Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävä aloitti suomen opiskelun

Vierailija
18.06.2022 |

Kokee, ettei ole reilua mua kohtaan, että mä joudun puhumaan aina englantia, että voisin edes kotona puhua suomea.
Jotenkin itselle ei tullut edes mieleen, että joku voisi ajatella tämän olevan epäreilua. Toki joskus unohtelen sanoja, jolloin miesystäväni täydentää lauseeni ja välillä jos innostun tai hermostun, puskee rallienglanti läpi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä årsyttävää ulkomaalaisen kanssa seurustellessa. Tuntuu ettei pysty ilmaisemaan itseään täysin.

Vierailija
2/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on kyllä årsyttävää ulkomaalaisen kanssa seurustellessa. Tuntuu ettei pysty ilmaisemaan itseään täysin.

Pystyn kyllä ilmaisemaan itseäni ja ymmärrän englantia hyvin, joskus vain unohtuu sanoja ja alan takellella. Kuitenkin asun englanninkielisessä maassa, niin pakko pystyä ilmaisemaan itseäni.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemmetin negrojen panijat 🤢🤮

Kuka nyt rasistin minimunaa haluaisi?

Ap

Vierailija
4/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kullakin. Meillä puhutaan englantia joka ei ole kummankaan äidinkieli.

Näin on menty reilu 11 vuotta, ja hyvin pärjätty.  Molemmilla hyvä englanninkielen taito sillä olemme töissä samassa firmassa ja työkieli on englanti. Lisäksi kun asuu ulkomailla ei suomea voi edes käyttää joten se jää väkisinkin taustalle. Emme asu siis hänenkään kotimaassaan.

Joitain sanoja  ja lauseita on tullut kopattua toinen toistemme kielestä mutta mistään puhumisesta ei voi puhua. En missään tapauksessa pärjäisi hänen äidinkielellään eikä hän minun. Meillä ei ole lapsiakaan joten tämä järjestely on ihan hyvä meillä.

Vierailija
5/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa hienoa. ilmaisia Suomen kielentunteja on eri asukastalot ymm. Kuin jopa englannin kielen tunteja eri järjestöt. Niitä pitäisi olla myös molempia niille jotka eivät osaa lukea kirjoittaa! Suulinen suomen kielen puhuminen.Informomaatiota niistä terveysasemat ,kauppakeskukset ymm.paikat.

Vierailija
6/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa hienoa. ilmaisia Suomen kielentunteja on eri asukastalot ymm. Kuin jopa englannin kielen tunteja eri järjestöt. Niitä pitäisi olla myös molempia niille jotka eivät osaa lukea kirjoittaa! Suulinen suomen kielen puhuminen.Informomaatiota niistä terveysasemat ,kauppakeskukset ymm.paikat.

Asuinmaassamme ei juurikaan ole suomenkielenkursseja, mutta olen todella otettu, että hän tahtoo opiskella suomea, ettei mun tarvitse aina puhua englantia.

Ap

Vierailija
7/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea osaava pystyy asioimaan paremmin luukulla.

Vierailija
8/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele itse somaliaa!

Miksi opiskelisin random kielen, jota kumpikaan ei puhu?

Ap

Vierailija
9/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Niin, sinähän sen sossupummina tiedät.

Ap

Vierailija
10/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutimme Lontoosta vaimon kanssa Suomeen, hän meni suomenkielen kurssille. Kesti noin pari vuotta, että puhuimme enemmän suomea kuin englantia. Täytyy nostaa miehellesi hattua, jos oppii suomea ulkomailla. Se on paljon vaikeampaa kuin Suomessa asuessa.

Vierailija
11/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilaisen mies kirjoitti:

Kun muutimme Lontoosta vaimon kanssa Suomeen, hän meni suomenkielen kurssille. Kesti noin pari vuotta, että puhuimme enemmän suomea kuin englantia. Täytyy nostaa miehellesi hattua, jos oppii suomea ulkomailla. Se on paljon vaikeampaa kuin Suomessa asuessa.

Hän on motivoitunut, joten todennäköisesti oppii jossain vaiheessa. :) Eikä mua tosiaan haittaa englantia puhua, kun en muutenkaan suomea kuule päivittäin.

Ap

Vierailija
12/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kuulostaa persläveltä. Haukkuu kaikkia täällä 😂

Vierailija
13/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki englannin kielen käyttö on yhteisenä kielenä ensin haastavaa, varsinkin kun se ei ole kummankaan äidinkieli. Mutta kyllä siihen sopeutuu. Minun naisystäväni opiskelee suomea ja puhumme kotona mahdollisimman paljon suomea, että oppiminen on nopeampaa. Töissä hän puhuu myös mahdollisimman paljon suomenkieltä, joten sekin nopeuttaa oppimista todella paljon. Vuodessa kielitaito on kehittynyt huimasti, ja pystymme keskustelemaan suurimmalta osalta jo Suomen kielellä. Väliin toki muutama englannin kielinen sana, mutta suurimmaksi osaksi jo suomea. Tsemppiä, kyllä se siitä.

Vierailija
14/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on löytänyt ihanan mokkakikkelin

Vierailija
15/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn kyllä ilmaisemaan itseäni ja ymmärrän englantia hyvin, joskus vain unohtuu sanoja ja alan takellella. Kuitenkin asun englanninkielisessä maassa, niin pakko pystyä ilmaisemaan itseäni.

Ap

Itse olen sen verran ekspressiivinen puhuja, käytän sanoja monipuolisesti, etten todellakaan pystynyt ilmaisemaan itseäni minulle mieluisalla tavalla amerikkalaiselle poikaystävälleni. Toki puhun suomalaisittain erinomaista englantia, mutta ei se silti ole sama kuin oma äidinkieli.

Vierailija
16/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoo asuvansa englanninkielisessä maassa, sieltä tuskin löytyy monestakaan paikasta järjestöä ym. missä opetella suomea.

Vierailija
17/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itse olen sen verran ekspressiivinen puhuja, käytän sanoja monipuolisesti, etten todellakaan pystynyt ilmaisemaan itseäni minulle mieluisalla tavalla amerikkalaiselle poikaystävälleni. Toki puhun suomalaisittain erinomaista englantia, mutta ei se silti ole sama kuin oma äidinkieli.

Mikä nyt sitten kenellekin riittää. Opettajani Lontoossa aikoinaan arvioi, että ryhmässämme osataan noin 8000-10000 sanaa. Kyllä minä sillä itseni ilmaistua sain, vaikka natiivin aikuisen arvioidaan tunnistavan 50000-60000 sanaa. Sen kyllä huomasi, kun luki vaikkapa sanomalehdestä jotain vieraampaa aihetta käsittelevää tekstiä. Ei se silti arkista kommunikoitia haitannut. 

Tuossa vielä linkki, jossa on tietoa asiasta.

https://www.kirjastot.fi/kysy/miten-suuri-on-valttamaton-perussanasto?l…

Vierailija
18/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Sujuuko asiointi kuitenkin jo paremmin kuin suomi, kun tuntuu olevan vähän puutteita ymmärryksen kanssa? Saatko asiointiapua esim. pitkien sanojen varalta?

Vierailija
19/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kuulostaa persläveltä. Haukkuu kaikkia täällä 😂

Vain vähä-älyisiä rasisteja :)

Ap

Vierailija
20/22 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailtavaa, että miesystäväsi on halukas ja motivoitunut opettelemaan suomea, joka ei todellakaan ole helppo kieli. Minun mieheni on japanilainen ja puhumme kotona vain japania, mutta viime aikoina hän on alkanut opettelemaan ahkerasti suomea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä