Laittaudutteko lääkärin vastaanotolle mennessä, jotta saatte hyvät arvostelut omakantaan?
"Siististi pukeutunut ja asiallinen.
Tällainen merkintä saattaa löytyä Omakannasta lääkärikäynnin jälkeen"
Kommentit (96)
Ymmärrän jutun pointin ja olen samaa mieltä siinä, että joissain tapauksissa ulkoinen olemus saattaa tukea diagnoosia. Mutta jotkut kommentit oli vähän outoja, esimerkiksi:
Siisti tarkoittaa sitä, että on itsensä näköinen. Jos asiakas on edelliset viisi kertaa ollut siististi pukeutunut ja sitten ei kuudennella käynnillä ole, niin kertoohan se jostain, Raitmaa selittää.
Omalla kohdallani se saattaa kertoa esimerkiksi siitä, että viidellä edellisellä kerralla olen tullut töistä vastaanotolle ja kuudennella kerralla kotoa ja saattanut tulla vähän kiire lähtö, jolloin kontrasti edellisiin kertoihin on suuri.
Kaikki lääkärit eivät myöskään suhtaudu yhtä myönteisesti kanta-merkintöjen korjailuun. Pyysin kerran lääkäriä korjaamaan sinne tekemäänsä virheellistä kirjausta ja sain vastaukseksi kauhean valittelun, että merkinnän korjaaminen on työlästä kun pitää mennä jonkun ylilääkärin tms. kautta ja ei sillä ole mitään väliä, mitä siellä kannassa lukee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelut? Mulla on lukenut että siististi pukeutunut ja asiallinen, joskus luki että huoliteltu. Mutta ei siellä ole arvosanoja ulkonäöstä annettu.
Lääkäritkin ovat ihmisiä ja arvostelevat "inhimillisellä" tavalla potilaita. Esimerkiksi potilaan koulutus, ammatti, varallisuus, sukupuoli ja ikä, ulkonäkö ja niin edelleen.
Ihanko oikeasti kuvittelet jotain lääkäriä kiinnostavan jonkun potilaan varallisuus tai koulutus, kun niitä potilaita tulee "liukuhihnalla" 20min. välein 8h ajan päivässä? Ei ketään kiinnosta.
Ihanko oikeasti kuvittelet että yritysjohtajalle puhutaan tismalleen samoilla sanoilla kuin roskakuskille? Että korkeakoulutettu saa tismalleen samanlaiset hoitovaihtoehdot ja kohtelun kuin kouluttamaton eläkeläinen?
Kastijärjestelmä on edelleen voimassa ja voi hyvin.
Ihanko oikeasti kuvittelet lääkärien aistivan, onko tyyppi suuren pörssiyhtiön pääjohtaja vai Siwan kassa?
Luulen, ettei lääkärillä ole mitään hajua vaatteiden ja ulkoasun perusteella, jos vastaan otolle pöllähtää Suomen varakkaampiin ja vaikutusvaltaisiin kuuluva Antti Herlin, suoraan perunapellolta tai presidentti Sauli Niinistö, kesken savotta hommien.
Ei ainakaan minun lääkärillä ole mitään hajua koulutuksestani tai ammatistani.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko teillä kaikilla jotkut psykiatrian käynnit, jos ulkonäöstä kirjoitetaan noin tarkkaan, nimittäin fyysisten oireiden takia ei kyllä ole moisia kirjoituksia näkynyt. Itselleni siis aivan uutta tuo, että lukisi yhtikäs mitään ulkonäöstä tai olemuksesta.
Mutta tosiaan, olisi hyvä myös, että myös potilas voisi kirjoittaa kantaan lääkäriarvion.
Ei ole, vaan ihan terv.keskus tai sairaalan lääkärit ovat iät ja ajat arvioineen potilasta myös ulkoisen olemuksen perusteella, apuna diagnoosia, hoidon tarvetta, oikeuskelpoisuutta jne.
Ja näitä arvioita käytetään myös tuomioistuimen päätöksissä esim. testamentti riidoissa tai kiinteistöjen, autojen yms. hankinnoissa, kun puntaroidaan henkilön oikeustoimikelpoisuutta esim. muistisairailla, onko lääkäri huomannut pitkällä aikavälillä muutoksia asiakkaan käyttäytymisessä ja ulkonaisessa olemuksessa.
Suihaus miehen partavettä tuheroon ja lekurin puheille.
