Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisinä te aloitte saamaan lapsilisät itsellenne ja minkä ikäisille lapsillenne itse aiotte ne antaa

Vierailija
19.06.2022 |

Nehän kuuluu lapsille, eikä vanhemmille. Itse aloin saamaan lapsilisät (n.600 mk) 12-vuotiaana. Jotkut kaverit sai ne jo ennen kuin olivat 10-vuotiaita. Varmaan joku 5 kaveria sai lapsilisät minun lisäkseni. Mitä lie liikkunut niiden vanhempien päässä, jotka varastivat lapsilisät itselleen?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut ne lapsille heti syntymästä lähtien mm. ruuan ja vaatteiden muodossa. 

Vierailija
22/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut, eivätkä lapsetkaan koskaan saaneet euroakaan, senkin kurja trolli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 vuotiaana, jolloin viikkoraha loppui. Minusta se oli hyvä juttu, sillä jouduin laskeskelemaan mitä ostan niillä, jotta rahat riittävät kuun loppuun asti. Toki sillä 90-luvulla tuli ostettua tupakkaa ja kaljaakin, mutta olen nykyään suht hyvä talousasioissa vaikka pienillä tuloilla kituutamme.

Vierailija
24/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 v. koska soskun täti määräsi isäämme, kun hän jäi leskeksi.  Ostin joskus ruokaa kotiin, pääasiassa vaatteita itselleni.  Vippasin joskus isältä kymmenen markkaa, hän pidätti sen lapsilisistä, kun haki rahat postista.

Vierailija
25/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni isä kuvitteli kans, että lapsilisät on talletettu lasten tileille.

Olin yh. Hän myös kuvitteli, että elarit on talletettu lasten tileille.

Sit hän oli aivan ihmeissään, kun totesin, että lapsille olen ostanut ruokaa, vaatteita, harrastuskulut maksanut, olemme käyneet lintsillä, korkeasaaressa, huvipuistoissa jne.

Mies ei koskaan ostanut lapsille rääsyn rääsyä eikä käyttänyt missään.

On siinä ihmettelemistä joo, että eläminen maksaa.

Lapsilisät käytetään lasten menoihin.

Äijä luuli, että hän maksaa kartuttaakseen lasten tilejä. No idiootti alko maksaa elaria lopuksi lapsen tilille. Väärinhän se teki.

Vierailija
26/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko lapsilisiin, en ole nähnyt niitä koskaan.

Vierailija
27/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain rapiat 10 000e kun täytin 18v. Vanhempani olivat kykynsä mukaan tallettaneet lapsilisät lastensa tileille. Noilta tileiltä maksettiin mm. ajokortit ja vaihtelevasti harrastuskuluja. Muistan myös vanhempieni "lainanneen" rahoja laskuihin tai ruokaan tiukassa paikassa.

Maksukyky oli aivan eri luokkaa kuin nykyään. Vain toinen vanhempani kävi töissä, hänkin duunarina. Lapsia kolme, joista kaikki harrastivat jalkapalloa, yksi jääkiekkoa, yksi kävi kuvataidekoulussa ja kaksi halusivat pukeutua merkkivaatteisiin. Äiti kävi kerran kuussa kampaajalla ja harrastuksissa hänkin. Asuntolainan saivat maksettua ja jossain välissä riitti rahat kahteen autoon ja kevariin.

Vaikka meidän perheessä on kaksi duunaria, varat riittää hädintuskin yhden auton pitoon ja vuokrakämppään. Ei puhettakaan, että lapsilisät menisivät lasten tileille.

Vierailija
28/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloisilta lapsilisät pois ja vähävaraisille perheille enemmän.

Tässä on sitten se vaara et jokainen töissäkäyvä on hyvätuloinen ja menettää lapsilisät. Parempi näin.

Terv. 1600 e brutto

Vierailija
29/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinko ollut 15? Hetipian sen jälkeen kun äiti kuoli.

Vierailija
30/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut lapsilisät lasten syntymästä lähtien ja nyt kun skidit on teini-ikäisiä, niin heillä alkaa olemaan jo ihan hyvä potti kasassa. Tavoitteena on ostaa lapsille omat asunnot kun lähtevät opiskelemaan, näistä rahoista saa jo käsirahat kasaan.

t. alempi keskiluokka

Vierailija
31/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut lapsilisiä itselleni enkä omillekaan lapsilleni en ole niitä pystynyt antamaan.

Keksipäs joku parempi.

Vierailija
32/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotiaana sain ne kerralla käyttööni ja ne oli viikossa juhlittu.

Vierailija
33/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut koskaan niitä itselleni, vaan ihan normaaliin elämiseen ne meillä menivät. Joka käsittääkseni on lapsilisien ideakin.

Vierailija
34/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

70- luvulla kai oli tapana avata lapsen nimellä tili ja lapsilisät menivät lapsen nimissä olevalle tilille, johon vanhemmilla oli käyttöoikeus.

Vanhempani kyllä käyttivät lapsilisät talousmenoihin.

Parit viimeiset lapsilisät sain käyttööni, kun muutin amiksen asuntolaan, mutta sitten täytin 16 ja lapsilisät lakkasivat juoksemasta.

Noihin aikoihin aloin myös hoitaa itse raha-asiani.

Vierailija
35/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät ei ole lasten ihka oma rälläys- ja shoppailuraha. Lapset syö, kasvaa, vaatetta, kenkää, harrastusvälinettä pitää ostaa tiheään.

Sen takia lapsilisä maksetaan vanhemmalle, että voi ostaa lapsille näitä ed. mainittuja asioita.

Ihan tuo lapsilisän suuruus mietityttää.

Mitä sillä rahalla saa kuukaudessa ostettua?

Kertokaa, kun niistä ajoista on jo 15 vuotta....

Vierailija
36/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne fyrkat meneekin suhun aloittaja, kun sun ylläpito ei ole ilmaista.

Mamma ja pappa joutuu sulle ostaa fillarin ja sä kuulemma syöt niitten ruokia.

Vierailija
37/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan saanut edes viikkorahaa, lapsilisistäni nyt puhumattakaan. Olin köyhän perheen lapsi ja sellaista käsitettä, kuin ylimääräinen raha, ei ollut olemassa

Vierailija
38/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsilisät meillä vanhemmille meni, tietenkin. 

Sen sijaan keliakian ruokavaliokorvauksen aloin saamaan itselleni silloin kun siihen olin oikeutettu, 21e/kk 16 vuotiaasta alkaen. Tätä ennen vanhemmat saivat muistaakseni alinta lapsen vammaistukea (mahtoikohan olla vajaa satanen, kuitenkin enemmän ku ruokavaliokorvaus) keliakiani takia auttamaan ruokakuluissa. Mutta kun ikää tuli 16v täyteen ja oikeus vammaistukeen päättyi niin laitettiin tuo korvaus mun tililleni, eipä tarvinnut tiliä sitten vaihtaa tai hakea uudelleen täysikästyttyä jne. Eivät toisaalta sitten maksaneet mulle kuukausirahaa enää :) 

Vierailija
39/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut lapsilisiä, kiva jos joidenkin vanhemmilla on mahollisuus antaa ne lapsilleen

Vierailija
40/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesikö aloittaja, että asuminen ei ole ilmaista?

Onko sulla oma huone? Joutuko vanhemmat muuttamaan isompaan asuntoon ku sut sai? Kulutkin on sun takii isommat kun kuitenki kulutat vaatteita ja sulle pitää ostaa puhelin ja pelikone.

Syötkö muuten vanhemman ostamaa ruokaa? Se on ostanu sitä lapsilisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi