Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisinä te aloitte saamaan lapsilisät itsellenne ja minkä ikäisille lapsillenne itse aiotte ne antaa

Vierailija
19.06.2022 |

Nehän kuuluu lapsille, eikä vanhemmille. Itse aloin saamaan lapsilisät (n.600 mk) 12-vuotiaana. Jotkut kaverit sai ne jo ennen kuin olivat 10-vuotiaita. Varmaan joku 5 kaveria sai lapsilisät minun lisäkseni. Mitä lie liikkunut niiden vanhempien päässä, jotka varastivat lapsilisät itselleen?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämääni kuuluvat lapsilisät menivät vanhempieni talon huoltoon, äiti joskus sanoikin suoraan että hän on kiintyneempi kiinteistöön kuin ihmisiin. Kiitos äiti.

Vierailija
42/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oltu varakkaita enkä saanut pennostakaan. Itse piti rahat tienata tekemällä töitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät kuuluvat lain mukaan lapsen vanhemmille, ja on tarkoitettu lapsen elatuksesta aiheutuneesiin kustannuksiin. En saanut "omia" lapsilisiäni missään vaiheessa itselleni, ja se on täysin ok.

Niinhän lapsen kulutukin kuuluvat vanhemmalle. Kuitenkin jotkut joutuvat itse maksamaan lukiokirjansa ja emä käärii rahat.

Vierailija
44/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No viikkorahana ja kuukausirahana sain varmaan osan omaan käyttöön, muuten rahat käytettiin ruokaan, perheen yhteisiin kuluihin ja vaatteisiini. En lähtisi kyllä heti olettamaan, että vanhemmat käyttäisivät rahat itseensä, jos niitä ei ohjattaisi suoraan lapsen haltuun.

Vierailija
45/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut tai nähnyt koskaan niitä

Sama.

Vierailija
46/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh äitini tarvitsi kyllä ne ihan talouteen. Kyllä ne huoltajalle tulee, älä moralisoi, voi vähävaraista loukata

Vierailija
47/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut lapsilisiä, mutta elatusmaksut äiti oli muutamalta viimeiseltä vuodelta säästänyt mulle opiskeluita varten. Isä alkoi maksaa "elatusmaksut" mulle itselleni kun 19v muutin pois äidin luota, siihen asti että opiskelut oli ohi.

Oma lapsi ei saa lapsilisää itselleen, mutta pientä pottia olen hänelle säästänyt ja ostan suunnilleen sen mitä pyytää (pyynnöt olleet kohtuullisia) ja lisäksi harrastukset (maksaa sen lapsilisän verran vuodessa).

Vierailija
48/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun elämääni kuuluvat lapsilisät menivät vanhempieni talon huoltoon, äiti joskus sanoikin suoraan että hän on kiintyneempi kiinteistöön kuin ihmisiin. Kiitos äiti.

Asuit sitten kuitenkin samassa talossa?

Vierailija
49/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloisilta lapsilisät pois ja vähävaraisille perheille enemmän.

Lapsilisät on alunperin päätetty jakaa kaikille lapsiperheille ja samansuuruisina yhteiskuntarauhan säilymisen vuoksi. Hyvätuloiset kokisivat epäoikeudenmukaiseksi verojenmaksun, jos eivät saisi  yhteiskunnalta "mitään" vastinetta, ja lapsilisä tasasummalla  on yhteiskuntarauhan kannalta hyvä keino, koska sen on tarkoitus mennä lapsen parhaaksi ja rikkaan lapsen perustarpeet ovat samat kuin köyhän.  Voi vain kuvitella, mikä  tyytymättömyys syntyisi, jos tähän etuuteen puututtaisiin, eikä tietääkseni mikään puolue ole tällaista ajanut vakavissaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi