Taaperon kanssa laivalle, ruokailu
Hävettää ihan kysyä, mutta ollaan lähdössä eka kertaa lapsen kanssa risteilylle (Silja). Tiedän, että siellä on jossain mikro jossa voi pilttejä lämmitellä, mutta saako sieltä myös tuota varten ruokailuvälineitä? Onko siellä siis lautasia tm tarjolla vai pitääkö kysellä erikseen henkilökunnalta?
Kommentit (35)
Ompas nyt ihmettely lapsen ruoasta. Ei se piltti taaperolle mikään kummastusaihe ole.
Meillä oli muutama eväs taaperolle varalta , pitkälti hän söi laivalla ja kyllähän niissä saa ihan perussapuskaa.
Ja ei, hän ei reissuilla tavannut rääkyä, varsin tyytyväinen ipana kun sai unensa ja mahan täytettä välillä. Me kyllä saimme kuulla känniörvellystä ja kahden romanisuvun mekkalaa kun selvittiin missä kukin sai ja ei saanut oleskella ettei nähty vääriä ihmisiä matkojen aikana.
No kyllähän tuon ikäinen lapsi syö 2 lämmintä ruokaa päivässä ja läheskään kaikki aikuiset ei eli ymmärrän hyvin jos haluaa ottaa Piltin mukaan reissuun.
Tästä on jo vuosia, mutta kun minulla oli kolme alle 6-vuotiasta, olin siskoni sekä lasten kanssa risteilyllä. Varasimme muumiaamiaisen, joka oli niin pienten lasten kanssa tosi kiva. Lapsille oli ihanaa sileää puuroa tarjolla, ja mielellään he maistelivat kaikkea muutakin, mitä seisovasta pöydästä löytyi. Oli syöttötuolit ja muut systeemit. Silloin minulle jäi tunne, että lapsiperheille laiva oli hyvin varusteltu.
Pilttiä meillä ei ollut mukana, mutta muistan että kävimme buffetissa myös päivällisellä, ja silloinkin jopa pienimmille löytyi hyvin monenlaista mieleistä syötävää. Muutenkin taaperoiden ruokailut menivät aika hyvin meidän aikuisten ruoka- ja kahvirytmin mukaan.
Laivalla löytyy mikroja. Siellä saattaa olla kertakäyttövälineitä, mutta ehkä kannattaa varata laukkuun pari kertakäyttölusikkaa.
Buffetissa 0-5-vuotiaat syövät ilmaiseksi. Vikingillä muistaakseni maksoi 3 euroa laivalta ostettuna ja ennakkoon hankittuna ilmaiseksi. Ruokapaikoissa on myös mikrot, syöttötuoleja ym.
Ja ei tarvi ottaa mitään valjaita mukaan! Kannella voi pitää kädestä kiinni. Enemmän siellä aikuiset mekastaa kuin lapset. Me lähdettiin sunnuntaina, ja silloin oli aika rauhallista. Yön sai nukkua rauhassa, eikä käytävällä kulkenut örveltäjiä.
Olen ollut aikoinaan laivalla ½-vuotiaan ja 3-vuotiaan kanssa. Puolivuotias söi rintaa ja mukaan otettuja Pilttejä, muistaakseni nukkui rattaissa sen ajan, kun me muut oltiin buffassa syömässä. 3-vuotias söi buffassa ihan kuten aikuisetkin. Pystyi helposti valitsemaan sellaisia, mitä söi ja mikä maistui. Ei ollut nälässä.
1-vuotiaan kanssa en ole matkustellut. Ymmärrän, että ap puhuu 1-vuotiaasta, eli sen ikäisestä, joka on vastikään opettelemassa syömään aikuisten kanssa samoja juttuja. Ottaisin sen ikäiselle hedelmäpilttejä ja sellaisia itse imeskeltäviä juttuja (mitä ne nyt on nimeltään, niitä hedelmäsoseita pussissa) ja muuten syöttäisin sitä, mitä aikuisetkin syö, just sitä buffaruokaa sen mukaan, mikä maistuu. Piltit ois sitten niitä välipaloja.
Laivalla on kertiksiä mikrojen läheisyydessä.
Taapero voi syödä ihan normaalia ruokaa. Ei ole enää vauva joka tarvitsee soseita.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tuon ikäinen lapsi syö 2 lämmintä ruokaa päivässä ja läheskään kaikki aikuiset ei eli ymmärrän hyvin jos haluaa ottaa Piltin mukaan reissuun.
Ja mikä vika on siinä ruoka-annoksen painon mukaan ostettavassa ateriassa laivan ravintolasta? Taaperoikäisen annoskoolla ei maksa juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhästä perheestä jossa nähtiin nälkää. Ei meillä aina ollut mitään ruokaa. Nyt kyllä ihmetyttää tämä ruuan kokoaikainen tuputtaminen. Kyllä ihminen pärjää muutaman tunnin ilman ruokaakin. Ei ihme että ollaan nykyään oikein läskikansa. Ruokaa pitää olla koko ajan käden ulottuvilla ja sitä pitää tankata ihan vaan varoiksi ettei vain tule nälän tunnetta. Kannattaako laivareissuun lähteä ollenkaan kun vain ruoka on mielessä, helpommalla pääsee kun kotona vain lämmittelee niitä pilttipurkkeja.