En ole koskaan ollut psykiatrisessa hoidossa, joten lääkärit ovat kirjoittaneet kantaan vain oirekuvauksia ja tietoja hoitotoimenpiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko teillä kaikilla jotkut psykiatrian käynnit, jos ulkonäöstä kirjoitetaan noin tarkkaan, nimittäin fyysisten oireiden takia ei kyllä ole moisia kirjoituksia näkynyt. Itselleni siis aivan uutta tuo, että lukisi yhtikäs mitään ulkonäöstä tai olemuksesta.
Mutta tosiaan, olisi hyvä myös, että myös potilas voisi kirjoittaa kantaan lääkäriarvion.Jokainen lekuri ja hoitaja kokee tarpeelliseksi kirjata omakantaan "hoikka". Se on sama olenko ollut hoidettavana kurkkupaiseen, noidannuolen tai gynekologisten kipujen takia tai psykiatrian päivystyksessä itsemurhauhan takia.
Olen normaalipainoinen.
Viimeksi psykiatri kirjasi vielä "ikäistään nuoremman oloinen" ja "istuu jalat osittain tuolilla". Siis täh?Mutta tosiaan, ois mahtava jos kantaan sais kirjattua myös sen oman vastineen näille satuiluille ja kuinka asia omasta mielestä on mennyt. Miten tätä lähtis käytännössä ajamaan?
Minusta puolestaankirjoitettiin "ikäisensä oloinen" (olen alle nelikymppinen). Mitähän tuokin tarkoittaa?
Eikö teille ole jo lapsesta opetettu, että lääkäriin mennään puhtaana, siisteissä vaatteissa?
Itse olen käynyt jopa ennen ensiapuun raahautumista pesulla, ellei kyseessä ole ollut vuotava haava.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teille ole jo lapsesta opetettu, että lääkäriin mennään puhtaana, siisteissä vaatteissa?
Itse olen käynyt jopa ennen ensiapuun raahautumista pesulla, ellei kyseessä ole ollut vuotava haava.
No eipä tullut mieleen jalka murtuneena ja naama ruhjeilla yrittää könkätä suihkuun. Hyvä kun pääsin avaamaan oven ambulanssimiehille.
Minä aina laihdutan ennen lääkärille menoa. Ei tarttee enää lukea, että keskivartalo obeesi
Vierailija kirjoitti:
Minä aina laihdutan ennen lääkärille menoa. Ei tarttee enää lukea, että keskivartalo obeesi
Miten saat sen keskivartalon obeesin meikattua piiloon?
Piti käydä katsomassa onat merkinnät, hoikka löytyi melkein joka merkinnästä, vaikka olen siis ihan m-38-kokoinen, en mikään superhoikka. Yhdessä luki asiallinen, se huvitti.
Mitä pitää tehdä, että saa luonne ja ulkonäköanalyysin Kantaan? Minulla lukee siellä vain tylsiä oirekuvauksia ja lääkemääräyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen mt-potilas joten kyllä. Kampaan hiukset, pesen hampaat, laitan siistit vaatteet. En kuitenkaan meikkaa koska en meikkaa muutenkaan eikä mt-potilaan nyt kannata olla liian hyvännäköinenkään.
Ristiriitaista, kyllä.
Ihan kuin itseni kirjoittamaa. Se on todella hankala feikata mt-potilasta päästäkseen eläkkeelle. Joskus sitä miettii onko sittenkään ihan terve kun jaksaa yrittää :)
Ulkomuoto eli habitus on todella tärkeä asia. Ei pidä vetää yli, mutta ei myöskään ali. Yksi hyvä tapa on myös ajatella kaikkea muuta kun lääkäri puhuu. Silloin vaikuttaa juuri sopivasti poissaolevalta.
Minulla murtui ranne ja lääkäri oli kirjoittanut omakantaan - urheilullinen, yhteistyökykyinen keski-ikäinen perusterve nainen.
Todellisuudessa olen viisikymppinen ja painoindeksi 28.
Vierailija kirjoitti:
Voi tziisus. Aivan sama meillä päivystyksessä kuinka olet kuurannut itseäsi. Suurin osa potilaista tulee likaisissa työvaatteissa jos työtapaturma tai leikataan vaatteet pois jos palovamma-tai kolaripotilas. Ollaan nääs totuttu ihmisen kaikkiin hajuihin ja eritteisiin. Siellä ei ole mitään merkitystä tuommoisilla asioilla.
Ihmistä arvioidaan ulkonäön perusteella aina ja kaikkialla. Tästä syystä olen aina jonkin verran resuinen jotta ihmiset toistuvasti yllättyvät positiivisesti kun olenkin kiva persoona ja ilahtuvat.