Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä tuota 4-henkisen perheen alle 70e ruokalaskua viikossa..

Vierailija
19.06.2022 |

Meidän kauppalasku eiliseltä 260e/3 hlöä eli vanhemmat ja "vanha" teini.
Paistijauhelihaa, parille eri ruoalle kalaa+savugraavilohta lisäksi, grilliin lihaa, kasviksia&hedelmiä n.50e edestä, luomumunarasiakin näin yksittäisenä poimintana maksoi jo n.5e, maitohyllyn tuotteita joitakin, kahvia pkt ja muutamia hygieniatuotteita.
Tuoreita sämpylöitä irtomyynnistä ja pari isoa pakettia ruisleipää, 2 siideriä/olutta.
Makeisiin meni poikkeuksellisesti n.15e, koska irtokarkkeja tuli ostettua aika paljon juhannuksen ajan tarjottaviin sekä pari sipsipussia.

Meillä menee joka la, kun viikon ostokset käymme, niin n.200-270e ja sentään esikoinen muutti jokin aika sitten kotoa.
Joskus harvoin summa jää hieman alle 200e.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sämpylät kannattaa itse tehdä , saa takuulla tuoretta ja nopeasti valmistuu.

Meidänkin taloudessa kannattaa sämpylät tehdä itse, koska meillä on halpa sähkösopimus, mutta suurimmalla osalla kai sähkön hinta on niin korkea, ettei todellakaan kannata käyttää uunia leipomiseen, jos ne sämpylät saa ostettua kaupasta samalla kun sieltä ostaa kaiken muunkin?

Vierailija
22/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listalla oli myös lasagne, se jo maksaa 20 e jos tekee hyvistä raaka-aineista.

eiköhän aloittaja halunnut vaan`pröystäillä`

sivu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvava teini syö kyllä hurjan paljon enemmän kuin alle 10-vuotiaat. Kyllä heidänkin kauppalasku tulee kasvamaan.

Vierailija
24/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa aaamiaiseksi.

Vierailija
25/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Viiniä hekin kuulemma juovat silloin tällöin , mutta eivät tällä viikolla...

Ite laskin piruuttani ns. "Viikon Herkut", meillä 3 henkinen perhe, tytär 18 v.

Juomme viikonloppuna mieheni kaa aika usein yhden viinipullon puolix , ruoan kaa, 10 euroa.

2 kertaa viikossa käymme saunassa, muutama saunaolut ja muutama saunasiideri, yht 12 euroa

Viikon karkit + sipsipussi yht 8 euroa

Herkulliset kahvipullat kerran viikossa yht 7,50

Jo näihin meni 37,50€ , eli yli puolet 62 egen ap : n budjetista...

Taidatte olla kehopositiivisia?

Vierailija
26/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Viiniä hekin kuulemma juovat silloin tällöin , mutta eivät tällä viikolla...

Ite laskin piruuttani ns. "Viikon Herkut", meillä 3 henkinen perhe, tytär 18 v.

Juomme viikonloppuna mieheni kaa aika usein yhden viinipullon puolix , ruoan kaa, 10 euroa.

2 kertaa viikossa käymme saunassa, muutama saunaolut ja muutama saunasiideri, yht 12 euroa

Viikon karkit + sipsipussi yht 8 euroa

Herkulliset kahvipullat kerran viikossa yht 7,50

Jo näihin meni 37,50€ , eli yli puolet 62 egen ap : n budjetista...

Siinä alkuperäisessä ketjussa puhuttiinkin ruokalaskusta. Toki joo, hyvä lehmä elää juomallakin, muttei sun juomalasku liity asiaan mitenkään.

Kateellisten panettelua itkeä omia laskujaan.

Vierailija
27/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuroa aaamiaiseksi.

On tärkeää panostaa aamupalaaan sillä aivojen aktiivisin toiminta aika päivässä on 2 tuntia. Se on hyvä starrtti ja saa varmaan jotain hyödyllistäkin aikaiseksi.

Vierailija
28/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ostat kalliimpia aineksia ja valmiina sellaisiakin tuotteita, mitä hän tekee itse.

