Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako kiropraktikon antaa naksauttaa/manipuloida

Vierailija
19.06.2022 |

niska? Aika on huomenna, mutta netistä löytyy paljon amerikkalaisten lääkärien varoittavia videoita joissa kiropraktikon naksautuksen jälkeen tullut hyytymiä ja halvaus.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duodecimista voi lukea niskan manipulaation riskeistä. En kyllä anna niksauttaa.

Vierailija
22/27 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on laillistettu kiropraatikko niin he ovat erikoislääkäreitä. Uskaltaisin sellaisen antaa. He käyvät pitkän koulutuksen ja ulkomailla. Suomessa ei käsittääkseni järjestetä kyseistä koulutuslinjaa.

Järkyttäviä väärinkäsityksiä. Ei ole kyllä kiropraktikko edes hammaslääkäri, puhumattakaan, että oikein koko ihmisen lääkäri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole alan koulutusta joten kiropraktikko on suorittanut ulkomailla korkeakoulututkinnon, joka vaatii neljästä kuuteen vuotta täysipäiväistä opiskelua. Koulutuksen esivaihe vastaa lääkärikoulutuksen vaatimuksia.

Sama kun kysyisit, uskallatko mennä kirurgin tekemään leikkaukseen. Kai uskaltaisit, jos sillä on siihen koulutus?

Kirurgit käyvät läpi ihan oikeaan tieteeseen perustuvan koulutuksen, kiropraktikot koulutetaan hoitomuotoon, joka perustuu tieteellisesti vääräksi todistetulle pohjalle. 

Voisihan sitä ulkomailla käydä vaikka minkä noita- tai shamaanikoulun, joka kestää vaikka kymmenen vuotta täysipäiväistä opiskelua, mutta ei sitä voi tieteellisesti verrata mihinkään kirurgiin, jos aihe on täyttä huuhaata. 

Osa kiropraktikoiden hoidoista kyllä toimii, mutta kuten tässä ketjussa mainittu jo moneen otteeseen, se aatesuunnan pohjalla oleva teoria on todistettu vääräksi ajat sitten. 

Vierailija
24/27 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en menisi. En uskaltaisi antaa manipuloida selkärankaani, varsinkin kun kiropraktiikan "teoria" on huuhaata. Mitään lääkäreitä eivät todellakaan ole. 

Selkäkipuihini on auttanut omatoiminen liikkuvuuden ja lihaskunnon kehittäminen, ensialkuun fysioterapia eli hieronta ja voimisteluohjeet. 

Vierailija
25/27 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa on osteopaatti pari kertaa naksauttanut niskan. Auttoi eikä tullut mitään.

On tosin harjoittanut ammattiaan 40 vuotta ja nuo opiskelut kesti vuosia.

Kannattaa lukea ja hakea muiden kokemuksia, puskaradion kautta mäkin omani löysin enkä siitö luovu.

Osteopatia on toinen vähän arvelluttava hoitomuoto. Hesarihan teki ihan pari päivää sitten siitä artikkelin, jossa osteopaattiopiskelijat olivat järkyttyneitä siitä, kuinka paljon siinä on uskomukseen perustuvaa hoitoa, Esim. pidetään asiakkaan päästä kiinni ja sanotaan puhdistava tällä tavalla aivo-selkäydinnestettä ilmeisesti jollain taialla, tai energialla tms. Mitään fyysistähän tuossa ei tehdä, muuta kun pidetään kiinni ja kuvitellaan mielessä "pieni kala, joka pyrstöllään puhdistaa nesteen".

Kiropraktiikassa ja osteopatiassa on hoitotapoja, jotka oikeasti toimivat tiettyihin vaivoihin, mutta asiakkaan kannattaa aina pitää mielessä kyseisten hoitomuotojen taustalla olevat teoriat ja sen, kuinka ne on tieteellisesti todistettu epäpäteviksi. 