Jos risteily kestää vaikka vuorokauden, niin ei se kyllä ole taaperolle mikään muutama tunti syömättä.
Ruokailun jälkeen päästätte Reino-Helenan juokseen söpösti ympäri ruokasalia. Saat muut hoitaa pilttitaaperon kun itse vedätte hanaviiniä kaksin käsin ja huutaen ruoditte parisuhteen tilannetta.
Kyllä se taapero tarvitsee muutakin ruokaa kuin buffan illallisen. Ja päivällä siellä on ostettavissa lähinnä ranskalaisia yms.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se taapero tarvitsee muutakin ruokaa kuin buffan illallisen. Ja päivällä siellä on ostettavissa lähinnä ranskalaisia yms.
Kyllä siellä ihan normaali lounasbuffa on. Ja muitakin lounasruokavaihtoehtoja. Laivalla on enemmän kuin yksi ruokapaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa saanut ap kurjia kommentteja.
Itse olen kokenut laivaristeilyt pienten lasten kanssa helpoksi.
Ja meillä on ollut aina ruoat lapsille mukana. Löytyy tosiaan mikro ja yleensä myös kertakäyttölautasia ja lusikoita. Mutta en jättäisi tämän varaan. Nyt vielä kun on kesä ja matkustajia paljon, niin voi olla että niitä ei siellä olekaan. Mutta eihän oman lusikan vieminen paljoa vie tilaa.
Buffetissa ja aamupalalla on tosi hyvin huomioitu lasten astiat.Ja ymmärrän hyvin, että taaperolle haluaa viedä omat ruoat. Ensinnäkin ruoka-ajat eivät välttämättä osu yksiin taaperon aikatauluun ja vietaanmskuista ruokaa, joten voi olla syömättä kokonaan.
Mitähän ihmettä? Vieraan makuista ruokaa? Mitäs se lapsi kotona syö, jos perusruoka on vierasta? Ja kyllä taaperolla on ruoka-ajat, ihan ne just siihen aikaan on laivallakin plus muu kuin buffa koko ajan kun käy vaan ostamassa/syömässä.
Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta laivalla tarjottava ruoka ei ole kaikille "perusruokaa". En itse asiassa edes itse tiedä mitä siellä tarjotaan, mutta lähes 100% varmuudella tiedän, ettei se ole sellaista mitä itse syön tai millä ruokkisin lapseni jos heitä olisi - saati mitä minulle on syötetty lapsena. Pointti siis se, että ihmisten ruokavaliot on aika monimuotoisia tänä päivänä, eikä se minkä sinä miellät "perusruoaksi" ole sitä todella monille perheille, joten on ihan ymmärrettävää, että joku mieluummin ottaa lapselle eväät kuin syöttää "vieraanmakuista" ruokaa. Se on sitten perheiden oma päätös haluaako tapella nirsoilevan lapsen kanssa makumaailman laajentamisen vuoksi, vai vain nauttia risteilystä perheen kanssa, jolloin helpointa voi olla tarjota lapselle eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä ihan normaali lounasbuffa on. Ja muitakin lounasruokavaihtoehtoja. Laivalla on enemmän kuin yksi ruokapaikka.
Öö mikä ihmeen lounasbuffa? Siljalla buffet on auki 16:45 alkaen, eli lapselle täytyy kehittää lämmin lounas hyvissä ajoin ennen tuota ja siihen tarkoitukseen Piltti tm lastenruoka on mitä mainioin!
En ole ap, mutta meillä syö silloin, kun ei ole jäänyt edellispäivästä lounaaksi mitään itse tekemää, tai jos syödään itse liian voimakkaan makuista ruokaa, kuten vaikka thai-ruokaa. (Yleensä silloinkin syö mieluummin sitä thai-ruokaa kuin Pilttiä ja itkee sitten, kun suuta polttaa...)
Lisäksi syö välipalaksi hedelmäsoseita, useimmin tosin pussista suoraan, eikä mikroa tarvitse kumpaankaan. Ikää 1,5v ja enimmäkseen syö samoja ruokia kuin muutkin, tai on syömättä, jos ei maistu. Syö iloisesti aurajuustot, fetajuustot, valkosipulit sun muuta voimakkaan makuista ruokaa, mitä ei kaikki aikuisetkaan syö. Hepulia en saa, jos ei jollain aterialla ruoka maistu. Syö sitten iltapuuroa enemmän.
On kyllä tosi hoikka lapsi, mutta koskaan en ole ruokaa tuputtamalla tuputtanut, eikä nälkään ole kuollut, eikä kuolekaan. Syö sen, mitä haluaa/tarvitsee.
Meillä myös taaperon ruoka-ajat = koko perheen ruoka-ajat, joten ei tarvitse miettiä elämää lapsen mukaan, vaan lapset elää perheen mukana. Ainoastaan välipalan ja iltapalan taapero syö itsekseen, aamupalalla yleensä syön itsekin silloin kun vauvalta ehdin, samoin lounaan ja päivällisen.
Enemmän huolehtisin päivä- ja yöunista, että saako lapsi levättyä vai onko liikaa möykkää ja virikkeitä. Reissusta ei tule nimittäin mukava väsymystään kitisevän lapsen kanssa.