämoka.

-katsot onko puu kallellaan mihin suuntaan

-jos suora niin kaatokolo ja oikeaan suuntaan

-kaatokolo kolmasosa tai vähemmän läpimitasta.

-katkaisu kaatokolon YLÄPUOLELLE, mutta jätä vajaaksi eli älä sahaa kaatokoloon tasolle saakka

-15 metriseen puuhun on jo nojattava tai vänkäri katkaisukoloon

-kun lähtee kaatumaan niin peräänny koska puu hyppää jos olet kolot väärin

-varo kun puu on kaatunut niin runko aina jännityksellä

nimim 5 vuotta metsurina

Vierailija
22/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

o n helppoa... keväällä kaadettiin 5 isoa kuusta...kiila pala pois, takaa sahataan jättäen sellainen side osa joka viimeisenä katkaistaan. Kiilan pois sahaus tarkkaa, ratkaisee sen, mihin se kaatuu. Narun voi laittaa ohjaamaan josta taljalla antaa suuntaa kun lähtee kaatumaan. Talon läheltä ja sähköjohtojen välistä kaadettiin, ei mennyt tuijat eika vaahtera mitenkään rikki vaikka ihan lähellä oli se kaato rata, johon ne suuniteltiinkin kaadettavaksi

Paikallinen jäteyhtiö haki oksat, itse pidimme tietysti rungot takka puiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aikaisemmin käyttänyt moottorisahaa? Tiedätkö kuinka puu saadaan kaatumaan oikeaan suuntaan? Tiedätkö puunkaadon vaiheet? Tunnetko sahan käytön ja puunkaadon turvallisuusnäkökohdat?

Vierailija
24/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakavasti puhuen, kyllähän se eka kerta kaikilla on eka. Itse opettelin puunkaadon nelikymppisenä kun muutin maalle. Ostin sahan, luin käyttöohjeen ja katsoin youtubesta videoita. Olen onnistuneesti kaatanut useita melko isoja koivuja.

Mun onnistumisen salaisuus on tietenkin se että olen nainen ja mulla on järkeä enemmän kuin uhoa. Eli opettelin nöyrästi ja tajusin etten ole mikään mestari ja aloitin helposta. 

Eli on se melko helppoa, jos olet nainen. Keskittyä pitää.

Joo ja yksi nainen kehui nauraen kun oli sahannut metsurihousuihinsa ja housujen kuidut tukkivat sahan ketjut eki vetopyörän ympärillä kuidut. Kesti parituntia saada saha kuntoon.

Vierailija
25/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko aikaisemmin käyttänyt moottorisahaa? Tiedätkö kuinka puu saadaan kaatumaan oikeaan suuntaan? Tiedätkö puunkaadon vaiheet? Tunnetko sahan käytön ja puunkaadon turvallisuusnäkökohdat?

Ennoo kyllä ikinä. Ajattelin, että noin pieniä puita pystyisi kyllä ensikertalainenkin. Ap

Vierailija
26/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa edes luetella mikä kaikki voi mennä pieleen.

Mutta aloitetaan siitä, että henki voi lähteä sulta tai joltain toiselta. Tai terveys. Omaisuusvahinkoja on mahdollista saada aikaan ainakin itselle, mutta mahdollisesti myös muille, jos naapureita tai ilmajohtoja.

Vaikka oppisi peruskaatamisen kohtalaisesti, niin ahtaat pihapuut on pahimpia. Mieheni on konkari, ja tarvitsee silti joskus apua hankalimpiin tapauksiin.

En suosittele.

Vierailija
27/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohdat on nyt sitä luokkaa, että unohda koko juttu ja palkkaa ammattilainen.

Ammattimies veloittaa monta sataa. Pelkän sahan vuokraus olisi paljon halvempaa. Ap

Eikö olisi joku naapuri tai tuttu, joka on ennenkin kaatanut puita? Ei siihen kaatofirmaa kannata tilata, ellei ole ihan läheltä

Vierailija
28/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katko ensin oksat ja sit pikkuhiljaa runko palasina. Ei tartte sahata maassakaan sit enää niin paljo, jos nimittäin otat polttopuiksi.

Vierailija
29/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole ikinä kaatanut puuta, ota vähintäänkin joku osaava henkilö siihen neuvomaan. Kukaan täysijärkinen ei tee tuota hommaa yksin ensimmäisellä kerralla.