Moni saa näistä hyötyä, mutta esim. tämä joku mielellä tehtävä kalahoito on ihan samaa sarjaa joidenkin kristalli/energia yms hoitojen kanssa, eli perustuu puhtaasti uskomuksiin. Asiakkaalle saattaa vain olla vähän epäselvempää, kun hoitoja ei anna joku new age-hippi vaan valkoiseen takkiin pukeutunut lääkärin näköinen henkilö steriilillä vastaanotolla.

Ihmiset saavat siis toki uskoa ihan mihin haluavat, mutta kaikille pitäisi siis tehdä ihan alusta asti selväksi, mistä noissa hoitomuodoissa on kyse. Kyllä joku naksauttelu voi auttaa kipuun, mutta sen pohjalla oleva "tiede" on tosiaan ihan puhdasta taikauskoa. 

Ohoh. Joo tiedän että kaikenlaisia puoskareita on liikkeellä ja mitä ihmeellisempiä "hoitoja" tarjolla. Unohdin sanoa että hän on myös koulutettu urheiluhieroja ja yhdistää näitä kahta taidokkaasti.

Olin itsekin tosi skeptinen. Alunperin menin juurikin alaselkä/pakarakivun vuoksi josta olin jo vuoden kärsinyt, ei toiminut lääkäri, lääkkeet, fysio tai mikään itse tehtävä hoito. Osteopaatti tarkkaili mm ryhdin ja asennot ja hokasi että vika on lantiossa, joka oli vinossa ja se hoitui heti ekalla kerralla. Oli se ihmeellistä kävellä ulos suorassa kun oli tottunut epätasapainoon. Oli ollut niin pitkään, et virheasento palautui pikkuhiljaa ja toisen kerran jälkeen ei ole enää palannut.

En mä ois itsekään tuohon uskonut.

Jos vaiva palaa niin menen heti tuonne. Tosiaan ravasin vuoden lääkärillä ja fysioterapeutilla ja koitin itse hoitaa tuloksetta.

Kalahoidot ja kristallit kuulostaa aika erikoiselta :D

Vierailija
26/27 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa on osteopaatti pari kertaa naksauttanut niskan. Auttoi eikä tullut mitään.

On tosin harjoittanut ammattiaan 40 vuotta ja nuo opiskelut kesti vuosia.

Kannattaa lukea ja hakea muiden kokemuksia, puskaradion kautta mäkin omani löysin enkä siitö luovu.

Osteopatia on toinen vähän arvelluttava hoitomuoto. Hesarihan teki ihan pari päivää sitten siitä artikkelin, jossa osteopaattiopiskelijat olivat järkyttyneitä siitä, kuinka paljon siinä on uskomukseen perustuvaa hoitoa, Esim. pidetään asiakkaan päästä kiinni ja sanotaan puhdistava tällä tavalla aivo-selkäydinnestettä ilmeisesti jollain taialla, tai energialla tms. Mitään fyysistähän tuossa ei tehdä, muuta kun pidetään kiinni ja kuvitellaan mielessä "pieni kala, joka pyrstöllään puhdistaa nesteen".

Kiropraktiikassa ja osteopatiassa on hoitotapoja, jotka oikeasti toimivat tiettyihin vaivoihin, mutta asiakkaan kannattaa aina pitää mielessä kyseisten hoitomuotojen taustalla olevat teoriat ja sen, kuinka ne on tieteellisesti todistettu epäpäteviksi. 

Moni saa näistä hyötyä, mutta esim. tämä joku mielellä tehtävä kalahoito on ihan samaa sarjaa joidenkin kristalli/energia yms hoitojen kanssa, eli perustuu puhtaasti uskomuksiin. Asiakkaalle saattaa vain olla vähän epäselvempää, kun hoitoja ei anna joku new age-hippi vaan valkoiseen takkiin pukeutunut lääkärin näköinen henkilö steriilillä vastaanotolla.

Ihmiset saavat siis toki uskoa ihan mihin haluavat, mutta kaikille pitäisi siis tehdä ihan alusta asti selväksi, mistä noissa hoitomuodoissa on kyse. Kyllä joku naksauttelu voi auttaa kipuun, mutta sen pohjalla oleva "tiede" on tosiaan ihan puhdasta taikauskoa. 

Ohoh. Joo tiedän että kaikenlaisia puoskareita on liikkeellä ja mitä ihmeellisempiä "hoitoja" tarjolla. Unohdin sanoa että hän on myös koulutettu urheiluhieroja ja yhdistää näitä kahta taidokkaasti.

Olin itsekin tosi skeptinen. Alunperin menin juurikin alaselkä/pakarakivun vuoksi josta olin jo vuoden kärsinyt, ei toiminut lääkäri, lääkkeet, fysio tai mikään itse tehtävä hoito. Osteopaatti tarkkaili mm ryhdin ja asennot ja hokasi että vika on lantiossa, joka oli vinossa ja se hoitui heti ekalla kerralla. Oli se ihmeellistä kävellä ulos suorassa kun oli tottunut epätasapainoon. Oli ollut niin pitkään, et virheasento palautui pikkuhiljaa ja toisen kerran jälkeen ei ole enää palannut.

En mä ois itsekään tuohon uskonut.

Jos vaiva palaa niin menen heti tuonne. Tosiaan ravasin vuoden lääkärillä ja fysioterapeutilla ja koitin itse hoitaa tuloksetta.

Kalahoidot ja kristallit kuulostaa aika erikoiselta :D

Jos on kyseessä tuon lisäksi urheiluhieroja, niin tuskin mikään puoskari kyseessä. Mun mielestä olisi ihan ok jos otetaan esim. osteopatiasta ja kiropraktiikasta ne oikeasti tieteellisesti todistetut ja toimivat osat ja käytetään niitä. Se on kuitenkin aikaa varattaessa aika hankala sanoa, onko kyseessä enemmän tieteeseen, vai uskomukseen nojaava tyyppi. Esim. kiropraktiikka jo ihan terminä tarkoittaa tiettyä hoitofilosofiaa, eli voiko tällaista "parhaat päältä" hoitoa sitten kutsua kiropraktiikaksi?

Minusta myös se, että jopa alaa opiskelevat eivät etukäteen olleet tietoisia tuosta huuhaa-aspektista on aika hälyttävää. Kritiikkiin osteopaatit tuon Hesarin jutun mukaan vastaavat, että he havaitsevat niin hienovaraista värähtelyä, jota tieteen keinoin ei voi mitata. Jutussa mainittiin myös, että kriitikko oli saanut kuulla, ettei hänellä ole "osteopaatin sielua". Jos ammattiin tarvitaan joku tietynlainen sielu, joka jo itsessään on uskonnollinen käsite, ei sitä voi pitää kovin tieteellisenä. 

Mun mielestä pitäisi siis saada joku selkä linjaveto tuon ammattiryhmän sisällä noiden huuhaan ja tieteeseen perustuvien osioiden välille, eikä niitä tulisi sekoittaa.

Vierailija
27/27 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on laillistettu kiropraatikko niin he ovat erikoislääkäreitä. Uskaltaisin sellaisen antaa. He käyvät pitkän koulutuksen ja ulkomailla. Suomessa ei käsittääkseni järjestetä kyseistä koulutuslinjaa.

Järkyttäviä väärinkäsityksiä. Ei ole kyllä kiropraktikko edes hammaslääkäri, puhumattakaan, että oikein koko ihmisen lääkäri.

Onpa hauska tuo koko ihmisen lääkäri, heh, kun puhut näistä Pyhistä Normaaleista Perus Tieteellisistä Oikeista Kunnon Lääkäreistä. Hehän nimenomaan eivät ole koko ihmisen lääkäreitä vaan vartin verran koneensa takaa mulkoillen ja mumisten yhteen ihmisen kokonaisuuden mikroskooppiseen yksityiskohtaan keskittyviä ja siihen erikoistuneita. Näkemys kokonaisuudesta, henkinen puoli mukaanlukien = aikalailla nada.

Siihenhän vaihtoehtoisten hoitojen kasvu ja suosio juuri perustuu, että ne hoitavat holistisesti, koko ihmistä, keskittyvät juurisyyn hoitoon lempeästi eivätkä oireiden poistoon veitsellä, petrokemian tuotteilla tai säteilyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi