Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitko jakaa tänne parhaan silmälasien puhdistusvinkkisi

Vierailija
20.06.2022 |

Kokeilen jokaista ja raportoin niiden toimivuudesta.

Kyselen tätä siksi, että en saa enää pari vuotta vanhoja lasejani kunnolla puhtaiksi. Olen kokeillut kaikenlaista, mutta silti linssit ovat sumeat ja aina niihin jää ärsyttäviä tahroja. Voi toki olla, että linssit ovat jo aikansa eläneet eikä niitä saa enää puhtaaksi, mutta meinasin vielä kysyä, jos jollakin olisi takataskussa joku ihmevinkki, jolla linssit puhdistuisivat. Kiitos kaikille.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huuhtelen lasit ensin lämpimällä (ei kuumalla) vedellä. Sitten hieron kevyesti liat pois. Kuivaan vanhasta pehmeästä puuvillatyynyliinasta tehdyllä rätillä. Rättiä käytän ainoastaan silmälasien kuivaamiseen. Uunin ja tiskikoneen aukaisen ilman rillejä. Näin olen saanut lasit kestämään siistinä kauemmin.

Vierailija
42/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fairy on ainut, jolla saan lasit oikeasti puhtaiksi. En tiedä, onko ollut vahingoksi, ainakaan en ole huomannut sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pieneen suihkepulloon laitettu tippa fairyä ja vettä. Joo joo fairyä ei saa muka käyttää mutta mulla kaikki linssit edelleen kirkkaat 👍 Huuhtelen linssit lämpimän ei kuuman veden alla. Suihkautan fairyvettä linsseille ja sormella pesen linssit. Huuhtelen juoksevan veden alla ja puhallan pisarat pois. Paperilla en koskaan hinkkaa vaan korkeintaan kerään pisarat. Mulla toimii näin 🤓

Minä käytän silmälasien puhdistamiseen vahvasti vedellä laimennettua astianpesuainetta, jota on valmiina läpinäkyvässä alunperin nestesaippuaa sisältäneessä suihkepullossa. Levitän sitä laimennettua pesuainetta sormin linssien molemmille puolille ja huuhtelen ne raanan alalla lämpimässä virtaavassa vedessä. Lopuksi kuivaan linssit pehmeällä kolmikertaisella paperinenäliinalla. Ne ovat Serlan "silkinpehmeitä nenäliinoja", joita minulla menee huomattavasti enemmän silmälasien kuivaamiseen kuin nenän niistämiseen! Puhdistan rillit vähintään kerran päivässä heti aamusta ja joskus useamminkin jos sattuu vaikkapa sateinen sää.

Vierailija
44/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhdo linssit korkeintaan haalealla vedellä.

Tippa fairya etusormeen, sitten pari tippaa vettä siihen, hinkkaa hieman vaahdoksi peukalon ja etusormen välissä, sitten se etusormi toiselle puolelle linssiä ja peukalo toiselle puolelle ja pyörivillä liikkeillä levität koko linssin alueelle. Tee tämä nopeasti, koska muuten fairysta jää ohut kalvo linssin pinnalle, jos et noin 10 sekunnissa levitä ja sitten huuhtele vedellä heti.

Kuivaamiseen en käytä mitään rättiä vaan käsipuhallinta, jolla pisarat lentää pois linssin pinnalta edellyttäen että sun linsseissä on hyvä vettä hylkivä pinnoite. Muuten pisarat vain leviää pitkin linssiä.

Näin linssinä pysyvät kirkkaina monen monta vuotta eikä yhtään naarmua. Optikko myös kehui, että sun linssit on ihan kuin uudet!

Vierailija
45/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhdo linssit korkeintaan haalealla vedellä.

Tippa fairya etusormeen, sitten pari tippaa vettä siihen, hinkkaa hieman vaahdoksi peukalon ja etusormen välissä, sitten se etusormi toiselle puolelle linssiä ja peukalo toiselle puolelle ja pyörivillä liikkeillä levität koko linssin alueelle. Tee tämä nopeasti, koska muuten fairysta jää ohut kalvo linssin pinnalle, jos et noin 10 sekunnissa levitä ja sitten huuhtele vedellä heti.

Kuivaamiseen en käytä mitään rättiä vaan käsipuhallinta, jolla pisarat lentää pois linssin pinnalta edellyttäen että sun linsseissä on hyvä vettä hylkivä pinnoite. Muuten pisarat vain leviää pitkin linssiä.

Näin linssinä pysyvät kirkkaina monen monta vuotta eikä yhtään naarmua. Optikko myös kehui, että sun linssit on ihan kuin uudet!

Jos käsipuhaltimella tarkoitat hiustenkuivaajaa, niin ehdottomasti kannattaa käyttää ns. kylmäpuhallusta.

Vierailija
46/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoukseen käytettävä mikrokuituliina, sellainen  froteisen oloinen (ei sileä).

Sillä vain pyyhit kuivana. Jos lasit tosi likaiset, niin sitten ensin kostealla ja sitten kuivalla kohdalla.

-

Helpointa ja tehokkainta, älkää kiusatko itseänne!

Vierailija
47/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fairypesu + joku nukkaamaton astiapyyhe, jolla kuivataan. Optikoilta saatavat puhdistusnesteet ja puhdistusliinat ovat täyttä kuraa.

Vierailija
48/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoukseen käytettävä mikrokuituliina, sellainen  froteisen oloinen (ei sileä).

Sillä vain pyyhit kuivana. Jos lasit tosi likaiset, niin sitten ensin kostealla ja sitten kuivalla kohdalla.

-

Helpointa ja tehokkainta, älkää kiusatko itseänne!

Sehän naarmuttaa pinnoituksen!

Vierailija
49/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikko opetti, että kuivaa linssiä ei saa koskaan hangata millään. Ei edes niillä kankailla, jotka tulevat joidenkin lasien kotelon mukana.

Itse käytän kertakäyttöisiä puhdistusliinoja. Ei tarvitse ostaa isoja kalliita hehtaariliinoja. Pieni lappunen riittää. Semmoisia on esim. Normalissa. Samalla lapulla voi putsata tietokoneen ja puhelimen ruudun ...

Silmälasit on yleensä tosi kalliit, minulla maksoi 1000 e. Kyllä niiden hoitoon kannattaa panostaa, eikä jossain Fairy-vedessä lutrata

Vierailija
50/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko tuo liina semmonen puhelimien näytöille tarkoitettu mikrokuituliina, sillä olen pyyhkinyt.

Vierailija
51/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pieneen suihkepulloon laitettu tippa fairyä ja vettä. Joo joo fairyä ei saa muka käyttää mutta mulla kaikki linssit edelleen kirkkaat 👍 Huuhtelen linssit lämpimän ei kuuman veden alla. Suihkautan fairyvettä linsseille ja sormella pesen linssit. Huuhtelen juoksevan veden alla ja puhallan pisarat pois. Paperilla en koskaan hinkkaa vaan korkeintaan kerään pisarat. Mulla toimii näin 🤓

Sama toimii täällä, optikotkin käyttää Fairyä, mutta ei muita astianpesuaineita.

Itse en puhaltele, tai huuhtele, vain mieto liuos suihkupullossa ja talouspaperia.

Toimii myös tietokoneiden ja tablettien ruutuihin.

Vierailija
52/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni Fairylle. Ainoa keino, jolla saa oikeasti puhdasta jälkeä.

Vierailija
53/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kosteuspyyhkeillä pyyhin lasit läpikotaisin ja kuivaan esim mikrokuituliinalla (onko se nyt ikkunanpesuliina vai mikä lie).

Vierailija
54/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin aina silmälaiseni olevan likaiset. Pesin, pesin ja hinkkasin. Kokeilin kaiken mahdollisen. Silti linssit olivat aina sameat. Silmälääkärissä syyksi löytyi lasiaisen irtauma, joka on normaali ikään kuuluva ilmiö. Lisäksi löytyi kaihi. Leikkauksen jälkeen näkö oli kirkas.

Jos et ole ottanut linseihin pinotusta? lasit ovat sameat. Pinoitus suojaa linssin pinta naarmuntuminen ymm.Sehän on lisämaksusta saatavilla! Itse pesen pelkällä vedellä päivittäin ja kuivaan nenäliinalla!Linsseissäni on pinoitus! Oikea oppisesti ne edes pitäisi kuivata silmälaseille tarkoitetut linnat ja tietysti käytää myös pesuun ,lasien tarkoitetut sumuteet ymm.!

n

HAH! Et ymmärtänyt kirjoitusta mihin vastasit. Kirjoittajalla vika oli SILMÄN lasiaisessa, ei silmälaseissa. Kannattaisiko Sinun tarkistuttaa omat silmälasisi :)

Vierailija
55/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mällit kun heittää laseille, niin näkee tulevaisuuden paljon kirkkaampana.

Vierailija
56/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin huuhtelen lasit kädenlämpöisen/viileän juoksevan veden alla. Sitten sekoitan veteen hieman nestesaippuaa kunnes saan vaahtoa ja hieron sitä varovasti linsseihin. Lopuksi huuhtelen ja kuivaan pehmeällä paperilla (yleensä vessapaperilla).

Varon myös lasien kanssa kuumaa enkä esim. ikinä avaa uunin luukkua lasit päässä. Sellaisella saisi helposti pilattua pinnoitteet.

Näillä keinoilla ovat lasit pysyneet puhtaina ja naarmuttomina :)

Vierailija
57/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokeilin juuri äsken lasi- ja ikkunaliinaa (Pirkka-tuote, mutta muitakin merkkejä varmasti on). Sillä sain ensimmäistä kertaa lasini oikeasti puhtaiksi. En olisi ilman tätä ketjua ehkä älynnyt kokeilla. Liina on tarpeettoman iso silmälasien putsaukseen, mutta sen jälkeen voi vaikka pyyhkäistä ikkunaa tai lasiovea :). Omat lasini eivät ole olleet näin kirkkaat sen päivän jälkeen kun ne ostin (muutama vuosi sitten). 

Vierailija
58/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen kotona niin suihkautan laseihin ikkunanpesuainetta ja kuivaan sitten talouspaperilla. Puhdasta ja kirkasta tulee,,

Vierailija
59/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aine kun aine käy mutta kaikki kankaat on jotenkin öljyisiä

Tämän olen myös huomannut. Ja jos lasit vain jättää kuivumaan niin niistä kuivuneista vesipisaroista jää läiskiä. Ehkä tuo ylemmän ihmisen vinkki puhaltamisesta toimii?

ap

Taloupaperin kärjellä napsii ne pisarat pois.

Vierailija
60/63 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fairy on ainut, jolla saan lasit oikeasti puhtaiksi. En tiedä, onko ollut vahingoksi, ainakaan en ole huomannut sellaista.

Mulla on ollut silmälasit yli 30 vuotta enkä yksiäkään ole saanut pilattua fairylla ja talouspaperilla (silläkään ei pidä hangata, vaan painella). Linssit on pysyneet kirkkaina ja naarmuttomina, ja optikot ovat suositelleet tuota samaa metodia.