IL: Sähkö hinta VIISINKERTAISTUU ensi talvena. 15 000 kWh kuluttavan omakotitalon sähkölasku voi olla 15 000 euroa vuodessa. Miten tällaisesta voi selvitä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8a29d806-d825-459a-9f94-43982f197b98
Helppo muistaa: 1 kilowattitunti maksaa 1 euron. Sähköauton lataaminen voi maksaa 100 euroa.
Omakotitalon lämmitys voi maksaa jopa 20 000 euroa vuodessa. Nyt loppui ilmaisen sähkön aikakausi!!
Kommentit (545)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tein oman sähköyhtiön kanssa sopparin 6,5snt/kwh 24 kk vuoden alussa. Ois saanu vielä halvemmalla jos olisi kesällä vaihtanut. Olisi ollut silloin vähän yli 5snt.
Ei sähköyhtiöt myy tappiolla, eli joku sinunkin sähköt maksaa kalliina hintana. Kurjistunut tilanne tulee muutenkin näkymään myös mm. rikosten lisääntymisenä, joten pitäisin pääni kiinni muiden rahoilla elämisestäni.
Miten tästä saa väännettyä muiden rahoilla elämisen?
Jo vuosi kymmeniä on ainoa keino tasata omia menoja ollut se,
että tietyissä asioissa suosii pitkiä sopimuksia. Sähkö on yksi niistä.
Olenko minäkin muiden rahoilla eläjä, kun oma sopimukseni on mallia
18 kk ja sähkön hinta 4,73c/kWh sekä 0€/kk perusmaksuna?
Voin sanoa, että olen ennemminkin ollut viisas ja sinä taas - pöh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma valinta jos on sähkösopimuksen ottanut pörssisähkönä.
Tälläkin hetkellä pörssisähkö on halvempi kuin mikään muu uusi sopimus.
Niin se oli viime kesänäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat hinnat siirtyvät muillekin. Välissä on vain pieni viive.
Kerro miten siirtyvät muillekin?
Jos sopimus on 18kk ja sähkön hinta 10c/kWh, niin se on 18kk sen 10c/kWh.
Tässä viive on aika pitkäYksikään sähkönvälitysfirma OY ei tule välittämään sähköä tappiolla.
Meinaatko että omistaja rupeaa taskustaan maksamaan osan sähköstäsi, kun vaihtohtona on pistää OY pakettiin ja purkaa sopimukset.
On ihan mahdollista että osa kiinteistä soppareista on tappiollisia sähköyhtiölle. Pörssisähkö-sopparit ei ole koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Jää jouluvalot laittamatta ens jouluna. Itellä menää jo dieseliin joku 400€ kuussa. Ja muut kasvavat kustannukset päälle, niin ei riemulla rajaa
Sama täällä, välillä 500..
Sanna Marinko voisi vaikuttaa pörssisähkön hintaan? Siellä on rahaa haistavat komonokat toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata enää käydä töissä. Koko palkka menee vuokraan, bensaan ja sähköön. Yhtä hyvin voin jäädä kotiin ja elää tukien varassa.
Luuletko että työttömien ei tarvi maksaa sähköstä?
Kelahan sen sähkön maksaa.
Vain sossupummeille.
Olen ollut työtön, lomautettu, kuntoutustuella, sairauslomalla ja nyt tk eläkkeelä ja ihan itse maksanut aina laskuni. En ole saanut taikaseinästä mitään
No ei sitä taikaseinästä saakaan vaan ihan itse pitää hakemus tehdä ja kuitteja lähettää. Kun sen jaksaa tehdä (ei ole ylivoimainen duuni) Kela on aina korvannut ja maksanut.
Tietysti jos käyttää aikansa siihen että ulisee keskustelupalstoilla Kelan byrokratiasta eikä itse tee mitään, niin mitään ei saakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sähköni maksaa valtio, eli moka menee niiden omaan piikkiin.
Valtio sen pian maksaa kaikille tätä menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata enää käydä töissä. Koko palkka menee vuokraan, bensaan ja sähköön. Yhtä hyvin voin jäädä kotiin ja elää tukien varassa.
Luuletko että työttömien ei tarvi maksaa sähköstä?
Kelahan sen sähkön maksaa.
Vain sossupummeille.
Olen ollut työtön, lomautettu, kuntoutustuella, sairauslomalla ja nyt tk eläkkeelä ja ihan itse maksanut aina laskuni. En ole saanut taikaseinästä mitään
No ei sitä taikaseinästä saakaan vaan ihan itse pitää hakemus tehdä ja kuitteja lähettää. Kun sen jaksaa tehdä (ei ole ylivoimainen duuni) Kela on aina korvannut ja maksanut.
Tietysti jos käyttää aikansa siihen että ulisee keskustelupalstoilla Kelan byrokratiasta eikä itse tee mitään, niin mitään ei saakkaan.
Että oikein reipas sossupummi siellä, voi kuinka hienoa! Olet varmaan ylpeä itsestäsi!
Et sitten tajua sen verran että on olemassa tulorajat?? Mitään tukia ei saa jos menee euronkin rajan yli tai on puoliso töissä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan tee enää pörssisähkösopimusta, jossa hinta vaihtelee pörssin mukaan.
Minä tein vastikään tuntisähkösopparin (pörssisähkö) kerrostaloon, koska se ainoa tapa millä sähkön hintaan voi vielä vaikuttaa. Ei kiinnosta sitoutua kalliiseen sähköön kahdeksi vuodeksi jos se vaikka halpenee. Esim. huomenna sunnuntaina klo 0:00 - 12:00 on tuntisähkö käytännössä ilmaista.
Lähtee talveksi espanjaan. Jos sähkölasku on 1250€ kuussa, noin puolella siitä pärjää espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan tee enää pörssisähkösopimusta, jossa hinta vaihtelee pörssin mukaan.
Minä tein vastikään tuntisähkösopparin (pörssisähkö) kerrostaloon, koska se ainoa tapa millä sähkön hintaan voi vielä vaikuttaa. Ei kiinnosta sitoutua kalliiseen sähköön kahdeksi vuodeksi jos se vaikka halpenee. Esim. huomenna sunnuntaina klo 0:00 - 12:00 on tuntisähkö käytännössä ilmaista.
Onko sähkö halventunut milloin viimeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin muuhun sen palkan pitää riittää, muuhun kuin elämiseen?
Ilmeisesti sen pitäisi riittää ympäri maailmaa lentelyyn ja kalliisiin merkkivaatteisiin.
Totta totisesti pitää riittää, jos kerran perustarpeet saa myös töitä tekemättä taikaseinästä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä vielä haittaa. Kahden vuoden sopimus, jäljellä 9 kk. Kuukausilaskutus, hinta 38 m2 asunnosta nyt 8-9 €.
Katsotaan, millä hinnalla jatkossa.
Ymmärrätkö, että joku yksiön tai kerrostalokämpän lasku ei oo ollenkaan sama, kuin omakotitalon lasku? Sun laskulla ei oo mitään merkitystä, vaikka maksat nelinkertaisen hinnan.
Sen sijaan, omakotitaloasukit ja ison kämpän omistajat on kusessa. Vaikka ois vanhakin talo.
Nämä sähkön kilpaillutulset, ei niillä oo juurikaan merkitystä jossain pienessä kämpässä, koska kulutus on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä vielä haittaa. Kahden vuoden sopimus, jäljellä 9 kk. Kuukausilaskutus, hinta 38 m2 asunnosta nyt 8-9 €.
Katsotaan, millä hinnalla jatkossa.
Ymmärrätkö, että joku yksiön tai kerrostalokämpän lasku ei oo ollenkaan sama, kuin omakotitalon lasku? Sun laskulla ei oo mitään merkitystä, vaikka maksat nelinkertaisen hinnan.
Sen sijaan, omakotitaloasukit ja ison kämpän omistajat on kusessa. Vaikka ois vanhakin talo.
Nämä sähkön kilpaillutulset, ei niillä oo juurikaan merkitystä jossain pienessä kämpässä, koska kulutus on pieni.
Kerrostalon sähkölasku on pieni, koska lämmitystä ei ole sähkölaskulla ollenkaan.
Kuitenkin kerrostaloissakin on lämmitys ja sen toisenkin lämmitysmuodon lasku tulee korottumaan. Useissa taloissa on kaukolämpö, joissain maalämpö ja yhtäläisesti kaukolämpöyhtiökin nostaa hintojaan.
Kerrostalossa kuitenkin se lämmitys maksetaan taasen vastikelaskulla. Se kohoava osuus näkyy siis siinä laskussa. Eli ei ne kerrostaloasukkaat sen halvemmalla selviä. Lämmitys on se kerrostalon suurin osuus budjetista. Kerrostalossa myös lämmitetään yhteisvastuullisesti muitakin tiloja kuin vain se asuintila. Julkiset tilat, porraskäytävää yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä viive on aika pitkäYksikään sähkönvälitysfirma OY ei tule välittämään sähköä tappiolla.
Meinaatko että omistaja rupeaa taskustaan maksamaan osan sähköstäsi, kun vaihtohtona on pistää OY pakettiin ja purkaa sopimukset.
Kannattaa ostaa sähköä sellaiselta myyjältä jolla on omaa tuotantoa. Minä ostan yhtiöltä joka omistaa osuuden Kymijoki Oy:stä, jonka tuotot on aika hulppeat näillä sähkön hinnoilla. Niinpä niitä ei jurpi niin paljon se että syksyllä juuri solmin 4.8 c/kWh sopimuksen kahdeksi vuodeksi. Rahaa tulee silti heille ovista ja ikkunoista.
Hinnat laskee kun Olkiluoto tulee linjoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan mahdollista että osa kiinteistä soppareista on tappiollisia sähköyhtiölle. Pörssisähkö-sopparit ei ole koskaan.
Ihan varmasti on tappiollisia sopimuksia yhtiöillä kaapissaan. Esim. about kaikki viime syksynä tehdyt, kiinteähintaiset, sopparit tuottaa persnettoa.
Minä olen käyttänyt pörssisähköä viimeiset 8 vuotta, mutta viime vuoden loppukesästä oli selvää että hinnat nousee talvella. Tein 24kk sopimuksen, jossa yö- ja päiväsähkön keskihinta on mulla 5,6 snt/kwh. Katsotaan 2023 syksyllä uudestaan, josko pahin sähkön hintapiikki olisi jo taittunut.
Vierailija kirjoitti:
Lähtee talveksi espanjaan. Jos sähkölasku on 1250€ kuussa, noin puolella siitä pärjää espanjassa.
Eikös Espanjassa maksa sähkö muutenkin ihan törkeästi etenkin talvisin (energiaa hukkaavat talot) ja tuskinpa ainakaan halpenee ensi talven kriisin myötä? :/
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marinko voisi vaikuttaa pörssisähkön hintaan? Siellä on rahaa haistavat komonokat toisella puolella.
Yhtä vähän kuin punakaartilaiset voivat vaikuttaa mihinkään muuhunkaan Suomessa. Päätökset tehdään EUssa ja pörssisähkön hinta määräytyy ulkomailla suomalaisille sähkönostajille.
Ei kumpaakaan.
Se jolla sähkö kuuluu vuokraan.