Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osakesäästötili täydellinen huijaus

Juupas Jaapas
20.06.2022 |

Osakesäästötili on Sipilän keksintö. Se on mitä ilmeisimmin kehitetty pumppaamaan kansalaisen osinkotulot suoraan verottajalle.

Esimerkki: Sinulla 1000€ osinkoja osakesäästötilillä ja osakkeen arvo on noussut 10000€. Nostat osingot, mikä on veroprosentti? Verotettava arvo lasketaan osinkojen arvo plus arvonnousu eli 11000€, josta 30% on 3300€. Nostaessasi 1000€ osingot olet velkaa valtiolle 2300€ eli veroprosentti on 330%.

Ei tälläinen onnistu kuin Suomessa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet ymmärtänyt ihan väärin osakesäästötilin idean. Jos sä haluat nostaa osinkoja sijoitustililtä niin aot sopii siihen paremmin. OST on tarkoitettu pitkäaikaissäästämiseen ja korkoa korolle-efektin maksimoimiseen eli jos osake nousee, osan potista voi myydä ja sijoittaa tilin sisällä uuteen kohteeseen kuten osingotkin. OST:n arvoa kannattaa kasvattaa eläkeikään asti eikä nostella sieltä rahaa sitä ennen.

Ei kannata sijoittaa varoja joita tarvii alle viiden vuoden kuluttua.

Itse en ole avannut osakesäästötiliä just sen takia että se on turhan rajoitettu mun tarpeisiin. Itse kyllä sijoitan osingot takaisin lisäpääoman kanssa.

Vierailija
2/29 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea mikä mikä, mutta tuo osinkojen kuppaus on törkeääkin törkeämpää. Verot maksetaan sitten kun on myyty jotakin, mutta tuossa maksetaan jostakin ihmeen osakkeen arvonnoususta, joka muuttuu minuutti minuutilta. Eli sinun mielestä on ok? Minun mielestä aivan käsittämätön Sipilä-himmeli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannattais avata tiliä tutustumatta asiaan ensin.

Vierailija
4/29 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää on tutustua kunnolla ehtoihin ennen avaamista. Toinen ja oikeastaan vielä törkeämpi tapaus on muutamia vuosia sitten markkinoidut eläkevakuutukset. Laitat sinne rahaa ja katsot että mukava kun se kasvaa kohisten. No sitten kun saat sen eläkkeen, niin veroprosentti lasketaan koko summasta, ei siis pelkästään voitosta vaan myös siitä summasta, minkä olet sinne itse tallettanut. Parhaimmillaan veroihin menee kaikki tuotot, eikä riitäkään. Siinä sitä vasta puhallus on.

Vierailija
5/29 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeää on tutustua kunnolla ehtoihin ennen avaamista. Toinen ja oikeastaan vielä törkeämpi tapaus on muutamia vuosia sitten markkinoidut eläkevakuutukset. Laitat sinne rahaa ja katsot että mukava kun se kasvaa kohisten. No sitten kun saat sen eläkkeen, niin veroprosentti lasketaan koko summasta, ei siis pelkästään voitosta vaan myös siitä summasta, minkä olet sinne itse tallettanut. Parhaimmillaan veroihin menee kaikki tuotot, eikä riitäkään. Siinä sitä vasta puhallus on.

Joo, tästä on varoiteltukin.

Vierailija
6/29 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo nyt mitenkään voi toimia kuin aloituksessa.

Vierailija
7/29 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asiaa sen suuremmin miettinyt, sijoituksia on sekä aot:llä että ost:llä. Ost:lle ostin muistaakseni kolmea tai neljää suomalaista osaketta jokusella tuhannella eurolla. Viimeksi kun tuli osingot, niin ostin niillä vain lisää osakkeita. Kai tuo eläkeikään mennessä on kartuttanut omaisuutensa siihen maksimiin tuolla muutaman tuhannen euron sijoituksella.

Vierailija
8/29 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen? Mitkä sen HYÖDYT sitten on? Tuleeko hyötyjä vain niin sanotusti panttikäytössä, eli varallisuus, jota ei aio koskaan muuttaa toiseen omaisuuslajiin vaan käy korkeintaan lainan takaamiseen?

Vierailija
9/29 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen? Mitkä sen HYÖDYT sitten on? Tuleeko hyötyjä vain niin sanotusti panttikäytössä, eli varallisuus, jota ei aio koskaan muuttaa toiseen omaisuuslajiin vaan käy korkeintaan lainan takaamiseen?

Hyödyt on, ettei niistä osingoista tarvitse maksaa veroja. Verot maksetaan vasta, kun tililtä nostetaan rahaa.

Eli sinulla on vaikka 1000 osaketta. Saat osinkoa 1€/ osake, eli 1000€. Ostat tällä osakkeita, ja sinulla onkin 1200 osaketta. Taas saat osinkoa 1€/osake, ostat lisää osakkeita, sinulla on 1450 osaketta jne jne. Laiskan sijoittajan valinta. Veroa ei makseta ennen kuin nostat rahaa tililtä.

Vierailija
10/29 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei veroteta realisoitumattomasta arvonnoususta, vaan nostoista. Luepa vero.fi:stä vero-ohjeet.