Vierailija
29/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos syötäis vaikka viikon kaurapuuroa, olis vielä pienempi toi kauppa ostos lasku, yksinkertaista, sehän aivan riippuu siitä mitä syödään

Vierailija
30/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miilaik kirjoitti:

Ois kiva tuon kasvislasagnen ainekset saada?

Mikä juusto paras esim?

Vai vaihdellen aineksia?

Valkosipulii vai ei..

En ole tuosta 62 euron aloituksesta mutta laitan kasvislasagneen mm sipulia, tomaattimurskaa, kesäkurpitsaa, tomaatti, paprikaa. Voi käyttää oliiveja, munakoisoa, kapriksia. Valkosipulia voi todellakin laittaa. Juustoksi vaikka mozzarellaa. En tee maitokastiketta vaan laitan juuston sellaisenaan että saa sulaa, makukysymys miten haluaa.

Todella helppoa ja herkullista eikä tosiaan maksa paljoa. Voi upottaa kaikki jämäkasvikset mitä kaappiin on jäämässä

Vierailija
31/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sämpylät kannattaa itse tehdä , saa takuulla tuoretta ja nopeasti valmistuu.

Meidänkin taloudessa kannattaa sämpylät tehdä itse, koska meillä on halpa sähkösopimus, mutta suurimmalla osalla kai sähkön hinta on niin korkea, ettei todellakaan kannata käyttää uunia leipomiseen, jos ne sämpylät saa ostettua kaupasta samalla kun sieltä ostaa kaiken muunkin?

Meidän talous ei edes muista koska on sämpylöitä syöty. Turhakkeista on luovuttu jo kymmenisen vuotta sitten. Esim leipä, kahvit, murot, karkit, sipsit, jne. Kala on pakasteseitä, jauhelihaa sikanautaa, kasvikset myös pakasteesta, jne. Rahaa laitettaan mielummin säästöön kun pusketaan takapuolesta ulos. Ruoka on vain polttoainetta, ei oman egon jatke.

Vierailija
32/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kyse on valinnoista, mahdollisuuksista ja osaamisesta. Sinun perheesi ostokset ovat tavallisen automarketin paremmasta valikoimasta, samat ostokset saisi tehtyä vähintään kolmanneksen halvemmalla yksinkertaisesti valitsemalla edullisempia vastaavia tuotteita (ja vielä ei tarvitse tinkiä edes laadusta, vaan vain tuotenimistä). Sinä teen joka kerta tuotteen valitessasi valinnan maksaa juurin sen verran, mitä se tuote maksaa - jos et sitä ymmärrä, niin sille ei kukaan voi mitään.

Osa ostoksistasi on itseasiassa huonoja valintoja myös laadun suhteen, kuten ne "tuoreet sämpylät irtomyynnistä". Mielestäni ne ovat huonolaatuisia, epämääräisen muotoisia, pitkään säilytetystä (pakaste-)taikinasta tehtyjä ikäviä känttyjä.

Itse asiassa et tiedä tarkkaan mitä ja mistä ja millaisia sämpylöitä ostettu eli et voi noin suoraviivaista tuomiota asiasta antaa.

On olemassa muitakin sämpylöitä kuin ne "reinboun" pakkasesta otetut jotka laitettu pikauunituksen jälkeen myyntiin "tuoreina".

Olen ollut töissä sekä jättileipomosso, pienessä leipomossa että tuollaisessa suuren marketin "fasun leipomossa" ja laatua ja elintarvikehygieniaa ajatellen ostan mielummin jättileipomon tuotteita. Olen siis tuo, jolle vastasit.

Vierailija
33/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toi kyllä utopiaa. Itsellä menee melkein ton verran yksin. Eikä edes riitä jos olusia ja nameja mukana.

Vierailija
34/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ostoksistasi on itseasiassa huonoja valintoja myös laadun suhteen, kuten ne "tuoreet sämpylät irtomyynnistä". Mielestäni ne ovat huonolaatuisia, epämääräisen muotoisia, pitkään säilytetystä (pakaste-)taikinasta tehtyjä ikäviä känttyjä.

Niin samaa mieltä tämän kanssa. Kun halutaan luksusta ostan jauhopussin ja hiivaa. Eilenkin tehtiin iltapalaksi sämpylöitä. Kyllä ne aina voittaa Fazerin irtotiskillä olevat pakasteesta paistetut sämpylät. Eikä edes raaka-aineet maksa montaa euroa.