Toki voit katsoa netistä videoita, ja oppia niistä paljon. Mutta silti, yksin älä rupia.

Ja kunnolliset turvavarusteet, kuten turvakengät ja -housut. Se tekkee aika kippeätä, jos se terä sattuu lipsahtammaan ommaan jalakaan.

Vierailija
30/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se unohtui niin katso onko terve puu. Laho on arvaamaton. Puun terveyden näkee sahauspurun väristä.

Vierailija
31/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohdat on nyt sitä luokkaa, että unohda koko juttu ja palkkaa ammattilainen.

Ammattimies veloittaa monta sataa. Pelkän sahan vuokraus olisi paljon halvempaa. Ap

Eikö olisi joku naapuri tai tuttu, joka on ennenkin kaatanut puita? Ei siihen kaatofirmaa kannata tilata, ellei ole ihan läheltä

Kysyin yhtä tuttua, mutta se ei halua tulla kaataan, kun ei ole vakuutuksia. AP

Vierailija
32/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhansia suomalaisia loukkaantuu vuosittain moottorisaha- ja puunkaatohavereissa. Mutta kuolemantapaukset on kuulemma harvinaisia. Eli siitä vaan, jos ei riskit pelota.

Vierailija
33/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katko ensin oksat ja sit pikkuhiljaa runko palasina. Ei tartte sahata maassakaan sit enää niin paljo, jos nimittäin otat polttopuiksi.

Todella vaarallista pilputa isoa puuta alhaata alkaen lyhyemäksi. Se runko liki aina sylkee vahdilla taakse.

Tässä ei nyt ole tietoa rungon läpimitasta, 15 metriä voi olla ohuempi kuin maitopurkki tai paksu kuin tynnyri.

Vierailija
34/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohan se on jos tietää miten saa sen kaatumaan siihen suntaan kun haluaa ilman että muita, itseänsä tai omaisuutta vahingoittaa. Myös itse moottorisahan kanssa pitää olla todella varovainen, voi tehdä todella pahaa jälkeä,,

Vierailija
35/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran on tullut mökillä kaadettua puita, joista ei ole ollut haittaa, jos olisivat lähteneet kaatumaan väärään suuntaan. Saa olla todella varovainen ja tarkka. En lähtisi omalla kokemuksella kaatamaan, jos kaadettava puu olisi talon lähellä.

Vierailija
36/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitsetko sahan, että et telo sillä itseäsi?

Onko sinulla metsurin suojavaatteet, - varusteet ja -kengät?

Otatko työtapaturmavakuutuksen?

Mitä nämä maksavat?

Entä jos puu kaatuu talon tai auton tai jonkun ihmisen päälle?

Vierailija
37/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kehujen paikkahan se onkin kun oli varusteet kunnossa eikä mitään sattunut!

Setämiehelle jolla lippis, uikkarit ja crocsit olisi sattunut vähän pahemmin.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakavasti puhuen, kyllähän se eka kerta kaikilla on eka. Itse opettelin puunkaadon nelikymppisenä kun muutin maalle. Ostin sahan, luin käyttöohjeen ja katsoin youtubesta videoita. Olen onnistuneesti kaatanut useita melko isoja koivuja.

Mun onnistumisen salaisuus on tietenkin se että olen nainen ja mulla on järkeä enemmän kuin uhoa. Eli opettelin nöyrästi ja tajusin etten ole mikään mestari ja aloitin helposta. 

Eli on se melko helppoa, jos olet nainen. Keskittyä pitää.

Joo ja yksi nainen kehui nauraen kun oli sahannut metsurihousuihinsa ja housujen kuidut tukkivat sahan ketjut eki vetopyörän ympärillä kuidut. Kesti parituntia saada saha kuntoon.

Vierailija
38/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jättää ne oksat kiinni niin kuivuu nopeammin, ne imee rungosta vettä.

Vierailija
39/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin yhtä tuttua, mutta se ei halua tulla kaataan, kun ei ole vakuutuksia. AP

Eiköhän tuon jo pitäisi vastata siihen että kannattaako sinun ryhtyä samaan hommaan yksin ensikertalaisena ilman vakuutuksia.

Vierailija
40/69 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirhasin viikon ympäriinsä oksasahalla. Kyllä se lopulta kaatui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän