Minulla on 40.000e säästössä, tekeekö tuollaisella summalla enää mitään Suomessa?
Olen työtön ja tulot ei isot. En ole saamassa enää perintöjä jotka kartuttaisivat omaisuutta. Omillaan on tultava toimeen. Pelottaa tulevaisuus näin vähävaraisena koska vaikea säästää pienistä tuloista. :( Tuo summa on ns.ylimääräisenä hätävarana, ei käyttöä varten.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No inflaatiohan syö rahojasi kiihtyvällä tahdilla,nyt viimeistään kannattaa sijoittaa nuo rahat eikä pitää tilillä.
Sijoittaa _minne_? Minne kannattaa? 🙄🙄🙄
Mihin haluaa.
-osakkeisiin
-kiinteistöihin
-korkopapereihin
-rahastoihin
-metsään
-maahan
jne.
Pääasia että sijoittaa tuottavasti, eikä spekulantteihin. esim kulta ei tuota mitään, vaikka omistat kultaa 100 vuotta niin se kullan määrä ei sinulla ole lisääntynyt yhtään milligrammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nyt vuokralla, niin pääsee tuolla summalla aika moneen asumisoikeusasuntoon kiinni ja niissä vastike on vähän pienempi, mitä samassa asunnossa olisi vuokra.
Minulla nyt sellainen tilanne, että saatiin puolison kanssa rahaa reilusti sen verran että voidaan muuttaa asumisoikeusasuntoon, kun asunto jossa nyt ollaan vuokralla, myydään eikä meillä ole varaa ostaa sitä itse. Pitkään luulin että asojen vastikkeet on huijausta, mutta nyt kun olen tehnyt vertailua, kyllä ne ovat edullisempia kuin vuokralla oleminen samankokoisissa asunnoissa.
En ole vuokralla, on velaton omistusasunto mutta ei kovin arvokas.
ap
Voit ostaa sijoitusasunnon, johon otat vuokralaisen. Tai sitten myyt nykyisen asuntosi ja ostat tilalle "paremman", jonka arvo säilyy/kasvaa.
Minä ostin juuri tontin, jolla kunnostusta kaipaava vanha talo. Se on oiva kakkosasunto, johon ehkä muutan myöhemmin kokonaan. Tontilla on tilaa kasvattaa ruokaa ja talossa asuminen onnistuu ilman sähköäkin. Sijainti on sellainen, että uskon viihtyväni siellä kaikissa olosuhteissa. Tähän projektiini kuluu tuo 40t euroa, aluksi.
Jos myöhemmin myyn nykyisen asuntoni, saan hulppeasti lisää remonttirahaa.
Minua myös kiusasi se, että tilillä oli ylimääräistä rahaa, jonka arvo hiipui koko ajan.
Nyt olen tyytyväinen, kun ei tarvi huolehtia mistään osake- ja rahastosijoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti tuo ei ole kyllä iso summa :( Jos mietit vaikka peruskustannukset vuodessa mitä menee asumiseen, laskuihin ja ruokaan kahdelta niin summa riittäisi max. 1.5 vuodeksi. Ei tule pitkään valitettavasti toimeen vaikka kitkuttelisi.
Näitä rahoja ei ole tarkoitettu käyttöön vaan ne saavat olla vain tilillä pahan päivän varalle, tulen toimeen työmarkkinatuella ja palkalla ihan hyvin jotka on nettona noin 1000e/kk.
ap
8% vähemmän tekee kuin vuoden vaihteessa, joten en kyllä tilillä pitäisi. Ostaisin metsää!
Miksi täällä trollataan samasta asiasta jatkuvasti, vaihtaisit edes summaa välillä
Vierailija kirjoitti:
Jaa tämä trolli taas
En ole trolli. Tämä on ihan tositilanne itselläni, valitettavasti.
ap
Vierailija kirjoitti:
8% vähemmän tekee kuin vuoden vaihteessa, joten en kyllä tilillä pitäisi. Ostaisin metsää!
Metsää ei tehdä lisää - joo, mutta viimeaikainen löysän rahan politiikka on valunut myös metsän hintaan. Rahastot ovat ostaneet ja tulleet samalla nostaneeksi metsän todella kalliiksi.
Mahdollisimman pienikuluiseen passiiviseen indeksirahastoon joka uudelleensijoittaa tuotot. Osta vaikka tonnilla kuussa seuraabat 30kk niin saat ajallista hajautusta. Sitten alat katsella 10-15v päästä myyntejä. 10k kannattaa pitää hätävarana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa tämä trolli taas
ap
Mitäs valitettavaa tuossa on kun on nelkyt donaa takataskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa tämä trolli taas
ap
Mitäs valitettavaa tuossa on kun on nelkyt donaa takataskussa.
No tämä summa ei ole iso summa nykypäivänä.
ap
Ei kukaan ole niin tyhmä että pitäisi 40 t€ tavallisella tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa tämä trolli taas
ap
Jaa, että on kovinkin valitettavaa, kun tilillä roikkuu 40.000 tarpeetonta euroa, jolle et keksi käyttöä?
Jos olet tosissasi, jaa kaikki köyhille ja seuraa Jeesusta. 👌🏼
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa tämä trolli taas
ap
Jaa, että on kovinkin valitettavaa, kun tilillä roikkuu 40.000 tarpeetonta euroa, jolle et keksi käyttöä?
Jos olet tosissasi, jaa kaikki köyhille ja seuraa Jeesusta. 👌🏼
En sanonut etten keksi käyttöä. Mutta ihmisellä on oltava säästöjä ja koen että tämä on hyvin vähän. :(
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole niin tyhmä että pitäisi 40 t€ tavallisella tilillä.
Tuottotilien paras korko on alle 1%.
Osakkeiden ja muiden pörssisijoitusten tuotto voi nyt olla negatiivinen.
Tavan talletustilillä rahat säilyttävät edes nimellisarvonsa.
Jos rahat aikoo käyttää vaikkapa vuoden sisällä, ei kannata mennä mukaan sijoittajien spekulaatiokarnevaaleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa tämä trolli taas
ap
Jos olet tosissasi, jaa kaikki köyhille ja seuraa Jeesusta. 👌🏼En sanonut etten keksi käyttöä. Mutta ihmisellä on oltava säästöjä ja koen että tämä on hyvin vähän. :(
ap
Älä perusta turvaasi mammonaan. Se ei sinua auta hädän päivänä, vaikka nyt luulet niin. Miksi "ihmisellä olisi oltava säästöjä", pientä puskurirahaa, esim. 2-3000e, enemmän? Millainen summa olisi sinulle riittävä?
Sanoit, ettei asuntosi ole kovin arvokas. Alan epäillä, että sen hinta onkin luokkaa 200-300.000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa tämä trolli taas
ap
Jos olet tosissasi, jaa kaikki köyhille ja seuraa Jeesusta. 👌🏼En sanonut etten keksi käyttöä. Mutta ihmisellä on oltava säästöjä ja koen että tämä on hyvin vähän. :(
ap
Älä perusta turvaasi mammonaan. Se ei sinua auta hädän päivänä, vaikka nyt luulet niin. Miksi "ihmisellä olisi oltava säästöjä", pientä puskurirahaa, esim. 2-3000e, enemmän? Millainen summa olisi sinulle riittävä?
Sanoit, ettei asuntosi ole kovin arvokas. Alan epäillä, että sen hinta onkin luokkaa 200-300.000.
Minulle tämä 40.000e ei tuo turvaa koska ei ole ketään kenen puoleen kääntyä jos joskus tulisi rahan tarve, olen täysin yksin. Asuntoni arvo on tällä hetkellä ehkäpä joku 70.000e, on täysin remontoimaton läävä. Ainut positiivinen asia on sijainti, keskeisellä paikalla kohtalaisen lähellä Helsinkiä, autoa ei tarvitse.
ap
Tuo on pieni summa elämän suuriin investointeihin. Kotiin, mökkiin, sähköautoon, taloudellisen riippumattomuuden tuovaan sijoitussalkkuun jne. Eli ne joutuu unohtamaan.
Mutta on tuo suuri summa tukemaan hätäkassana arjen kuluja. Parantaa unenlaatua ja myös elämän.
En näe kovin suuria tummia pilviä ap:lla tämän suhteen.
Rehellisesti tuo ei ole kyllä iso summa :( Jos mietit vaikka peruskustannukset vuodessa mitä menee asumiseen, laskuihin ja ruokaan kahdelta niin summa riittäisi max. 1.5 vuodeksi. Ei tule pitkään valitettavasti toimeen vaikka kitkuttelisi.