Tuo riippuu ihan kaupasta. Meidän Prismassa leivotaan leipää (ihan taikinasta) ja on kyllä todellista herkkuleipää. Kallista, joten en osta usein, mutta joskus herkuttelen.

Vierailija
35/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauheliha, oisko 400 rammaa vai 700. Lasagnelevyt, juustoa, tomaattimurskaa purkki pari, sipulia, mausteet, maitoa. Vasta tein ja oli Hyvää ja maukasta.

Viime vuoden puolella laskin, että noin 10-12 annoksen lasagneni maksaa 7 euroa. Nyt hinta on varmaan noussut 8 euroon, koska lihan ja juuston hinta on noussut. Ja annokset ovat SUURIA. Jos tekisin lasagnelevyt itse, kuten italialainen tuttavani tekee, pääsisin hiukkasen halvemmalla - muuten meidän lasagneissa ei hirveästi ole eroa, lähinnä mitä kasviksia käytämme (minä valkosipulia, hän sipulia, minä punajuurta, hän selleriä ja itsekerättyjä tatteja).

Vierailija
36/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäisen ketjun aloittaja onkin näppärästi ratkaissut yhden suomalaisten isoimmista kuukausittaisista kulueristä. Taidan äänestää kokoomusta (joka haluaa leikata sos.tukia) sillä luulin etteivät pienituloisten rahat riitä ruokaan (+muuhun). Nelihenkinen perhe pärjää siis mainiosti n. 300 euron ruokabudjetilla, hienoa! Nyt kun ruokalasku on saatu pois alta niin miten toimitaan bensan kanssa, sähköpyörä vai julkinen? Jos siirrytään sähköpyörään koko maassa niin vihreä siirtymä on toteutettu ja kaikki hyvin!

Vierailija
37/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tyhmä vai mitä et muka ymmärrä???

Vierailija
38/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ei todellakaan ole vain polttoainetta vaan todelka iso osa elämää, sillä kun joka päivä ihmisen täytyy syödä , niin miksi helve tissä ei silloin söisi hyvin ?? Nooo , tämä on rahakysymys, persaukiset tästä vinkuu..mutta jos on pörssi kunnossa niin silloin voi kyllä syödä kunnon pihviä ja punaviiniä vai.. nii en kuulu kumpaakaan , en ole persaukinen en toki rikaskaan, mutta hyvin meidän perheessä syödään joka viikko

Vierailija
39/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään ihmeellistä, jos syö vain ravitsevaa ruokaa eikä riippuvuutta aiheuttavia myrkkyjä.

Vierailija
40/49 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauheliha, oisko 400 rammaa vai 700. Lasagnelevyt, juustoa, tomaattimurskaa purkki pari, sipulia, mausteet, maitoa. Vasta tein ja oli Hyvää ja maukasta.

Viime vuoden puolella laskin, että noin 10-12 annoksen lasagneni maksaa 7 euroa. Nyt hinta on varmaan noussut 8 euroon, koska lihan ja juuston hinta on noussut. Ja annokset ovat SUURIA. Jos tekisin lasagnelevyt itse, kuten italialainen tuttavani tekee, pääsisin hiukkasen halvemmalla - muuten meidän lasagneissa ei hirveästi ole eroa, lähinnä mitä kasviksia käytämme (minä valkosipulia, hän sipulia, minä punajuurta, hän selleriä ja itsekerättyjä tatteja).

Kerroppa, miksi alapeukutit kommenttiani? Koska jos olet sitä mieltä, että laskemani hinta ei voi pitää paikkaansa, niin olet väärässä, koska olen sen useammankin kerran laskenut. Jos taas epäilet sitä, onko minun ja italialaisen tuttavani lasagne vertailukelpoisia, niin siihen en taas voi vaikuttaa, sinun pitäisi maistaa kumpaakin ja ilmeisesti myös nähdä valmistusprosessit, että voisit arvioida?

Jos taas olet sitä mieltä, että viime vuonna 7 euroa maksanut ruoka ei maksa tänä vuonna 8 euroa, niin voit olla oikeassa. Saattaa olla, että se maksaakin 9 euroa. Kaksi viikkoa sitten tein viimeksi lasagnea, mutta en laskenut silloin hintoja.