Tyttö 2v 9kk ei käy vielä potalla
Pitäiskö huolestua? Osaksi ihan äidin syytä, mulla myös 10kk ikäinen lapsi, joka vie kaikki mehut ja ei energiaa riitä aktiiviseen pottailuun...
Tyttö kyllä osaa aamupissat pissata pottaan ja kakat myös. Ja jos ehtii äkkiä kiikuttaa päiväunilta pissalle, se ehtii tulla pottaan. Muutoin ei potalle suostu, itku tulee ja haluaa vaipan vaan laittaa.
Ehkä nuo oppivat sitten yhtä aikaa potalle? Kun kuopus 1,5v tai jotain... Vai pitäiskö huolestua? Ilman vaippaa on välillä oltu, mutta kakatkin tulee sitten lahkeeseen ja leviää pitkin kämppää. Kuopus sitten konttii perässä...
Kommentit (35)
ennen oli lapset järjestäen kuivia 1-2-vuotiaina, nykyään 3-4 vuotias vaipoissa ei ole mikään ihme...
Oisko syy ehkä noissa liian kuivissa vaipoissa, päättämättömissä vanhemmissa vai missä?
tarpeiden tekemisen noin häpeälliseksi. Mitä sä olet sille lapselle oikein tehnyt?
itse olen reilu kolmekymppinen, ja kuiva puolitoistavuotiaana. mummo ja lapsettomat sukulaiset pitää meidän 2 v 2 kk poikaa ihan vammaisena, kun sillä on vielä vaipat.
Vierailija:
ennen oli lapset järjestäen kuivia 1-2-vuotiaina, nykyään 3-4 vuotias vaipoissa ei ole mikään ihme...Oisko syy ehkä noissa liian kuivissa vaipoissa, päättämättömissä vanhemmissa vai missä?
Olemme kasvattaneet tämän lapsen ihan kuin kaikki muutkin lapsemme. Kuule, päin vastoin luulen, että ihmiselle on luontaista haluta tehdä tarpeensa rauhassa. Jo päiväkodeissa mulle on sanottu että lapsille annetaan intimiteettisuoja, koska suurin osa ei tykkää siitä että joku kyttää.
Olisko itestäs kiva paskoa kun koko suku kuulee siitä ja katselee vieressä.
vuoden ikäisestä. Koetettiin jo 8 kk iässä, mutta silloin kammosi pottaa. Aina silloin tällöin sitä kokeilin ja jos itki, niin unohdettiin taas potta joksikin aikaa. Sitten yhtäkkiä vuoden iässä itse kiinnostui potasta ja siitä lähtien on joka päivä pottailtu säännöllisesti. Meillä säännöllisyys tarkoittaa aina ruokailun jälkeen potalla käyntiä. Unien jälkeen en ole vielä jaksanut (omaa laiskuuttani, myönnän) potattaa. Melkein aina pottaan tule pissi ja kakatkin enimmäkseen. Kakan suhteen on siinä mielessä helpompaa, että vaikka ei tulisi pottaan, kun ollaan " virallisesti" potalla, aika usein huomaan, että nyt alkaa tekemään kakkaa ja ennätän hyvin vielä kiikuttamaan potalle. Ja on useamman kerran tullut myös itse sanomaan, että kakka ja kas kummaa, kun on vienyt potalle, niin kakka on tullut. Ikää on vasta vuosi ja 4 kk enkä todellakaan ole jättämässä vaippoja pois. Ensi kesänä olisi aikomus, mutta musta on hyvä, että on tottunut pottaan jo nyt.
Itse päiväkodissa työskentelevänä ja kolmen lapsen äitinä sanoisin että useat jo 1-vuotiaat jotka tekevät vaippaan tarpeensa, menevät sillon johonkin suojaseen paikkaan ja haluavat olla rauhassa.
Loppukesästä innostuin opettamaan kaksivuotiasta tyttöäni potalle. Jätin just vaipan pois ja potta oli esillä koko ajan , ja kyselin pissahätää usein. Tyttö pidätti pissaa ja kakkaa monia monia tunteja. Käytiin aina välillä potalla istumassa, äiti istui vieressä rohkaisemassa ja lukemassa kirjoja. Lahjoin myös purkalla, keksillä tai jollain muulla hyvällä. Lapsi jännitti hädän tekemistä pottaan niin että tärisi ja huusi kunnes se lopulta, piiiiiitkän istumisen jälkeen sinne tuli. Hurraamisen jälkeen yhdesä pönttöä vetämään, mikä oli hauskaa, ja sitten palkintoa hakemaan. Jonkun aikaa meni näin ja lapsi oli kuin olikin erittäin ylpeä pottailustaan,vaikka aina jännitti kovasti. Kehuin ja kannustin.
Kun vajaan viikon oli tätä menoa menty, alkoi potalla istumisesta tulla huutoa. En vain voinut pakottaa lasta istumaan potalla, kun lapsi itkee ja huutaa kun vain kysynkin. En voi pitää lastani potalla väkisin, siitähän voisi jäädä hirveä kammo.
Siihen se sitten jäi, meidän potalla käymiset. Nyt pari kuukautta myöhemmin, tekee tyttö hätänsä vielä vakituisesti vaippaan. On sovittu, että Pepun pesun jälkeen Laitetaan pikkuhousut ettei peppu haudu vaipassa jatkuvalla syötöllä. Kun pissahätä alkaa tuntua, hakee tyttö vaipan ja tuo minulle laitettavaksi. Potalla käy harvemmin istumassa, eikä sinne mitään tule.
Ehkä minäkin vielä odottelen, jos tyttö innostuisi potasta kun vähän vielä kasvaa ja on valmis siihen.
Nyt jo tunnistaa pissa- tai kakkahädän tulevan ja muista aina pyytää vaipan ajoissa, joten ei ehkä kovin kaukana olla...
pöntöllä. Kannusta, kiitä lastasi niin hän oppii, älä pakota potalle.
Meillä ainakin oli herkkyyskausi potalle tuossa vähän reilu 2v. Olis pitäny toimia rivakammin. Me olimme tyytyväisiä kun aamupisut tulivat pottaan ja poika sai tarroja ja kaikki näytti hyvältä. Edettiin rauhallisesti. Sitten tuli se kuukauden keikka ryhmikseen ja korttitalo kaatui ja poika oli saanut pottakammon.
Itkee ja saattaa saada ihan hysteerisenki kohtauksen jos yritetään viedä potalle. Tänään tosiaan muumeilla sain istumaan. Joku päivä sanoin että äitistä tulee tosi iloinen jos istut potalle ja esitin oikein -iloisen-äidin-shown ja silloin toimi se, mutta ei enää uudestaan. Tarrat eivät kiinnosta. Palkinnot eivät muutenkaan kiinnosta, sanoo vaan että ei halua niitä (kun siis oikeesti kai pelkää pottaa niin kieltäytyy siitä palkinnosta, niin tietää ettei tarvitse mennä potalle). Mä en tajua mitä siellä ryhmiksessä on voinu sattua, ku tää on menny tämmöseksi.
Kypsä olis fyysisesti siitä olen varma, on niin usein kuivia vaippoja ja pissaa harvemmin. Pöntöllekään ei suostu, sitäkin olen koittanut.
Mä en vaan ymmärrä, miten saada se pottakammo pois.
kypsymisen tulosta, ihan samalla tavalla kuin kävely.
Et sinä lapsesi kävelyäkään voi edistää, hän oppii sitten kun on siihen kypsynyt. Joku 9 kuukautta vanhana, toinen puolitoistavuotiaana.
Samalla tavalla lapset kypsyvät pidättämiseen, jokainen omassa aikataulussaan.
Eikä neuvolassa puistella päätä, siellä ymmärretään yksilöllinen aikataulu.
Toisin kuin av:lla ja anoppilassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannusta
Veikkaan ettei auta enää. Jos ei 18-vuotiaana ole vielä potalle oppinut, niin ei siinä kannustaminenkaan enää auta.
Onko ap vielä kuulolla? Oppiko kuivaksi?
jos joku sanoo hyvä. Kun on tehnyt tarpeensa niin ilmottaa noin 10 kertaa että älä sano hyvä, älä kerro isälle, älä kerro kenellekään. Joten olis ollut hänen kidutusta oikeen juhlia asiaa...
Olispa kuivaksiopettelu niin helppoa että potta esille ja sitten taputetaan ja soitetaan mummille: kas, lapsi on kuiva.