Miksi niin moni ei osaa kirjoittaa sanoja "makaroni" ja "hormoni"?
Makarooni, hormooni, silikooni.. Miten voi olla niin ylivoimaista kirjoittaa nuo sanat oikein ilman tuplavokaalia?
Kommentit (33)
Kirjoittaahan jotkut pizzankin väärin, pitsa. Niin että, mikä vika makaroonissa on, tai muussissa?
Suomalaiset ovat tottuneet kirjoittamaan kaiken kuten se äännetään.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaahan jotkut pizzankin väärin, pitsa. Niin että, mikä vika makaroonissa on, tai muussissa?
Pitsa on suomeksi ihan oikein kirjoitettu. Myös pizza on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Pitsa on oikein.
No enthäs murtheet?
Voikko nää uskoa?
Koulussahan se tosiaan jo opetettiin, että yksi o-kirjain on seuraavissa päätteissä: -omi, -oni, -oli, -ori, ,-ovi
Kielioppisääntö koskee -oli, -oni ja -ori -päätteisiä lainasanoja.
Kyllähän nämä ennen opetettiin ja opittiin jo alakoulussa.
Pisa-tulosten romahdus ei ole erillinen asia yleisen sivistyneisyyden rappiosta.
taas yksi kielli oooppi nerroo linjoilla.
aivvan sammee miteen kirjoittetteertaan kunha tulloo ymmärretyyksiin.
Miksikö.. Mietitään sitä monta siva.
Ai, että kylläpä alkoi tekemään mieli makaroonilaatikkoa. Ketä muu tykkää siitä?
Vierailija kirjoitti:
Pisa-tulosten romahdus ei ole erillinen asia yleisen sivistyneisyyden rappiosta.
Varmasti opetettiin. Normaali ihminen ei kuitenkaan muista kaikkea turhanpäiväistä mitä peruskoulussa opetettiin. Vain olennaisimmat tarpeen muistaa.
P.s. Alakoulussa opetettiin myös se, mikä ero on puhekielellä ja kirjakielellä sekä kerrottiin, mitä tarkoittaa pilkunnussinta
En tiedä miten se on niin vaikeaa, tuo ärsyttää myös minua. Kai joku sitten sanoo makaroooooooni kun ääntämistä tarjottiin syyksi, itse kyllä sanon makaroni ja niin moni muukin.
Merkonoomin hormoonit meni sekaisin kun maistoi meloonia maratoonin jälkeen.
Täällä nyt on kaikenlaisia tollukoita kirjoittelemassa. Panaani, diaknoosi, basiliga, bubi, puollustaa, diapeetes jne.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten se on niin vaikeaa, tuo ärsyttää myös minua. Kai joku sitten sanoo makaroooooooni kun ääntämistä tarjottiin syyksi, itse kyllä sanon makaroni ja niin moni muukin.
Merkonoomin hormoonit meni sekaisin kun maistoi meloonia maratoonin jälkeen.
Itse sanon makarooni. Enkä ole niin heikkohermoinenkaan, että ärsyyntyisin, jos joku kirjottaakin tuossa muodossa. Pikkujuttuja oikeiden ongelmien rinnalla.
Miten niin, "moni"? En tiedä yhtäkään.
Ehkä johtuu seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisa-tulosten romahdus ei ole erillinen asia yleisen sivistyneisyyden rappiosta.Varmasti opetettiin. Normaali ihminen ei kuitenkaan muista kaikkea turhanpäiväistä mitä peruskoulussa opetettiin. Vain olennaisimmat tarpeen muistaa.
P.s. Alakoulussa opetettiin myös se, mikä ero on puhekielellä ja kirjakielellä sekä kerrottiin, mitä tarkoittaa pilkunnussinta
Kertoo enemmän sinusta, jos pidät oikeinkirjoitusta turhana asiana koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisa-tulosten romahdus ei ole erillinen asia yleisen sivistyneisyyden rappiosta.Varmasti opetettiin. Normaali ihminen ei kuitenkaan muista kaikkea turhanpäiväistä mitä peruskoulussa opetettiin. Vain olennaisimmat tarpeen muistaa.
Kertoo enemmän sinusta, jos pidät oikeinkirjoitusta turhana asiana koulussa.
Niin kertookin. Nimittäin sen, etten ole pilkunnussija ja elämässäni on tärkeämpiä asioita kuin nillittäminen pikkuseikoista, joilla ei oikeasti ole mitään merkitystä. Vai etkö sinä ymmärrä, mitä tarkoitetaan, jos kirjoitetaan steereo?
Mun mielestä se hauskin kirjoitusvirhe yhdessä jutussa oli, kun henkilö puhua macarenasta (tarkoitti macaroneja). 😁
Entäs sitten sana naiivi...