Jos tonni on salkun tuottoa, siitä menee 30 % veroa. Jos sijoitetun pääoman nostoa, se osuus ei ole edes verollista ollenkaan.

Vierailija
11/29 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis verotus menee just niin kuin on edellä esitetty. Tilanteessa jossa tarvitset rahaa ja käyt OST:ltä nostamassa rahojasi siirtyy ne veroina valtiolle riippuen tuosta osakkeen arvon noususta. Huvittavaa on, ettet itse pysty edes valitsemaan mitä rahoja siirrät vaan tuohonkin on tehty ihme himmelimiehen viritys. Jos OST:lläsi on vaikka sinne tallentamiasi varoja ja koitat nostaa vain ne, sotkee systeemi tallennus- ja osinkovarat automaattisesti ja vaikka et olisi halunnut nostaa osinkoja on niitä nostettava ja veroprosentti on aivan tapissa.

Tuo systeemi ei voi olla tarkkaan ottaen laillinen, mutta Suomessa kukaan ei tuolle mitään voi. Aika tavalla Venäjä-tyylinen räpellys valtiovallan tiimoilta. Aika jännä huomata, että esimerkiksi suomalaisessa mediassa ollaan aiheen tiimoilta aivan metsässä.

Vierailija
12/29 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikkien suomalaisten asuntojen teoreettinen arvonnousu pitäisi pistää verolle vuosittain.

Jos arvo ei ole noussut, luonnollisesti veroa ei kanneta.

Mutta jos arvonnousua on, se verotetaan vaikkei asuntoa myytäisi.

Suomi nousuun!

Vierailija
13/29 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämän nyt pitäisi olla av-mammallekaan ylivoimainen ymmärtää:

Esimerkki 1: Sari on tallettanut osakesäästötilille 10 000 euroa, joilla hän on ostanut suomalaisen pörssiyhtiön osakkeita. Osakkeiden arvo on noussut 5 000 euroa. Tällöin tilin varojen käypä arvo on 15 000 euroa ja voitto 5 000 euroa.

Sari myy tilillään olevia osakkeita ja nostaa tililtä rahaa 1 500 euroa. Tästä summasta on veronalaista pääomatuloa 500 euroa:

5 000 euroa (voitto) / 15 000 euroa (käypä arvo) × 1 500 euroa (nostettu määrä) = 500 euroa.

Tililtä nostetun rahamäärän loppuosa eli 1 000 euroa (1 500 € − 500 €) on verovapaata pääoman nostoa. Sarin tallettaman pääoman määräksi jää 9 000 euroa (10 000 € − 1 000 €).

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/sijoitukset/osakesäästöti…

Vierailija
14/29 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Mun mielestä kaikkien suomalaisten asuntojen teoreettinen arvonnousu pitäisi pistää verolle vuosittain.

Jos arvo ei ole noussut, luonnollisesti veroa ei kanneta.

Mutta jos arvonnousua on, se verotetaan vaikkei asuntoa myytäisi.

Suomi nousuun!

Mitäpä siitä. Siirrän veron Keravan Sannin vuokraan.

Emil55Eira

Vierailija
15/29 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, yli 100% ei tarvitse veroja maksaa.

Jos tuossa ap:n tapauksessa olisi osp-tilille laitettu 10000 euroa ja siellä olisi 20000 euroa (19000 euroa osakkeita ja se 1000 euroa osinkoja) ja ap nostaa ne osingot, niin 500 euroa on verotettavaa tuloa ja 500 verovapaata. Eli about 15% veroprosentti.

Vierailija
16/29 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokun sieltä ei voi nostaa pelkkiä osinkoja tai pelkkää "tallettamaansa rahaa". Se on yksi kokonaisuus jonka arvo ja arvonmuutos lasketaan siinä kohdin kun rahaa ottaa ulos. Lukekaa ohjeet ennenkuin ostatte yhtään mitään. Eikä sitä todellakaan ole tarkoitettu osinkojen vuosittaiseen nostamiseen.

Aika paska aloitusajankohta tuolle ostille osui... Mulla on kaikki muut sijoitukset vielä plussalla, mutta ost 50% tappiolla.

Vierailija
17/29 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idea mikä mikä, mutta tuo osinkojen kuppaus on törkeääkin törkeämpää. Verot maksetaan sitten kun on myyty jotakin, mutta tuossa maksetaan jostakin ihmeen osakkeen arvonnoususta, joka muuttuu minuutti minuutilta. Eli sinun mielestä on ok? Minun mielestä aivan käsittämätön Sipilä-himmeli.

Minulle tuo sopii loistavasti, että osingot saa verottomasti ost:lle, kun en ole niitä nostamassa 30 vuoteen. Ehkä sinunkin olisi kannattanut tutustua tilin ehtoihin ennen sen avaamista, vaikka myöhäistähän se on nyt neuvoa.

Vierailija
18/29 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan olisi TÖRKEÄ huijaus.

Vierailija
19/29 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit käydä kauppaa ost:n sisällä verojen realisoitumatta ja saat suomalaiset osingot ost:lle verotta.

Vierailija
20/29 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan olisi TÖRKEÄ huijaus.

Siitä on saanut verovähennyksen niinä vuosina kun vakuutukseen on laittanut rahaa, eli siirretty veronmaksu. Se on vähän voivoi jos tappiolla joutuu myymään, mutta noin ne menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän