Minulla on 40.000e säästössä, tekeekö tuollaisella summalla enää mitään Suomessa?
Olen työtön ja tulot ei isot. En ole saamassa enää perintöjä jotka kartuttaisivat omaisuutta. Omillaan on tultava toimeen. Pelottaa tulevaisuus näin vähävaraisena koska vaikea säästää pienistä tuloista. :( Tuo summa on ns.ylimääräisenä hätävarana, ei käyttöä varten.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No inflaatiohan syö rahojasi kiihtyvällä tahdilla,nyt viimeistään kannattaa sijoittaa nuo rahat eikä pitää tilillä.
Sijoittaa _minne_? Minne kannattaa? 🙄🙄🙄
Minua kyllä kiinnostaa sijoittaminen mutta en ole valmis häviämään noita rahoja.
ap
Kannattaa sijoittaa kannattavaan liiketoimintaan, jolla on mahkuja myös nostaa hintojaan inflaation mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat työkkärin tuet ja asumistuet, riittää tuo rahasumasta vähän joka kuukausi tukien päälle ehkä 8-10 vuottai, sitten on kulutettu. Jos tukia ei saa, niin sitten ehkä 2-3 vuotta. Suomi on kallis maa.
En käytä näitä rahoja ollenkaan elämiseen. Saan työmarkkinatuki + palkka n.1000e nettona ja se riittää elämiseen ja jää säästöönkin. Toive olisi että saisin kartutettua hieman eläkkeikään mennessä tuota summaa, ole nyt 39 vuotias.
ap
Miksi ihmeessä saat mitään tukia, jos sulla makaa tilillä noin paljon rahaa?!! Kiva maksella sun asumisesta ja elämisestä 1500€:n tuloilla, kun itsellä ei ole säästössä mitään!!
Että pistää vihaksi!!
Pistää varmaan enemmän vielä vihaksi kun kerron että omistusasunnossakin asuvat ihmiset saavat tukia. Ei siis pyydetä pistämään kämppää lihoiksi edes. Kyllä tuo itseäni ainakin pistää kuumottamaan.
Itse olen nyt n. 35 vuotta säästänyt ca. 500 €/kk eli koossa oli viime vuoden alussa korkoineen 230 000 €. Sijoitin ne suomalaisiin keksintöihin; merenpuhdistusalus ja sähkömoottoripyörä. Nyt summa jo lähes 350 000 € ja lisäksi olen nyt viimeisen vuoden säästänyt 1 000 €/kk. Laita sinäkin johonkin suomalaiseen keksintöön, joka edesauttaa ilmastonmuutoksen hidastumista, niin tienaat ja teet hyvää.
Tuo 40 000 € olisi vuoden päästä n. 55 000 € ja kahden vuoden päästä jo 80 000 €. Vielä pari vuotta siihen päälle, niin saat vaikka Hesasta kaksion hyvältä paikalta.
Kohta miljoonallakin pyyhitään per*että, joten turhaa rahaa pian ovat.
Niin kuin sanotaan; ilmaisia lounaita ei ole eli tottakai sijoittaminen on aina riski, mutta kuten eilen jo tostesin, niin sijoita tulevaisuuden nouseviintrendeihin, ja mieluummin kotimaisiin. Mainitsemani sijoituskohteet tulivat myyntiin vuonna 2020 ja voitto on ollut aika tasaisesti 40% vuodessa, eikä tod.näk. paljoa ainakaan tipu seuraavien vuosien aikana. Ja koska Suomessa verotetaan suht' kohtuullisesti, niin viivan alle jää vielä n. 30% voittoa. Viidessä vuodessa 40 000 € nousee 150 000 eruoon. Ja mikäli joka kuukausi laitat edelleen lisää/sijoitat, ja oletetaan, että olet säästänyt summan vaikkapa kymmenessä vuodessa eli n. 300 €/kk, koossa on viiden vuoden päästä 200 000€. Ko. summalla saa 1-2h asunnon, kohtuullisella sijainnilla, ainakin tämän hetkisen suunnan mukaan. Asuntojen hinnathan ovat nyt laskeneet Suomessa ja trendi jatkuu, niin summa tosiaan riittää viidenkin vuoden päästä ihan ok asuntoon.
Mitä paskaa nyt taas? Suomessa on oikeutettu tiettyihin asioihin. Ap käy ilmeisesti osa-aikatyössä ja saa jonkun verran tukia ja on näistä säästänyt.