Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävä aloitti suomen opiskelun

Vierailija
18.06.2022 |

Kokee, ettei ole reilua mua kohtaan, että mä joudun puhumaan aina englantia, että voisin edes kotona puhua suomea.
Jotenkin itselle ei tullut edes mieleen, että joku voisi ajatella tämän olevan epäreilua. Toki joskus unohtelen sanoja, jolloin miesystäväni täydentää lauseeni ja välillä jos innostun tai hermostun, puskee rallienglanti läpi.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihailtavaa, että miesystäväsi on halukas ja motivoitunut opettelemaan suomea, joka ei todellakaan ole helppo kieli. Minun mieheni on japanilainen ja puhumme kotona vain japania, mutta viime aikoina hän on alkanut opettelemaan ahkerasti suomea.

Olin yllättynyt kun hän alkoi kyselemään jotain fraaseja suomeksi ja sanoi, että oli alkanut opettelemaan. :) Varsinkin, kun jotkut ystävämme ovat nälvineet minua välillä, kun innostuessani aksenttini on puskenut läpi ja välillä tosiaan unohtelen sanoja on hän ollut ärsyyntynyt ja pitänyt mun puolia, kun tietää englannin olevan kolmas kieli mulle, enkä ole puhunut englantia kovin montaa vuotta.

Ap

Vierailija
22/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös pariskunta jotka puhuvat keskenään englantia joka ei ole kummankaan äidinkieli. 

Itse olen kokenut tämän rikkautena, kun sanavarasto on suppeampi, joutuu puhumaan selkeämmin ja käyttämään täsmällisempiä sanoja. Tässä parisuhteessa tuntuu että kommunikointimme sisältää paljon vähemmän väärinkäsityksiä ja tulkinnanvaraisuuksia kuin aikoinaan suomalaisen puolison kanssa. Toki käytän töissä ja kavereiden kanssa paljon värikkäämpää kieltä ja laajempia kuvailuja asioista kuin mitä kykenen englanniksi tuottamaan. Mutta en silti koe että itseni ilmaisu olisi mitenkään rajoittunutta. 

Oma puolisoni opettelee myös suomea omaan tahtiinsa, (ymmärtää hyvin, puhuu ujommin). Keskinäiseen  kommunikointiin ei olla sitä vielä otettu vaikka siitä on puhuttu, että voisin alkaa puhumaan yksinkertaisia lauseita, toistaa sen heti perään englanniksi ja hän puolestaan voisi yrittää vastailla suomeksi ja vain täydentää englanniksi jos jokin sana puuttuu. Itse olen ehkä vähän liiankin ihastunut oman englanninkieleni kehittämiseen. Asumme kuitenkin Suomessa ja periaatteessa mies voisi hakea kansalaisuutta, jos vain saisi kielitaidon sille tasolle että läpäisee kielitestin. 

Ja palstan rasisteille tiedoksi: suomea puhumaton mieheni maksaa Suomeen kuussa enemmän veroja kuin yksi sossupummirasisti nostaa Kelan tukia, joten voitte pitää turpanne kiinni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi